Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

7polig släpvagns kontakt jordfel

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 13:23:14, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde att plocka ur släpvagnskontakten när jag ställde i från mig en traktorkärra. Vart bara kabeln som rycktes ur stickproppen.
När jag skulle koppla ihop det konstaterade jag att kabeln på kärran var rätt minimalistisk tre ledare i kabeln.
Fram med ett batteri och lite kabel, och det lyste så vackert bak på kärran.
In med kablarna i stickproppen koppla på traktorns släpvagns uttag ( kärran är kopplad i traktorns hitchkrok) det lyser och blinkar på alla håll lite svagt. Jordfel!
Kan det vara så att kärran inte jordar till traktorns chassi? Fram med lite kabel, med en separat jordning funkar det bättre än vad det gjort de senaste 25 åren.
I den 7poliga släpvagns uttaget på fordonet är det ett stift som är jord, min nyvunna kunskap säger mig att det bör vara en chassijord mellan min kärra och traktorns släpvagns uttag.
Fundering till den som vet hur det brukar vara, är det vanligt att man inte drar med en jord från släpet?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Stefan1972

#2 » 14:29:31, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

normalt sett ska det väl dras separat jord hela vägen men det finns alla möjliga "inkopplare" med sviktande kunskaper.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 16:14:44, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här kopplades av den mannen som byggde kärror av gamla lastbilar för 50 år sedan.
Det som igår vart lite aha för mig var att jordfelet är imellan traktor och släp.
Så enkelt när man begrep det.
Jag drog igång tråden av två skäl.
Skriver jag ned det minns jag det, samt att någon annan kanske läser den och löser ett problem.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#4 » 18:00:18, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att om man talar om jordfel så kan man antingen mena överledning från en spänningsförande ledare till jord, eller också kan man mena avbrott i en jordförbindelse. De två feltyperna får inte blandas ihop!

När det gäller elinstallationer i släpvagnar så gäller rent allmänt att de ska vara helt isolerade från chassijord i vagnen och ENDAST jordas via jordpinnen i släpvagnskontakten, som sedan vanligtvis är chassijordad i dragfordonet.

Det kan nog vara lämpligt i ett sånt här fall att kolla upp hur släpvagnsinstallationerna egentligen är kopplade och rita ett fullständigt schema för dem, som förhoppningsvis avslöjar hur (och om) byggaren hade tänkt en gång i tiden, innan man börjar riva och slita och koppla om. Det finns ju risk att man "kastar ut barnet med badvattnet) om man inte har klart för sig hur de gamla kopplingarna var tänkta.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 19:00:57, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tre ledare är det helt klart att chassit var tänkt som återledare. Vilket jag börjar inse att det är inte helt lämpligt.
Jag kommer att ta med mig TFs tankar om hur man ska tänka vid en el installation på ett släp.
På traktorkärran är jag nog nöjd med det jag kommit fram till igår.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ivar Risslén

#6 » 23:17:49, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta gamla lyktor har en pol till chassit, så det var naturligt att använda chassit för den polen för då slapp man att dra den kabeln.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

uppland2

#7 » 08:45:23, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har ju du en modernare kärra med de nya 7-poliga kontakterna, men jag vill minnas att det brukade vara en kabel med fyra ledare så att ett stift blev oanvänt i de 5-poliga kontaktdonen när man som liten skruvade med sådana på kärror och vagnar. Jord (trä leder dåligt så chassiejord fungerar inte), positionsljus och blinker vänster&höger.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se