Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Extraljus, fjärrljus, ger de rätt ljusbild i förhållande till dina behov ?

123 inlägg • Sida 7 av 9
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

dc_lindberg (trådstartaren)

#91 » 04:52:10, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som bôsht skriver, olika sorters LED teknologi som används... jag har heller inte alls satt mig in i't, bara observerat att står det CREE så står det mycket högre Lm.

Under 1800Lm är ointressant = 2x18W lysrör
80W halogenljus vid 12V är absolut minimum för ok halvljus på den tiden då alla andra också hade halogen... idag är det 90W vid 14.4V som gäller... dvs ca 110-120W vid 12V...

Nu uppstår ett helt annat problem... strålkastare är just strålkastare... en glödlampa placerad i en strålkastare ger ett Lm, men det vi är intresserade av som konsumenter hur mycket ljus vi får ut från strålkastaren och hur mycket som är kvar när strålarna når viss längd och bredd...
Detta är inte Lm utan en kombination av LUX och cd...
http://www.wirsindheller.de/Lumen-zu-Lu ... 128.0.html
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=9908
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen_(enhet)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Candela
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lux ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lux )

Visst blev det tokrörigt nu?!
:klia:

Det är just denna oredliga soppa av ogreppbara teoretisk data som gjorde att jag startade tråden, och det faktum att olika reflektorer och olika tillverkare av reflektorer ger olika ljusbilder, dessutom påverkas ljusbilden dramatiskt av ljuskällans styrka/effekt... ex., så är Hella Rally 1000 och 2000 skräp i jmf med 3003 Compact vid 55W's halogen, men vid 100W blir förhållandet det omvända (!).
När ljusbilderna påverkas -så- kraftigt av vald effekt på glödlampan och val av strålkastare, så blir enda sättet att beskriva det ljus man får från -sin- lykta att försöka fotografera det man ser den lysa (upp) ;)

Ni har visat på sjuk bra ljus!
Kanon fina bilder!
Tänk om lampsäljarna i gemen tog sådana bilder! Vad mycket lättare det skulle bli att välja det ljus man tror bäst passar det förhållanden man skall ha ljuset till ;)

När det gäller LED teknologin har jag noterat att säljarna är mycket noga med att -inte- visa hur de lyser, och om de mot förmodan presenterar någon bild så är det från en gränd eller en smal slingrande skogsväg (gäller f.ö. Hellas "reklam" foton osså).

Tycker tråden nu glidit över till att snarare hjälpa varandra förstå och finna rätt sorts LED.
:thummar:
:eat:
:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Ivar Risslén

#92 » 13:38:10, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som kan göra stor skillnad är att man använder en ljusinställningsapparat för att justera in lyktorna. Det kan göra stor skillnad jämfört med att stå vid vägkanten och vrida.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bôsht

#93 » 15:59:35, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det är som bôsht skriver, olika sorters LED teknologi som används... jag har heller inte alls satt mig in i't, bara observerat att står det CREE så står det mycket högre Lm.

Under 1800Lm är ointressant = 2x18W lysrör
80W halogenljus vid 12V är absolut minimum för ok halvljus på den tiden då alla andra också hade halogen... idag är det 90W vid 14.4V som gäller... dvs ca 110-120W vid 12V...

Nu uppstår ett helt annat problem... strålkastare är just strålkastare... en glödlampa placerad i en strålkastare ger ett Lm, men det vi är intresserade av som konsumenter hur mycket ljus vi får ut från strålkastaren och hur mycket som är kvar när strålarna når viss längd och bredd...
Detta är inte Lm utan en kombination av LUX och cd...
http://www.wirsindheller.de/Lumen-zu-Lu ... 128.0.html
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=9908
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen_(enhet)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Candela
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lux ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lux )

Visst blev det tokrörigt nu?!
:klia:

