Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Varselljus istället för halvljus volvo 240

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

R_Bergsten (trådstartaren)

#1 » 15:10:22, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en -90 volvo 240 med halvljusautomatik på original. Är alltså halvljus på läge 0

Men har nu monterat ett par gamla hederliga gula varselljus som jag skulle vilja ha att lysa på läge 0 istället

Men blir inte klok på hur jag löser detta lättast halvljuset lyser ju på läge 0 utan att vanliga hel och halvljusreläet ens inkopplad så måste ju va nån annanstans som man ska knycka lite ström

Sitter nåt relä över kopplingspedalen med men verkar göra bara att man inte ska få på helljus på läge 0?

Nån som har nån idé? Ni brukar ju lösa allt annat
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016



torbjorn_forsman

#2 » 18:28:04, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 240 ska som original ha varselljus via främre parkeringsljusen. Det sitter tvåtrådslampor (21/5 W) där. Vid läge 0 på ljusomkopplaren är 21 W-glödtråden inkopplad, i läge parkering eller hel/halvljus är det 5 W-glödtråden som används. Åtminstone gäller detta svensksålda exemplar, det kan se annorlunda ut på bilar som såldes nya i länder som på den tiden hade andra varselljusregler (t ex Norge eller UK).

Jag har inget elschema för '90 , men elschemat för '87 visar två alternativ, för bilar med resp utan varselljus.
De speciella ledningarna för en 87'a med varselljus är följande:
Säkring 5 (8 A) i säkringshållaren matas via en bygel från samma punkt som matar säkringarna 11-13.
Från andra änden av säkring 5 matas ljusomkopplarens anslutning 15 (kan ev vara märkt 2) via en röd/vit kabel.
Ut från ljusomkopplaren, anslutning S (ev märkt 1) går en grön kabel till glödtrådsvaktens anslutning S.
Från glödtrådsvaktens anslutning SL matas 21 W-glödtråden i vänster varselljus, från SR matas höger varselljus. Båda dessa kablarna är grön/röda, byter färg till brun efter ett kontaktstycke nära resp varselljus.

I en separat ruta på schemat finns det en enhet nr 133 som kallas "Regulator Dim-Dip". Den används troligen på bilar för UK med reducerat halvljus som varselljus. Om du har en sådan, så ska det vara en enhet med totalt 7 pinnar varav 5 används.
1 märkt 31 , svart kabel
2 märkt S , grön kabel (ev två stycken).
3 märkt 15, röd/vit kabel.
6 märkt 56, gul kabel.
7 märkt 56b, grå kabel (ev två stycken).

Det kan vara på sin plats att förklara några av de här DIN-anslutningsbeteckningarna:
31 jord
15 + efter tändningslåset
X + "tillbehör" efter tändningslåset (har spänning även i ev "radioläge", bryts bort i startmotorläge)
30 + ständig
56 + efter ljusomkopplaren, före avbländningsrelä/omkopplare (hel- och halvljus)
56a helljus
56b halvljus
57 ledning från ljusomkopplare som bara har spänning i parkeringsljusläge (bryts bort då strålkastarna är tända), sällsynt.
58 parkeringsljus, bakljus, skyltbelysning mm
L eller R (stora bokstäver) efter en sifferbeteckning betyder vänster resp höger.
S är Volvos egen beteckning för varselljus.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#3 » 18:45:58, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upp till 89 har varselljus. 90 och nyare har automatiskt halvljus. Skiljer på blink/varselljuslyktorna fram, har för mig att ljusomkopplaren skiljer men ej säker. Vad jag vet säkert är att startlåsets elkontakt skiljer från 90 och uppåt, dock osäker på om det påverkar ljuset.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

R_Bergsten (trådstartaren)

#4 » 18:58:35, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt är sv såld 90a så finns inget varselljus original främre parkljus är enpoliga ba15 5w. Och kabel för varselljus finns inte med i kabelstammen fram till respektive lykta så de verkar ha ändrat utförandet på den med

Får väl börja mäta lite vid glödtrådsvakten och se om ja kan bli klok vart strömmen för halvljus går på läge 0
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

RD350

#5 » 20:23:57, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta fram kopplingsschema till en 90a och en lite äldre så ser du var det skiljer. Men det är riktigt som du skriver att det är enkelpolig lampa på de nyare och ingen kabel framdragen.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

R_Bergsten (trådstartaren)

#6 » 21:20:13, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite mätande plocka ja jag ur vit kabel ur strömställaren och satte kabel till varselljusen där istället så nu lyser dem med läge 0 på strömställaren ihop med parkeringaljuset och släckt på de andra lägenaBild

3 personer gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se