Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Extraljus, fjärrljus, ger de rätt ljusbild i förhållande till dina behov ?

125 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

Eucharn

#61 » 15:00:51, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rattar testbil till vardags, och jag måste säga att placeringen av ljusen också är avgörande för ljusutbytet. Har själv 3 NBB i fronten på Volvon, men de flesta bilar vi kör i jobbet har 2 st NBB/Bosch/Hella monterade på taket (á la Musse Pigg). Fördelen är att du får upp lampan så du får en större bredd på ljuset då ljuskäglan hamnar ovanför eventuella plogkanter. Snyggt är det inte, och lever s*t*n i högre hastigheter. En annan fördel är att när det kräksnöar så upplever man det som om man kör under snön, man blir inte lika mosig i huvudet av att köra femtio mil i snöstorm med extraljusen på taket mot vad man blir i en bil med konventionellt montage i fronten. Blir inga bilder av ljusen, får inte ha kameramobil då det är herrejösses hemligt och mycket hysch-hysch :driver:
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



bôsht

#62 » 15:15:41, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet påpekande ;)

När man drar kablage för Xenon finns det inga alternativ till "överdimensionering", 99% av alla som gnäller på att lamporna bara tänder ibland, lyser med ojämn färg eller tänder långsamt beror alltid på dålig dimensionering av kabel, säkring och relä. För att få det problemfritt rekommenderas minst ett 30A relä per ballast och från det 2,5kvadrats kabel.
I startögonblicket så drar ballasten bra mycket mer ström än när lampan bara lyser, att koppla en speedstartballast på 55-70w i original helljuskablage är ingen bra idé helt enkelt, det fungerar oftast men det tänder sakta osv.



Thelemorf skrev:http://www.maskinisten.net/userpix/6899_nomogram12v_1.jpg

Behövs inte alls så enorma kablar för att undvika spänningsfall vid futtiga 50-100w på korta ledningslängder och 12v, dock så är det ju ingen egentlig kostnad att dra dubbelt "det som behövs" så när man lika gör det så kan man kosta på de extra kronorna.

Största spänningsfallet brukar uppstå i dåligt klämda kabelskor av låg kvalité.

Även om det verkar klent dimensionerat, och i de flesta fall är det mest kostnadseffektiva för tillverkaren, så är trots allt inte bilfabrikanterna jubelidioter. Sätter de en 2m lång 1.5 kvadrats kabel till en 100w förbrukare så har de inte underdimensionerat utan valt det som "behövs". Sen att hemmapulare som jag själv drar 6 kvadrats kabel till extraljusen och tror att det blir jättemycket bättre är ju inte nödvändigtvis med verkligheten överensstämmande.


Jag gjorde så här på Lexusen, sitter gummislang på Plusmatningen som skydd ska tilläggas, och stagning och slang till luftfiltret är tillsnyggat ;)
Bild
Bild
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#63 » 16:20:32, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt Thelemorf !
Thelemorf @ [Allmänt] Extraljus, fjärrljus, ger de rätt ljusbild i förhållande till dina behov ?
:thummar:
:buga:

Till alla som inte sett eller använd den där lathunden tidigare - gör det i fortsättningen!
Den är "guld värd"!
Med hjälp av den "räddar" man sina installationer :)

[quote="Thelemorf"]Bild

Tack Thelemorf !
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#64 » 16:34:57, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eucharn skrev:Rattar testbil till vardags, och jag måste säga att placeringen av ljusen också är avgörande för ljusutbytet. Har själv 3 NBB i fronten på Volvon, men de flesta bilar vi kör i jobbet har 2 st NBB/Bosch/Hella monterade på taket (á la Musse Pigg). Fördelen är att du får upp lampan så du får en större bredd på ljuset då ljuskäglan hamnar ovanför eventuella plogkanter. Snyggt är det inte, och lever s*t*n i högre hastigheter. En annan fördel är att när det kräksnöar så upplever man det som om man kör under snön, man blir inte lika mosig i huvudet av att köra femtio mil i snöstorm med extraljusen på taket mot vad man blir i en bil med konventionellt montage i fronten. Blir inga bilder av ljusen, får inte ha kameramobil då det är herrejösses hemligt och mycket hysch-hysch :driver:


Ingen fara - vi har inte sett eller hört något :vissla:

Hella lamporna i Avataren leder till 0.4-0.5dl/mil i ökad sponsring av fritt val av petroliumförsäljare... -DEN- baksidan av ljusmyntet skulle jag gärna finna en rimlig lösning på... man behöver ju liksom "ljustutan" ibland osså...
BMW R80-100RT hade en lösning som ska på min moped vad det lider:

Ser ut på det här sättet - fälls ut och in med hjälp av en spak på insidan av kåpan; ett fjärrljus och ett dimljus i BMW original:
Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#65 » 17:36:43, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har två likvärdiga led extraljus, ett 60W och ett 120W. Samma kvalitet, och ljusbild. Vilket är då att föredra, 4st 60w eller 2st 120w?
Med 4 st 60w får man då bredare ljusbild men lik långt ljus? Blir totala lumen samma?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

xRace50

#66 » 18:37:48, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att du tappar längden om du kör 4x60 men får som sagt bredare. Kompromiss kompromiss :) varför inte 4x120? ;)

Tror förresten att det finns jämförelse i ljusbild 55 vs 100w på kartongerna till nbb ljusen :dancing_geek:
xRace50
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:13, 14-01-2014
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor

Patrik440

#67 » 22:57:40, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite provlysande med en 40tums lysdiodsramp i kväll:
Bild

:)


/ P

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

AN

#68 » 01:10:39, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för färgtemperatur föredrar ni? Man kan väl välja det på LEDockså, precis som på Xenon eller?
Ligger halogen på runt 3000?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

fretchi

#69 » 07:22:49, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst ljusutbyte har du vid 4300 K med xenon, har jag för mig. Jag trycker dock det blir lite trivsammare med aningens vitare ljus. Blått går däremot helt bort.

Jag har för mig jag beställde med 5000 K eller så, och det har jag varit väldigt nöjd med.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Patrik440

#70 » 08:49:12, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Vad för färgtemperatur föredrar ni? Man kan väl välja det på LEDockså, precis som på Xenon eller?
Ligger halogen på runt 3000?


Extraljus med LED har jag inte sett att det finns massa färgtemperaturer å välja bland iaf, LED för hemmiljö brukar det dock finnas som varmvitt alternativ också.

Halogen ligger runt 3000K eller strax under i färgtemperatur.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Patrik440

#71 » 18:02:45, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

/ P

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

AN

#72 » 12:22:08, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad mycket ström drar dragspolen cirka i ett 30A extraljusrelä?
Skulle vilja dra så tunn kabel som möjligt in till en av/på knapp i kupen på bilen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Patrik440

#73 » 15:24:41, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Vad mycket ström drar dragspolen cirka i ett 30A extraljusrelä?
Skulle vilja dra så tunn kabel som möjligt in till en av/på knapp i kupen på bilen.


Hej !

Jag tog med min Fluke 23:a ut å kollade nu när jag skulle hämta in posten.

Sådana här Boschrelän har jag:
Bild

150mA drar spolen.


Mvh Patrik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Truk

#74 » 16:00:28, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har provat H1 el.H3 ledlampor i extraljusen?

http://www.ebay.com/itm/NEW-Super-Brigh ... 870wt_1109
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

dc_lindberg (trådstartaren)

#75 » 18:14:28, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är 25W's ngt, enbart för dimljus. Finns motsvarande 55W har jag sett på nätet.
F.ö. har jag samma undran som du har Truk.

30W LED eller bättre tror jag behövs för att ge ok ljus - vill prova i mina Hella Micro DE lampor; det blir för hett i dem med 55W H3...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se