Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseAnnonstipsAvyttringar

Hjälp! jag behöver nog avyttra ganska mycket.

49 inlägg • Sida 1 av 4
Lägg ut dina avyttringar här!
Detta forum gäller alltså inte annonstips utan verkstadsrensningar och andra avyttringar som inte ligger ute på annons.

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 09:01:59, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja som överskriften lyder så har jag för mycket grejer. Frågan är bara vad som man kan/skall undvara?
Jag känner att alla grejer tar energi från mig, bara det visar på att jag har alldeles för mycket grejer. I mitt garage/verkstad/hangar har jag (försöker) eller skall ha bara verktyg, maskiner och sen ett eller två projekt som är under åtgärd per gång. Det funkar väl hyfsat...
Men grejer som jag tror jag vill undvara direkt är mina fyra nya traktorhjul som aldrig kommer att bli använda. Ett tvåtakts dieselelverk på 6-8 KW 400 volt trefas. Min hydrauliska skogsgrip med rotator som jag köpte och passade in till min grävare innan rototilten byggdes, jag kommer nog inte att använda den mera?
Det är väl frågan om mitt trefas dieselelverk på 20 Kw kommer till någon mer nytta, kanske skulle sälja det också? Sedan mitt minsta dieselelverk 3 fas 4,5 Kw. Ja man kanske skulle sälja två och behålla det tredje, vilket som? Jag har x antal gamla oscilloskop, ja dom är väl osäljbara? I så fall bingen. Inte tala om alla gamla flyggrejer.... cylindrar, tändsystem, halva flygplan, säkert 20 låder med blandad kompott av div avdankade flygeriprylar... Två motorcyklar, (Husaberg E400 och Gasgas F400 tror jag dom heter) det räcker nog med en? En gammal fyrhjuling för barn som tröttnat, en ganska ny fyrhjuling som används en gång om året ihop med snöplogen, jag ids inte ens ta bort kedjorna fast jag har hela sommaren på mig... Vi har även en liten 50 cc fyrtaktsmotorcykel ala hondakopia som bara står. Sen kanske 10-15 cyklar, alla i princip ocyklingsbara utan större åtgärder. En Dixon gräsklippare, en proffsmaskin som kan svänga runt sin egna axel,(zero turn) fattas väl bara en rem? Sen har jag en skogskran (wirekran) säkert jättebra men den blir ju aldrig använd heller. Jag har en slags vedkap med ett band som putter in stocken innan kapning, säkert också jättebra om man orkar få ut den från förrådet och dessutom orkar få igång den... Sen vagnar, det har jag gott om numera, en till bilen, en till grävare ett, en till grävare två, en återvinningsvagn, en skogsvagn, en påbörjad vagn, en till påbörjad vagn/kärra, en helikoptervagn och så några små gräsklipparvagnar i varierande skick. Stackars mina ungar som skall ta hand om detta sedan.
Så, är det någon här som tror sig ha intresse i något av ovanstående eller nåt annat som jag kanske har så är det bara att höra av sig! antingen här eller via PM.
Skall också tillägga att allt detta ovan är inte till salu. Tex vagnarna kommer jag nog att behålla då dom har ett användningsområde. Sen så är det ju så att allt blir till salu med rätt pris, men det är inte poängen här.
Med vänlig hälsning Janson1

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



magirus

#2 » 09:12:52, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, grejor blir betungande i för stor mängd :vissla:
Alla projekt som man samlat junk till o som sen blir liggande, i bästa fall halvfärdigt, och som till sist drar ner humöret till en bra bit under skosulorna :huh:

För mej är enda trösten att inredningsbygget i bussen kommit igång så att garaget sakta töms på virke av alla sorter o slag, plyfa bitar, pryttlar o pinaler, allt sparat för att "de kan va bra att ha".

MEN, skulle man hyva/avyttra nåt så kommer man att behöva det efter cirka 14 dagar efter att det "försvunnit" :mrgreen:

7 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Martin.Eriksson

#3 » 09:25:21, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju aldrig finnas anledning å ha 3st elverk iaf ja köpte ett litet diesel elverk för några år sen som man kunde ha vid strömavbrott. Men nu har dom grävt ner ledningen å minns inte när vi hade strömavbrott sist så de står ju bara å samlar damm det med.. :-/

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mattias Petterson

#4 » 09:41:28, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några bilder / info om husabergaren? Börjar längta ut i skogen igen.. ( men jag är ju igentligen inbiten husqvarna åkare :/ )
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Sparrow

#5 » 09:51:03, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Jepp, grejor blir betungande i för stor mängd :vissla:
Alla projekt som man samlat junk till o som sen blir liggande, i bästa fall halvfärdigt, och som till sist drar ner humöret till en bra bit under skosulorna :huh:






För mej är enda trösten att inredningsbygget i bussen kommit igång så att garaget sakta töms på virke av alla sorter o slag, plyfa bitar, pryttlar o pinaler, allt sparat för att "de kan va bra att ha".