Det är just denna oredliga soppa av ogreppbara teoretisk data som gjorde att jag startade tråden, och det faktum att olika reflektorer och olika tillverkare av reflektorer ger olika ljusbilder, dessutom påverkas ljusbilden dramatiskt av ljuskällans styrka/effekt... ex., så är Hella Rally 1000 och 2000 skräp i jmf med 3003 Compact vid 55W's halogen, men vid 100W blir förhållandet det omvända (!).
När ljusbilderna påverkas -så- kraftigt av vald effekt på glödlampan och val av strålkastare, så blir enda sättet att beskriva det ljus man får från -sin- lykta att försöka fotografera det man ser den lysa (upp) ;)

Ni har visat på sjuk bra ljus!
Kanon fina bilder!
Tänk om lampsäljarna i gemen tog sådana bilder! Vad mycket lättare det skulle bli att välja det ljus man tror bäst passar det förhållanden man skall ha ljuset till ;)

När det gäller LED teknologin har jag noterat att säljarna är mycket noga med att -inte- visa hur de lyser, och om de mot förmodan presenterar någon bild så är det från en gränd eller en smal slingrande skogsväg (gäller f.ö. Hellas "reklam" foton osså).

Tycker tråden nu glidit över till att snarare hjälpa varandra förstå och finna rätt sorts LED.
:thummar:
:eat:
:driver:


Just att få ut ljuset ur reflektorn är ju en hel vetenskap, där ligger ju Ledlamporna som ska monteras i reflektor i lä,
då dessa har en helt annan brännpunkt än en halogen eller xenonlampa.
Så hur många lumen Ledlamporna än ger så får du inte ut några vidare Lux vid exempelvis 100meter då ljuset helt enkelt försvinner på vägen dit, antingen upp i luften eller ner i marken.
Bra exempel på detta är ju alla dumsnåla människor som ska byta halvljuslampa själv och sätter i den snett, det lyser fortfarande men ljuset gör ju ingen nytta mer än bländar mötande och ugglorna i träden.

Samma gäller ju alla dom där billiga ramperna som hittas på Ebay och Ali, dom skryter bara med hur många lumen rampen ger,
men det finns aldrig några uppgifter om hur många Lux den ger vid exempelvis 500meter, eller hur långt den ger 1Lux, alltså läsljus.

Det här med ljus är ett aldrig sinande ämne då det hela tiden kommer nytt, satsar på minst 100000lumen i Led på Tundran nu till våren när vädret är lite mer utomhusmekvänligt ;)
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Patrik440

#94 » 23:21:02, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt att en del bara vill ha lång ljusbild utan bredd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300696


/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Truk

#95 » 00:29:43, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:Konstigt att en del bara vill ha lång ljusbild utan bredd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300696


/ P


Ja längden räcker gott o väl med de flesta extraljusen det är viktigare med en bra bredd ju längre dom lyser ju tidigare måste man blända av o köra på halvljus
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

bôsht

#96 » 16:21:22, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Truk skrev:
Patrik440 skrev:Konstigt att en del bara vill ha lång ljusbild utan bredd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300696


/ P


Ja längden räcker gott o väl med de flesta extraljusen det är viktigare med en bra bredd ju längre dom lyser ju tidigare måste man blända av o köra på halvljus


Personligen tycker jag att för bred ljusbild är jobbigt, då blir det liksom mörkt längre fram och man tappar fokuset på vägen, iaf om man kör länge med helljuset på.
Lagom brett inställda extraljus brukar göra så ströljuset täcker upp bra ca 50m framför.

Gjordes nyss ett oberoende ljustest av några entusiaster, det kom till efter att Crazyride gått ut och sagt att deras 185w led extraljus lyser 2000m, det tog vi ljusfascister med en nypa salt såklart ;)

1Lux är alltså ljus som räcker till att läsa i.

Crazyride 185w 1 lux 400 meter.

Sammoon PBE225 1 lux 600 meter.

Vision X light cannon 90w 2 lux 700 meter. Fanns inte mer sträcka att mäta på.

Rigid Industries E2 50" 2 lux 700 meter. Fanns inte mer sträcka att mäta på.

Vision X Xmitter Prime 43" Kombo ramp 1 lux 508 meter.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Truk

#97 » 17:53:45, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:


Gjordes nyss ett oberoende ljustest av några entusiaster, det kom till efter att Crazyride gått ut och sagt att deras 185w led extraljus lyser 2000m, det tog vi ljusfascister med en nypa salt såklart ;)

1Lux är alltså ljus som räcker till att läsa i.

