Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

H9M bara bakhjulsdrift.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

T-23 (trådstartaren)

#1 » 18:03:30, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har lagerpaj på pinjonen till framaxel (axel som framkardan är bultad till). Funderar på att ta bort kardan till framaxeln och köra bakhjulsdrivet. Håller bakaxeln för en sådan lösning.
Mvh Pelle.
Senast redigerad av T-23 23:59:15, 17-08-2007, redigerad totalt 1 gång.
T-23
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:36, 15-08-2007
Ort: Söderköping



Anton

#2 » 18:11:09, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejoch välkommen.

Bakaxeln håller säkert men Du måste isåfall amputera framaxelns drivaxlar annar snurra ju pinjonaxel ändå.
Kolla med Älmeboda om en del till framaxel.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

T-23 (trådstartaren)

#3 » 19:22:57, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det snabba svaret. Jag får kolla med Älmeboda.
Mvh Pelle
T-23
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:36, 15-08-2007
Ort: Söderköping

Robban_C

#4 » 22:37:37, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör väl inget om piniongaxeln snurrar? Den går ju bara i tomme så att säga.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Thomas Pettersson

#5 » 22:51:31, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kanske inte snurrar så bra med lagerhaveri.Borde det inte gå att ta bort centrumdrevet i planetvxl.??
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

Robban_C

#6 » 22:54:23, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, missade det.

Är lagret så dyrt då?
Jag menar som så att lagren till piniongaxeln borde inte kosta så oerhört mycket pengar. Kanske kan vara värt att byta dom och behålla 4wd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Thomas Pettersson

#7 » 23:09:29, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hus och axel klarat sig så är väl inte matrialet så dyrt.Det borde väl inte ta mer en 1 dag att byta lager.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

T-23 (trådstartaren)

#8 » 11:03:40, 16-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tack för för svaren. Kommer att kolla priserna på dom delar jag behöver. Hoppas det går att byta utifrån, borde det inte vara två koniska lager till piniongaxel ?
Mvh Pelle.
T-23
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:36, 15-08-2007
Ort: Söderköping

Robban_C

#9 » 11:24:12, 16-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilar är det oftast (alltid?) två koniska rullager och principen för att byta dessa är generellt sett så här:

1. Loss med kardanen och dra loss muttern till medbringaren innanför medan axeln fortfarande är bromsad (eller står på marken). Ta loss medbringaren.
2. Ut med drivaxlarna åt sidorna. Här åker du säkert på att riva bromsar och/eller navreduktioner?
3. Öppna och ta bort diffen, håll reda på alla schims.
4. Plocka ur piniongaxeln, håll reda på alla schims.
5. Plocka ur lagren och sätt i nya (oftast byter man packbox när man ändå har ångan upp). Kolla också noga vad du har för skick på lagren till diffen.
6. Tillbaks med piniongaxel/schims och diff/schims. Se till att schimsen hamnar där dom var från början.
7. Mät kuggflankspelet med indikatorklocka, kolla mot specen.
8. Mät att kontakt mellan drev och piniong sker på rätt ställe (oftast mer eller mindre mitt på kuggarna) med märkfärg.

Spelet justeras främst med schimsning (dvs flyttning) av diffen sidledes, kontaktytan justeras främst med schimsning av axeln längs med maskinen. Detta förutsätter att man ligger någorlunda rätt från början och det gör man oftast när man bara byter lager eftersom axeln rimligen var korrekt innan. Var den inte korrekt innan så är krondrev och piniong ändå förstörda och det skulle du ha hört.

Tänk på att både diff och piniongaxel oftast ska vara förspända, dvs det ska vara "påligg" i lagren. Om det innebär för många eller för få schims vet jag inte eftersom det beror på om schimsning görs vid inner- eller ytterring.



Detta var i mycket korta drag hur man gör på bil och det borde vara liknande procedur på din maskin. Anton kompletterar och korrigerar säkert det som behövs.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se