Sida 2 av 3

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 03:30:22, 04-11-2017
av simon.dahlquist

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 11:19:38, 04-11-2017
av dc_lindberg
...dokument har en ful ovana att försvinna från nätet... (jag hade flera artiklar på Svea Sidvagns klubb och Jag och Min Gamla Belos - allt är borta efter det att sidorna lagts ned...).
Så, här är pdfn du länkade till:

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 11:05:49, 06-11-2017
av simon.dahlquist
Ja, bättre att ha dem samlade på formet. Tack dc.

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 13:11:48, 06-11-2017
av Freddeli
bôsht skrev:Tyvärr funkar det inte att mäta förbrukningen med vanlig "Svensson" utrustning i led/xenon som saknar EMC filter,
strömmen pulsar framåt och bakåt i både plus och minus nästan som växelström. Dessa du köpt är garanterat utrustade med Epistar dioder och dessa brukar faktiskt ligga ganska nära angiven effekt, inte 100% för det är ingen som driver dioder så hårt, men jag skulle gissa att du faktiskt har högre effekt i dom än du mätt upp.
Många av ledlamporna idag är multivolt, typ 9-48v, och testar man att mäta förbrukningen på 24v så blir effekten en helt annan, återigen ett fenomen för att EMC filter saknas.

Intressant! Det du beskriver har jag aldrig stött på, trots alla hundratals trådar i ämnet jag plöjde igenom innan jag beställde. Har du någon källa där man kan läsa mer? :)
Om det du skriver stämmer så har många "kina-lampor" fått dåligt omdöme utan grund. Vet inte om du känner till facebookgruppen "ljusfascisterna"? Hur som helst så diskuteras där ofta kring skillnaderna på kvalitetsbelysning och "kina-skit". Just mätning av ström med multimeter/tångamperemeter brukar ligga till grund för att totalt dömma ut billiga lampor från kina.

MVH Fredrik Håkansson

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 08:36:00, 07-11-2017
av bôsht
Ljusfascisterna jo tack, jag är väl en av de mest aktiva medlemmarna i gruppen :vissla:
Det är jag som har Tundran...

Det jag skrivit som du citerat gäller främst ballaster som inte är av så kallade Canbusvarianter med extra filtrering. Men vad jag förstått det även en del Ledarmaturer, dom flesta dyrare ledlamporna använder PWM, alltså pulsande ström, så dom är också svåra att mäta tyvärr.
Nu vet jag inte hur en billig Tångampermeter reagerar på dom ljus jag mätt upp då vi bara har dyrare proffsgrejer på jobbet jag använt.
Bild

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 10:35:15, 07-11-2017
av dc_lindberg
Hm Pierre... 12 st (räknar jag rätt?) "hel ljus"... hade generatorn klarat det om det varit glödljus (minst 100W/st då givetvis) ?

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 11:10:13, 07-11-2017
av QV_
Generatorn är självbegränsande så den lär överleva...

Jag körde förövrigt en tid med en Saab 9K
Den hade 95A generator.
Bilen drog "i vanligt läge" alltså halvljus, klimat på och motor på tomgång 55A
Minimum var 35A

Ibland så vart ljuset svagare vid körning. Då utan extraljus. Fick "felet" hemma på gårdsplan och bilen drog då 115A.
Så skall man ha den mängden ljus på bilen kontinuerligt så behöver man byta generator allternativt mera batterier eller slå av så många andra förbrukare som möjligt.
Nu har jag roat mig med att underöka hur ofta jag slår på helljuset. Rekordet hittils är 8 ggr a 30 sekunder på en 7,5 mils sträcka. Med den nyttjandegraden kan jag ha hur många ljus som helst på bilens standardgenerator.

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 13:56:50, 07-11-2017
av Freddeli
bôsht skrev:Ljusfascisterna jo tack, jag är väl en av de mest aktiva medlemmarna i gruppen :vissla:
Det är jag som har Tundran...

Det jag skrivit som du citerat gäller främst ballaster som inte är av så kallade Canbusvarianter med extra filtrering. Men vad jag förstått det även en del Ledarmaturer, dom flesta dyrare ledlamporna använder PWM, alltså pulsande ström, så dom är också svåra att mäta tyvärr.
Nu vet jag inte hur en billig Tångampermeter reagerar på dom ljus jag mätt upp då vi bara har dyrare proffsgrejer på jobbet jag använt.

Ahaaaa, internet är litet :) Den där tundran känner jag väl igen! :grin:

jaha okej, där ser man. Vad knepigt allting blev, jag gick på säljaren av mina lampor ganska hårt när jag mätt upp dem och de inte levererade vad jag förväntat mig :razz: Med andra ord så finns det inget enkelt sätt för en vanlig lekman att mäta upp grejerna och se om de håller vad de lovar? såvida de inte finns en angiven LUX-siffra på ett givet avstånd man kan jämföra emot då.