Crazyride 185w 1 lux 400 meter.

Sammoon PBE225 1 lux 600 meter.

Vision X light cannon 90w 2 lux 700 meter. Fanns inte mer sträcka att mäta på.

Rigid Industries E2 50" 2 lux 700 meter. Fanns inte mer sträcka att mäta på.

Vision X Xmitter Prime 43" Kombo ramp 1 lux 508 meter.


Nästan gratis :huh:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Patrik440

#98 » 19:14:07, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 x BK225:
Bild

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

danne mähl

#99 » 19:51:57, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum fråga
Står inte lamporna lite för högt
ser ut som grenarna lyses upp mest

Såg att det finns en lathund för att se vilken kabel man ska ha till olika watt
men saknar vilket spänningsfall den är gjord för
Olika förbrukare har olika krav
sen så finns det ett exempel sträck snett över bilden. skulle varit bra med den texten till. lättare för andra som inte vet hur den skall användas. förklaringen med en linjal om ni förstår?
Och mitten stapeln har lite konstig siffersättning tycker jag. tex 4 står emellan olika sträck.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas TM 9 1984
MF 185 med lastre

dc_lindberg (trådstartaren)

#100 » 01:01:31, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte möjligt att bedöma sluttningen och backkrönet på bilden där bilen står... ;)
Det är en illusion att lyktorna är riktade mot stjärnorna.

Snacka om klös i lanternorna !

userpix/6899_nomogram12v_1.jpg
Tabellen omfattar inte ev., spänningsfall; den skall tolkas som att man utgår ifrån 0V's spänningsfall; dvs att belastningen inte skall resultera i ett motstånd som leder till värmeutveckling och därmed spänningsfall.

4mm som du frågar om är den kabelarea som behövs vid den längd på matarledningen man valt (vänster spalt) i förhållande till den belastning man valt (höger spalt).
Tabellen är en form av räknesticka. Din fråga visar att du är ung, gått genom den moderna svenska skolan och aldrig har hållit i en räknesticka. Det är tråkigt att skolan sjunkit så lågt att de yngre måste fråga om så banala saker som tabeller :(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

danne mähl

#101 » 02:58:29, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var tydligen inte tydlig :buga:
Jag vet hur man använder tabellen. Vet också att det alltid får ett spänningsfall och att det blir varme av förlusten i kabeln
Jag Kanske är ung men har i alla fall använt räknesticka. papper och penna miniräknare dator uträknings program och tabeller
Men det finns säkerligen dom som inte kan och därför brukar det underlätta med ett exempel :grin:

Tex detta är vad skyllermarks.se tycker är vettigt spänningsfall :idee3:

Bild

Och här är en tabell med räkneexempel :skriva2:
kabeln på 2.5mm är i klenaste laget
50W / 12V = 4.16A (tror att vanlig kabel har ca 0,018 Ohm per meter och mm2
förlusten blir ca 0.6V x 4.16A =2,5W värmeförlust i kabeln

Bild

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas TM 9 1984
MF 185 med lastre

Thelemorf

#102 » 14:35:32, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valet av väg för vid fotografering avgör ju väldigt hur ljuset på bilden upplevs.

En trång skogsväg som bara är en dryg bilbredd vs en fullbred landsväg med samma belysning på bilen kommer ju att ge enorm skillnad i "upplevd" ljus på bild.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Truk

#103 » 16:18:43, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:4 x BK225:
Bild

/ P


Vad är BK 225 för lampor :klia: Jag hittade inga exljus på BK 225 däremot det här :vissla:


Bild
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

dc_lindberg (trådstartaren)

#104 » 17:07:01, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

enok75

#105 » 17:07:54, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Truk skrev:
Patrik440 skrev:4 x BK225:
Bild

/ P


Vad är BK 225 för lampor :klia: Jag hittade inga exljus på BK 225 däremot det här :vissla:


Bild

det var ju i alla fall ljusgenomsläpp i de dära :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates