Jag har haft några på minigrävaren i ett antal år nu. De lyser fortfarande men fästbyglarna är klena av sprött rostfritt stål och spricker sönder av sig själva. Plastglaset (det är alltså åtminstone på de exemplar jag köpte plast, inte härdat
glas som det nu står i webshopen) tål inte väder och vind utan blir matt och gulaktigt ganska snart.
Det var väl någon här på forumet som mätte upp effektförbrukning på dem och kom fram till runt 21-22 W, i stort sett helt oberoende av spänningen från 10 till 30 V. De drar alltså högre
ström ju lägre spänningen blir.
Precis som med andra LED-strålkastare med inbyggt drivdon, så är det klokt att om man sätter upp flera sådana på samma fordon/maskin, att dra separata kablar till var och en och avsäkra dem var för sig med en
säkring som inte är onödigt kraftig (t ex 5 A vid 12 V eller 3 A vid 24 V). Då minskar man risken för att de stör varandra och börjar flimra, och dessutom blir det då ingen risk för brand om det blir elektronikfel i någon av dem.
Det där med brand i LED-strålkastare är något som flera kända fordonstillverkare har fått problem med, och i samtliga fall har för grov avsäkring varit den stora boven. En känd svensk skogsmaskintillverkare råkade för en del år sedan ut för arbetsbelysningar av ett välkänt märke som kunde börja brinna. Och
ungefär samtidigt var det en epidemi av bränder i bussar, som visade sig bero på LED-skyltlyktor som kunde få elektronikfel om det trängde in fukt i dem, och som matades via en orimligt kraftig säkring.