På bilar är det oftast (alltid?) två koniska
rullager och principen för att byta dessa är generellt sett så här:
1. Loss med kardanen och dra loss muttern till medbringaren innanför medan axeln fortfarande är bromsad (eller står på marken). Ta loss medbringaren.
2. Ut med drivaxlarna åt sidorna. Här åker du säkert på att riva bromsar och/eller navreduktioner?
3. Öppna och ta bort diffen,
håll reda på alla schims.
4. Plocka ur piniongaxeln,
håll reda på alla schims.
5. Plocka ur lagren och sätt i nya (oftast byter man
packbox när man ändå har ångan upp). Kolla också noga vad du har för skick på lagren till diffen.
6. Tillbaks med piniongaxel/schims och diff/schims. Se till att schimsen hamnar där dom var från början.
7. Mät kuggflankspelet med
indikatorklocka, kolla mot specen.
8. Mät att
kontakt mellan drev och piniong sker på rätt ställe (oftast mer eller mindre mitt på kuggarna) med märkfärg.
Spelet justeras främst med schimsning (dvs flyttning) av diffen sidledes, kontaktytan justeras främst med schimsning av axeln längs med maskinen. Detta förutsätter att man ligger någorlunda rätt från början och det gör man oftast när man bara byter lager eftersom axeln rimligen var korrekt innan. Var den inte korrekt innan så är krondrev och piniong ändå förstörda och det skulle du ha hört.
Tänk på att både diff och piniongaxel oftast ska vara förspända, dvs det ska vara "påligg" i lagren. Om det innebär för många eller för få schims vet jag inte eftersom det beror på om schimsning görs vid inner- eller ytterring.
Detta var i mycket korta drag hur man gör på bil och det borde vara liknande procedur på din maskin. Anton kompletterar och korrigerar säkert det som behövs.