Sida 15 av 20

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 00:15:21, 15-11-2017
av Martin Ringius
Tid igen för en liten lägesrapport, arbetet går sakta framåt. Har fyllt på 200l diesel och 500l hydraulolja :huh: dyrt att renovera upp gamla maskiner i denna storleken... :screwy:
Bild
Bild
Bild första bilden visar hur långt 208l hydraulolja räcker när systemet har varit tömt...
Bild
Bild
Bild
Bild även kylaren har fått sig lite färg, kylfläkten monterad, de nya slangarna till värmepaketet inkopplade på motorn. Har även gjort lite service ny motorolja & filter, nya bränslefilter och luftfilter.
Bild
Bild Sorgligt nog har ett yngre syskon i det utdöende släcktet gått gasyxans öde till mötes nu i höst :svettas: Har iallafall räddat lite utsmyckning som får leva vidare...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lite bilder på maskinen när den användes för fult i swerocks bergtäckter i veberöd och blentarp 2007-2008
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild ingen annan som känner till något intressant om denna maskinen, har förmodligen varit med vid många större projekt i Skåne, Malmö regionen!?

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 00:25:59, 15-11-2017
av Martin.Eriksson
Var de dåligt skick eller skars den ner bara ändå?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 18:08:19, 18-11-2017
av Klas Kraft
Hur mycket kan en sån här maskin sleva i timmen? med Jord/grus eller något annat lättgrävt , samt att man inte behöver vänta på dumprar etc..

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 19:21:15, 18-11-2017
av Jac
Fel märke och inga raka svar men kanske lite kvällslektyr:
http://nees.ucsd.edu/facilities/docs/Pe ... k_416C.pdf

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 18:55:11, 19-11-2017
av Klas Kraft
Känns som en tre poängs tenta i Cat kunskap :)

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 00:18:24, 08-12-2017
av Martin Ringius
Tid för en liten lägesrapport igen... skönt att fått ihopa ventilpaketet och gjort uppstart på maskinen, small igång direkt efter att inte varit startad på ca 11 månader :grin: efter provkörning har 4 st oljeläckage konstaterats 3 av de var ganska enkla att åtgärda, första var en 8L vinkel på höger slangbrotsventil som fick bytas, nr 2 var banjoniplarna på fuelmeizercylindern som inte höll tätt tillsammans med de nya slangarna, bottnade i gängan innan de tätade. Nr 3 var en av de stora pluggarna på kopplingsplinten mellan bombockarna, så det blev till att byta tätningarna på samtliga pluggar... Den fjärde läckan var slangen ifrån kopplingsplinten mellan bombockarna som går till skopans -sida, läckte ifrån presskopplingen när jag belastade motorn för att få upp tempen på den efter termostatbyte och kylvätskebyte. Så detta resulterade i att jag nu har bytat alla slangarna till skop och skaft cylindrarna vid bombocken, även slangarna till bomcylindrarna åkte med i farten när jag var igång! :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter byte av bomcylinderslangarna blev det till att demontera och hänga ner bomcylindrarna för att kunna lufta ur dem, vill ju gärna undvika dieselering i bomcylindrarna... kunde konstatera att tapparna till övre bomcylinderinfästningen var rejält slitna så det blir byte av dessa också, såklart så skulle det ju inte räcka med detta, hittade 2st sprickor en på varje bomcylinderfäste så det blev till att svetsa även detta också nu när man ändå har farten uppe :huh:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Håller även på att fixa till spåren efter de gamla lagningarna på bommen och skaftet, lite spackel ska nog göra nytta, syntes väldigt tydligt i ett vist ljus vart de gamla lagningarna varit. Även skaftcylinderns tapp i kolvstångsänden ska bytas, tanken var att arborra och montera en orginaltapp, men visade sig att det inte behövdes borras, mindre glapp här än på andra ställen.... så det blir bara i med ny tapp och bort med den gamla fula expandern.. :grin:

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 23:22:30, 01-02-2018
av Martin Ringius
Då var det tid igen, har åter kommit en bit på vägen. Har fått tag på en begagnad larvplatta 900mm, blev dock till att rikta den lite då den var lite svagt böjd, ca 30 ton i pressen gjorde nytta! Även svetsat på 4st nya fotsteg på bandvagnen. Tyckte även att det såg lite naket ut på skaftet, så det fick bli till att svetsa på slitjärn enligt äldre modeller! Även kontrollerat åtdragningsmomentet på samtliga svänkransbultar, tog en stund att komma ått den övre raden då man får ta dom en och en genom den stora avtappningsproppen på svängkranstråget. Hade 3st lösa bultar i den undre raden rakt framåt, har kontrollmätt bultarna innan återmontering men kan inte se att de skulle vara sträckta... 24,500 timmar går väll klart inte obemärkt förbi... nu är iallafall samtliga kontrollerade och åtdragna med rätt moment! 540Nm :thummar:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Även några bilder på boggseringsöglorna på bandvagnen, dom var helt upp böjda så det fick bli till att skära dom med vinkelslipen på några ställen och banka ner dom och sedan svetsa ihopa dem igen. Även målat avgasröret och monterat den nya ljuddämparen. Även borrat ut 4st grenrörsbultar som var brutna, detta var lite meck, endast 1st gick att få ut med utdragsrem, de andra fick jag borra samma storlek som vid gängning och sedan skala ut den gamla gängan med gängtapp! :huh: nya tappen till skaftcylindern monterad!
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 14:33:49, 02-02-2018
av Iliit
Man kan inte annat än beundra, vilket gediget och fint hantverk. :thumme:

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 18:06:10, 02-02-2018
av Krister W.
Gillar hur du sätter dit förstärkningar/slitageskydd längst ner på stickan. Snyggt! :thumme:

Och vad skall man säga i övrigt? Man saknar ord, liksom... :buga:

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 18:32:48, 02-02-2018
av Sparrow
Otroligt snygga lagningar du gör.Rena skolexemplen :thummar: Kan du förklara det där med "dieselering". Kan man inte fylla bomkolvarna med hydrauliken utan ngn risk?

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 23:59:46, 02-02-2018
av bmrobban
Renoveringsporr :buga:

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 01:07:54, 03-02-2018
av Olle olja
Martin, du borde hålla kurser i tålamod och nogrannhet. :buga: :grin:

Fantastiskt jobb! :thummar: :thummar: :thummar: :thummar: :thummar:

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 01:17:47, 03-02-2018
av Sparrow
:idee3: Tror ja ska kontakta bingolotto :skriva2: o be dom sätta in en vecka med Martins renoverings jobb på H16 som pris i färgfemman. :hurra: Mycket bättre än en resa för 25 laxar

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 11:25:44, 04-02-2018
av Martin Ringius
Sparrow skrev:Otroligt snygga lagningar du gör.Rena skolexemplen :thummar: Kan du förklara det där med "dieselering". Kan man inte fylla bomkolvarna med hydrauliken utan ngn risk?


Bild här kommer ett utdrag ur vekstaddhandboken, inte alltid bra att blanda luft och olja! Dumt att chansa och få svulna cylinderrör och brända kolvtätningar, tusen tack för de fina och positiva kommentarerna om mitt arbete! :thummar: mvh / Martin

Re: ÅKERMAN H16D

InläggPostat: 13:56:29, 04-02-2018
av Sparrow
Jag måste antingen haft tur lr råkat gjort rätt under de ca 50 åren man sprunget på ompackning av hydraulkolvar. Hörde aldrig nånting om detta problem när jag jobbade på Åkermarns Verkstad.Men man lär så länge man lever :thumme: Mvh Sparrow