MEN, skulle man hyva/avyttra nåt så kommer man att behöva det efter cirka 14 dagar efter att det "försvunnit" :mrgreen:


Ja det där känner man ju igen.Inom en månad så behöver man den där kastade grejen. :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

eqlazer

#6 » 16:25:23, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla oscilloskop skänks med fördel till ETA (ideell elektronikförening på Chalmers)!
http://auktion.eta.chalmers.se/

1 person gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 17:51:33, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson: Jag har en egen tråd om detta: "Det blev en Husaberg FE 400 E -01"
eqlazer: Ev är det en som redan vill ha dom, annars bra förslag.
Martin.Eriksson: jag är i samma läge som dig, vi fick också våra ledningar nergrävda, sen dess inga avbrott.
Sparrow&magirus: Det känner jag igen. Men man måste någon gång dra en gräns. En kompis filosofi är att om man inte använder en pryl på 3 år så kan man avyttra/kasta, den vissa av mina prylar har jag aldrig använt i hela mitt snart 53 åriga liv...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

johaniskogen

#8 » 18:33:16, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder brukar va bra, låt oss se sakerna du vill avyttra

4 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#9 » 21:08:55, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder är, precis som Johaniskogen skrev, mycket bra. Gärna en prisidé också. :eat:

Själv hade jag gärna skaffat ett bättre oscilloskop än det jag har (viket inte är speciellt svårt... :vissla: ) och ett stort elverk om priserna är rätt. "Tyvärr" så har jag precis sprungit på ett par saker jag har letat efter ett bra tag så det är ebb i kassan just nu. :sad:

Vedkapen (klipp-och-klyv-maskin?) hade varit kul att se. Vet kanske en som är intresserad av en sådan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 21:26:38, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt ena stora elverk finns med i en tråd: "katastrofrummet, våra elverk vid strömavbrott" och mitt lilla ser likadant ut som det i samma tråd på inlägg #5. Mellanelverket verkar däremot inte fastnat på någon bild, än. Sen, det här med bilder, jag måste bestämma mig för vad jag vill avyttra och hur mycket jag vill ha, där är jag inte riktigt än utan jag sonderar terrängen lite. Och veckan som kommer är jag borta nästan hela tiden så nästa helg är väl en rimlig tid för att jag skall hinna bestämma mig lite bättre...
Stridis2: du är nr 3 på scopen och ja, dom vill jag sälja. Titta även på elverkstråden och bilda dig en uppfattning...Vedkapen är din för 300 kr men den går inte att skicka på nåt vättigt sätt. PM:a om intresse finns. Om jag hinner i morgon skall jag fota den.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#11 » 21:35:36, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl göra ett förtydligande när det gäller dessa oscilloskop, det är 4 st som jag tänkte sälja/ge bort som en klump men jag har redan 3 st som visat intresse för den/dom. Det kanske är så att ni vill ha varsitt scope istället? Mig spelar det ingen roll, det ända är att jag vill inte skicka dom utan måste hämtas.
Vänster: enkanals, fungerade sist. Mitten upp: tvåkanals där en kanal är trasig. Mitten ner: Jag tror den fungerar. Höger: Det nyaste enkanals, fungerar (fugerade sist).
Bild
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 21:44:54, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag har två migsvetsar också. En Einhell enfas men ganska stor kanske 175 Amp som går på hjul med plats för gasflaska. Och en Biltema mig (det är ingen 17153 men ganska lika) av något mindre slag som är nästan oanvänd, jag kommer aldrig att svetsa med dom mera...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#13 » 22:08:43, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den till vänster är ju ett museum föremål en Siemens oscillarzet 15 från 60-talet med elektronrör . Putsa av den och ställ den i bokhyllan.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

qqq

#14 » 22:09:31, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där är från tiden då atombomben utvecklades för första gången ? :huh:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 22:11:38, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till ni som är intresserade av den lilla fyrhjulingen eller den lilla motorcykeln. Min pojk har bestämt sig för att behålla dom.
Så dom är inte till salu idag.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Avyttringar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se