MVH Fredrik

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 17:45:12, 07-11-2017
av bôsht
dc_lindberg skrev:Hm Pierre... 12 st (räknar jag rätt?) "hel ljus"... hade generatorn klarat det om det varit glödljus (minst 100W/st då givetvis) ?


Dom 12 runda ligger på ca 90w styck, och dom två ramperna på 215w styck, jag har bytt generator till en 320A, så det är lugnt.
Kör även med ett Optima Yellow Top. Utöver det så har jag 8st Tyri 0909 1800 i takkorgen,
4 spot och 4 flood som går på knappar, sen 2st Tyri VL4 2600 under stötfångaren som går på backljuset.

Det är aldrig lätt att få ljus rättvist på bild eller video, men det ger ett humm om hur det lyser ;)
https://www.youtube.com/watch?v=AOYoFnu78x0
https://www.youtube.com/watch?v=Zx6fGCPl6l8

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 17:47:35, 07-11-2017
av bôsht
Freddeli skrev:
bôsht skrev:Ljusfascisterna jo tack, jag är väl en av de mest aktiva medlemmarna i gruppen :vissla:
Det är jag som har Tundran...

Det jag skrivit som du citerat gäller främst ballaster som inte är av så kallade Canbusvarianter med extra filtrering. Men vad jag förstått det även en del Ledarmaturer, dom flesta dyrare ledlamporna använder PWM, alltså pulsande ström, så dom är också svåra att mäta tyvärr.
Nu vet jag inte hur en billig Tångampermeter reagerar på dom ljus jag mätt upp då vi bara har dyrare proffsgrejer på jobbet jag använt.

Ahaaaa, internet är litet :) Den där tundran känner jag väl igen! :grin:

jaha okej, där ser man. Vad knepigt allting blev, jag gick på säljaren av mina lampor ganska hårt när jag mätt upp dem och de inte levererade vad jag förväntat mig :razz: Med andra ord så finns det inget enkelt sätt för en vanlig lekman att mäta upp grejerna och se om de håller vad de lovar? såvida de inte finns en angiven LUX-siffra på ett givet avstånd man kan jämföra emot då.

MVH Fredrik


Jag mätte upp en 48w, sån där vanlig arbetsbelysning som typ alla webshoppar säljer till 42w med jobbets tångamperemeter, den funkar bara åt ett håll, vet inte om andra billiga tänger funkar på samma vis, men jag får lita på den iaf ;)

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 19:31:15, 07-11-2017
av dc_lindberg
...fanken också Pierre...då måste man ju blända av i tid när man möter dig ju... det där matchar jag inte liksom!
:uupps:
:insomnia:
:skratta3:
:thummar:

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 01:02:02, 11-11-2017
av Towil
Del 1 av undersökning av en "kina" LED på 18W.
Towil @ [Allmänt] Towil's arduino och elektronik projekt

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 17:31:07, 11-11-2017
av Towil

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 13:05:20, 12-11-2017
av Göran Ekman
Ljusfacisterna på FB verkar intresant ,får väl låna någons FB konto och kolla .
När vi monterade arbets belysning på våran Merlo teleskopare förra hösten ersatt vi 4st små runda Hella halogenare som gav en ljuskula långt bort men inget närljus . Dessa ersattes med 4st no name kina lampor med 48w ( skitkvalite störradion) har ingenaning om hur effektiva dessa är kan bara konstatera att nu är det arbetsljus runt maskinen. Satte även en helljus ramp som sprider rätt bra . Kopplad till helljuset .
Satt även några små 18w som lyser upp maskin sidorna så att dessa syns i backspeglarna.
Göran i Björnarbo

Re: Arbets belysning på arbetsfordon teori och praktik

InläggPostat: 19:41:00, 14-12-2018
av Henrik.E
Skulle till att montera lite ledlampor på minigrävaren nu men blev fundersam på hur många man törs sätta dit ?
Dom ska vara på 48W / st men när jag mäter dom så drar dom bara 2.1 A / st om man matar dom med 13.3 V. Alltså bara ca 28 W.
Effekten blir densamma om man testar att variera spänningen.
Nu är det ju billiga kinalampor så det kanske var väntat men har mätt på lite bättre lampor också med liknande resultat. Alltså mindre effektförbrukning än vad som är uppgivet.

En 60 W oledone lampa drar tex 3.2 A vid 13.3 V eller 1.6 A vid 26.6 V.
Blir ju bara 42.5 W.

Läste nu i denna tråden att det inte gick att mäta effektförbrukning av ledlampor med vanlig enkel utrustning ? Har läst det på fler ställen också.
Hur är det då egentligen ? Drar dom mer än vad jag mätt upp ?

På bilden har jag 3 st lampor lysandes. Säkrade av dessa med en 7.5A flatsäkring och lät dom lysa i över 1 tim.
Säkringen höll då iaf för detta så dom bör ju inta ha dragit mer än detta. Skulle dom dragit 48W / st skulle ju strömförbrukningen legat på ca 11 A.
Bild