Först när jag såg motorsprutan trodde jag det var en Albin 400-pump, men insåg efter ett tag att det tack och lov inte var fallet. Jag gjorde lumpen som brandman i flygvapnet, och säger vi som så här att
samtliga släckningsövningar under både min utbildning och vidare under hela lumpartiden som misslyckades berodde på just dessa sprutor. Något så svårstartat elände som dessa har jag aldrig varit med om, och det gäller samtliga sprutor jag kom i
kontakt med. Hade den stått i mer än ett par tre dagar så fanns bara ett sätt att få igång dem. En gubbe på pumpen för att hålla den stilla, nästa gubbe drar i startsnöret som en idiot. Behövdes säkert 100 ryck. Sedan av med tändstiftet och rengör detta, sedan tre, fyra ryck till. Då startade fanstyget! Det hjälpte inte att rengöra stiftet innan de 100 rycken, eller ens efter 50 ryck. Kan lova att detta var jobbigt!
Fast nästan värre var att evakueringspumpa. Själva motorpumpen är inte självsugande så därför finns en
handpump. Syns på några av bilderna. Den satt så man slog knogarna blodiga mot sugslangens anslutning, och den hade ganska liten sugvolym per pumpslag så man fick pumpa som en idiot. En viktig sak var att ha sugslangen absolut tät, både mot bottenventilen och mot pumpen. Fanns möjlighet brukade jag hoppa ner till vattnet med sugslang och bottenventil. Ner med alltihopa under vattnet så det vattenfylldes. Sedan lyfte man upp slangen till motorsprutan och monterade denna. Då gick det snabbt.
När man hade pumparna seriekopplade var det också lite trix. Om man hade mycket långt från vatten till förbrukning tappade man för mycket
tryck. Då satte man in en pump mitt på ledningen för att höja trycket. Man kunde ha flera pumpar efter varandra, men då gällde det att första pumpen gick på maxvarv, andra lite mindre, tredje ytterligare lägre
varvtal osv. Om en pump i kedjan hade högre varvtal än någon av de föregående så sög den mer vatten än de tidigare kunde leverera. Då blev slangen platt och allt stoppade.
Bara att börja om från början igen...
Men när man väl lärt sig pumparnas egenheter så gick de som en klocka. Tror de var outslitliga. Militärt tunga och otympliga, men byggda för att hålla. Och startproblemen gällde
bara Albin 400-sprutorna vilket denna inte är.