Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Connix trådlös släpbelysning.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 13:18:54, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev vid en icke-fungerande trådlös släpbelysning.
Connix, säljs bla via Sparex och man hittar dem.även på amazon med flera ställen.
Bild

Dessa var använda på första laddningen men ingen av lamporna gick att varken ladda eller starta sedan.

Så med diverse brutala metoder skred jag till verket att försöka öppna den första. Lång historia kort, jag lyckades hitta hur de öppnas även att det inte är tänkt att göras. Och det är väl vad tråden handlar om, öppningen, då mitt tålamod att lära mig elektronik på riktigt inte når ända fram.

Grejen är att försiktigt pilla bort den mittre lilla röda reflexen och ta bort de två slruvarna där under. Sedan med en vass kni, te,x en brytbladskniv sköra och bända isär mellan svarta bakstycket och den genomskinliga kåpan. Och sedan ger det mesta sig själv. Fick visst inga bilder på innehållet i lampan :ohnej:

Hittade felet på båda mina, det var multi kontakten på kretskortet som ansluter kortet med laddindikator och skyltbelysning.
Den kontakten glappade / gav ingen kontakt. Pillade bara på dem så de gav kontakt igen.

Fyll gärna på med egna tips tankar och erfarenheter.
Edit: Batteriet är ett 3,6v 17650, 17x65mm

Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 08:12:42, 07-04-2024, redigerad totalt 3 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Stridis2

#2 » 14:19:34, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Kina-tillverkad rotationslaser som knappt gav ut något ljus alls! Troligen ungefär samma fel som du, fungerade efter att ha delat en massa kontakter. Men det som var intressant var att alla kontakter var låsta med smältlim. Enkelt men väl fungerande. Går att skära bort med vass kniv men förhindrar att kontakten lossnar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#3 » 17:12:30, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smältlimslåsning av kontakter är vanligt i billig kinesisk elektronik (t ex de idag 15-20 år gamla Foma/Anslut/Pioneer/Amitime luftvärmepumparna). Det är ingen bra lösning, dels fäster smältlimmet inte något vidare på plasten i kontaktdonen, och dels kan det mjukna och börja flyta om sakerna utsätts för värme länge. I värmepumparna är det inte alls ovanligt att det blir glapp för att smältlim rinner in och isolerar mellan stift och hylsor, det brukar sluta med att man får klippa bort kontaktdonen från kablarna och löda fast dem direkt på kretskortet istället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#4 » 23:17:47, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De smältlim jag har arbetat med har haft en smälttemperatur på drygt 150 grader och arbetstemp på 180 - 200 grader. Nu hoppas jag att det aldrig blir så varmt i vare sig min rotationslaser eller BEE:s släpvagnskontakter... :mrgreen:

Men det är ett bra påpekande du kommer med, TF. Ska tänka på det om jag någon gång behöver säkra kontakter i nätanslutna prylar. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#5 » 08:24:49, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många billiga smältlimmer är ju halvflytande och degiga redan vid sådan temperatur att man inte direkt bränner sig på dem, man kan ju ofta trycka till en halvstelnad smältlimning med fingrarna om det behövs. Så jag kan mycket väl tänka mig att det räcker med 50-60 grader som det säkert blir inne i en värmepumpsutedel som står framme i solen på sommaren, för att limmet ska kunna krypa till olämpliga ställen med tiden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se