Lite fantastiskt, nästan ett och ett halvt år som ingen har hört av sig om lastaren. Sedan, med fem dagars mellanrum hör två personer av sig. För att slippa skriva samma saker till flera personer (och än värre missa något till någon) så kompletterar jag här.
Först, rosten på kolvstängerna. Den ena tiltkolven var utan rost, den andra lite grann. Mer på de båda lyftkolvarna, men bara med lite tunn
olja och oljebryne blev kolvarna mycket snyggare. Jag bedömer det som det går utmärkt att köra utan att byta kolvstänger, men givetvis får var och en göra egen bedömning. Det mesta av kolvarna är inne i cylindrarna så det är (förhoppningsvis) bara den yttersta delen som är rostig, alltså lastare helt nersänkt respektive max upptiltad som påverkas. Foton (med mobilkamera i mörker) efter 30 sekunders putsning.
Höger lyftkolv:
Vänster lyftkolv:
Vänser tiltkolv:
Höger tiltkolv:
Så vitt jag förstår så är det Trima-fäste på lastaren. Stämmer bra med måtten jag hittat här på Maskinisten Ena låstappen är borta, men det är ju bara en bit rundjärn så en sådan fixar man lätt själv.
Fästet mot traktorn är ca 890 mm cc mellan fästjärnen och ca 960 mm brett mellan insidan på holkarnas yttre plåtar. Holkarna är ca 63 mm breda. Jag tror det är 460 mm cc mellan undre fästhålet och övre tappens fästhål. Övre tappen är bultad fast så både denna och det undre fästhålet är lätt att flytta. Hela tornet är ca 750 mm högt.
Mått från vänster holks högra plåts insida till höger holk:
Mått från vänster holks vänstra plåts insida till höger holk:
Ca mått från nedre fästhål till centrum övre fästsprint:
Totalhöjd lastartorn:
Lastarventil och
spak följer med, dock har förre ägare sågat av både slangar och wirar med vinklslip. Ena sliden på ventilen gick lätt medan den andra var klart tyngre. Jag skulle gissa på is eller trögt fett, det kändes inte alls som rost och efter ett par rörelser gick det klart lättare.