Thelemorf skrev:http://www.maskinisten.net/userpix/6899_nomogram12v_1.jpg
Behövs inte alls så enorma kablar för att undvika spänningsfall vid futtiga 50-100w på korta ledningslängder och 12v, dock så är det ju ingen egentlig kostnad att dra dubbelt "det som behövs" så när man lika gör det så kan man kosta på de extra kronorna.
Största spänningsfallet brukar uppstå i dåligt klämda kabelskor av låg kvalité.
Även om det verkar klent dimensionerat, och i de flesta fall är det mest kostnadseffektiva för tillverkaren, så är trots allt inte bilfabrikanterna jubelidioter. Sätter de en 2m lång 1.5 kvadrats kabel till en 100w förbrukare så har de inte underdimensionerat utan valt det som "behövs". Sen att hemmapulare som jag själv drar 6 kvadrats kabel till extraljusen och tror att det blir jättemycket bättre är ju inte nödvändigtvis med verkligheten överensstämmande.
Eucharn skrev:Rattar testbil till vardags, och jag måste säga att placeringen av ljusen också är avgörande för ljusutbytet. Har själv 3 NBB i fronten på Volvon, men de flesta bilar vi kör i jobbet har 2 st NBB/Bosch/Hella monterade på taket (á la Musse Pigg). Fördelen är att du får upp lampan så du får en större bredd på ljuset då ljuskäglan hamnar ovanför eventuella plogkanter. Snyggt är det inte, och lever s*t*n i högre hastigheter. En annan fördel är att när det kräksnöar så upplever man det som om man kör under snön, man blir inte lika mosig i huvudet av att köra femtio mil i snöstorm med extraljusen på taket mot vad man blir i en bil med konventionellt montage i fronten. Blir inga bilder av ljusen, får inte ha kameramobil då det är herrejösses hemligt och mycket hysch-hysch
AN skrev:Vad för färgtemperatur föredrar ni? Man kan väl välja det på LEDockså, precis som på Xenon eller?
Ligger halogen på runt 3000?
Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster