Kan ju passa på att visa det här med glädjesiffror som många butiker håller på med, många seriösa mäter upp vad deras ramper och extraljus drar i verklig effekt nu för tiden, men lyckosökarna som håller på med detta vid sidan av, dom köper oftast en pall med billigast möjliga utan några som helst krav på produkten och publicerar sedan den teoretiska effekten vad dioden har för effekt om den skulle drivas till 100%, och även det lumenvärdet som skulle bli då.
Här är en 30tums rak ramp med linser, "pencil" i mitten och "flood" på sidorna längst ut.
Den svenska butiken uppger 300watt och 25000lumen, låter ju riktigt bra för den som inte är insatt.
Uppmätt effekt är 180w, lite över hälften av angiven effekt, alltså 60%. Då kan vi nog räkna bort 60% av 25000lumen också, minst sagt då mycket ljus försvinner i optiken och genom glaset, då hamnar vi på 15000lumen. Det är fortfarande väldigt mycket ljus om man jämför med en 100w halogenlampa som kan ge 2000lumen, det är ju väldigt starkt ljus.
Så här lyser den
iaf, inte särskilt imponerande med tanke på vad butiken lovade. Kanske ska tillägga att jag fick dra åt alla skruvar på rampen. Sen har pencil linserna lite för stor spridning så rampen får vinklas uppåt en del, annars lyser det väldigt starkt på vägen framför bilen, följden av detta blir att dom linserna som ska ge bredd lyser ett par meter uppe i träden.
Här har vi en Rigid Industries E2, 30tums rak ramp med linser i mitten som pencil, och reflektorer längst ut som ger bredd. Angiven effekt 187w och 15640lumen,
uppmätt effekt 209w, drivaren drar lite effekt så vi antar att dioderna ligger på angiven effekt, på pappret alltså en sämre ramp än den ovanför och
ungefär 10ggr dyrare, vilken köper folk tro, sen klagas det i allmänhet på att led lyser kort, det lyser för blått och det ger inget mer än ljus i backen framför bilen.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.