Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Hur koppla för bättre bilbacklyse med LED?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

braha (trådstartaren)

#1 » 07:21:10, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original backlyse bara ena sidan med rökfärgat glas. Backar men ser ingenting regnig höstkväll.
Lämnas orörd.
Vill inte ha färdiga utanpåliggande lyktor, eller byta ut glödlampan.
Däremot komplettera med två separata "hembyggen". Samt två till på släpet.
Skall monteras högt i nya hål i kåpans baklucka, så utsidan blir (nästan) slät.
Tänker mig ex Cree 10W i varje.
Kan jag ansluta dessa två separat eller i serie direkt till 12V? Behövs någon ytterligare "elgrej" för detta? Vill ha så enkelt som möjligt.
Vill fysiskt placera lysdioden (bara den) i ett plexirör med botten, ca 2 cm dia, där botten blir lins o skydd utåt, och någon sorts tätning bakåt för vatteninträngning.
Blir värme från 10Wattaren ett problem?
Annat att tänka på?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 09:07:14, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har LED:arna inbyggt drivdon eller inte? Bör framgå av datablad från tillverkaren. Sådär kraftiga LED kräver ett drivdon som matar dem med konstant ström och skyddar dem från transienter, polvändning, tillfälliga överspänningar mm.

Värmen måste ledas bort på lämpligt sätt, 10 W blir ju ganska varmt om den inte leds bort. Ytmonterade LED kan man t ex montera på ett kretskort med baksida av aluminium, som sedan limmas eller skruvas mot en större aluminiumkloss som har tillräcklig yta mot omvärlden för att kunna bli av med värmen. Om det är dåligt med värmeavledningen, så kan man montera en tempgivare eller termokontakt intill varje LED, och koppla in dem så de stänger av drivdonet när LED:en börjar få det för hett om öronen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#3 » 11:19:15, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte ut glödlampan i min bil till led nu tycker jag backljuset är helt ok med flera starka lampor bakåt blir ju risken för bländning rätt stor också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se