Vi ska driva en vattenpump på en unimog. Det kan ske antingen via kardanstång från kraftuttag, via Unimogens originalhydraulik eller via hydraulpump på kraftuttaget.
Kraftuttagsdriven vore att föredra map att då finns all nödvändig kraft tillgängligt till en kostnad bestående av en kardanaxel, problemet med det är att det är så trångt rent fysiskt och att allt rör sig så mycket på en unimog. En hydruldriven blir betydligt dyrare men å andra sidan så kan man placera den hursomhelst.
Vi har ett antal olika vattenpumpar att välja på, den som jag helst skulle vilja montera har en kapacitet på 2400L vid 10bar.
Effekten borde då bli 2400*10/600=40kW För att kompensera för verkningsgraden i pump så sätter jag 50kW.
Varvtalet på pumpaxeln ska vara 4200varv i minuten men på pumpen sitter det en växellåda 2.19 i utväxling varvtal på ingående axel blir då 4200/2.19=1900 varv i minuten.
Vad är ett normalt arbetstryck för ett liknande hydrauliksystem? Jag bestämmer mig för att räkna med 160bar så länge.
Oljeflöde i hydraulmotorn = 50*600/160=187.5 Det i sin tur skulle ge ett deplacement på 187.5*1000/1900=99cm3
Skulle det gå att ta bort växellådan och tillverka nån sorts adapter så man kan sätta motorn direkt på pumpaxeln så skulle det ist bli 187.5*1000/4200=45cm3
Om jag vill att motorvarvet skall gå på 1600 så blir då pumpen 187.5*1000/1600=117cm3
Är det rätt så långt så har jag några korkade frågor... Vad händer om jag försöker driva vattenpumpen med klenare hydraulik? Flödesbehovet är inte alls så stort som vattenpumpens kapacitet. Vattenpumpen har en ganska flack pumpkurva.
Vad händer om man har hydrauliksystemet enligt ovan men inte tar ut flödet fullt ut? Antar att det blir till värme, hur dimensionerar man en kylare?