En 240 ska som original ha varselljus via främre parkeringsljusen. Det sitter tvåtrådslampor (21/5 W) där. Vid läge 0 på ljusomkopplaren är 21 W-glödtråden inkopplad, i läge parkering eller hel/halvljus är det 5 W-glödtråden som används. Åtminstone gäller detta svensksålda exemplar, det kan se annorlunda ut på bilar som såldes nya i länder som på den tiden hade andra varselljusregler (t ex Norge eller UK).
Jag har inget
elschema för '90 , men elschemat för '87 visar två alternativ, för bilar med resp utan varselljus.
De speciella ledningarna för en 87'a med varselljus är följande:
Säkring 5 (8 A) i säkringshållaren matas via en
bygel från samma punkt som matar säkringarna 11-13.
Från andra änden av
säkring 5 matas ljusomkopplarens anslutning 15 (kan ev vara märkt 2) via en röd/vit kabel.
Ut från ljusomkopplaren, anslutning S (ev märkt 1) går en
grön kabel till glödtrådsvaktens anslutning S.
Från glödtrådsvaktens anslutning SL matas 21 W-glödtråden i vänster varselljus, från SR matas höger varselljus. Båda dessa kablarna är grön/röda, byter färg till brun efter ett kontaktstycke nära resp varselljus.
I en separat ruta på schemat finns det en enhet nr 133 som kallas "
Regulator Dim-Dip". Den används troligen på bilar för UK med reducerat
halvljus som varselljus. Om du har en sådan, så ska det vara en enhet med totalt 7 pinnar varav 5 används.
1 märkt 31 ,
svart kabel
2 märkt S , grön kabel (ev två stycken).
3 märkt 15, röd/vit kabel.
6 märkt 56,
gul kabel.
7 märkt 56b, grå kabel (ev två stycken).
Det kan vara på sin plats att förklara några av de här DIN-anslutningsbeteckningarna:
31 jord
15 + efter tändningslåset
X + "tillbehör" efter tändningslåset (har
spänning även i ev "radioläge", bryts bort i startmotorläge)
30 + ständig
56 + efter ljusomkopplaren, före avbländningsrelä/omkopplare (hel- och halvljus)
56a helljus
56b halvljus
57
ledning från ljusomkopplare som bara har spänning i parkeringsljusläge (bryts bort då strålkastarna är tända), sällsynt.
58
parkeringsljus, bakljus, skyltbelysning mm
L eller R (stora bokstäver) efter en sifferbeteckning betyder vänster resp höger.
S är Volvos egen beteckning för varselljus.