Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Danfoss pvg 32 problem

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 17:03:04, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jyrrki skrev:Ja jag har dragit av locket på hirschman kontakten för att kunna mäta direkt på när jag aktiverar spakarna. Tänkte också att det skulle kunna vara spänningsfall eller dylikt.spakarna är danfoss egna. Allt satt ihopbyggt i ett kit med spakarna inbyggd i en låda.bara paketet som var löst.
Mvh
Jörgen


Nu vet jag att Hirschman kan ha flera iloka ledare på PVG 32 men att ta av Hirschman-hatten och mäta spänningen som kommer till hatten hjälper föga på en proportionellt styrd el-ventil. Kan fungera på en ON/OFF ventil om spänningen är stabiliserad dvs oberoende av belastning. Ett elektroniskt styrt servosystem pytsar ut en variabel strömstyrka som är proportionell mot spakutslaget. Magnetspolen som styr den hydrauliska servoventilen (proportionellt) för ändrad styrkraft av ampere-styrkan, vanligen variabelt steglöst från ca 150 mA till 500 mA beroende på spakutslag men dessa mät-områden varierar med olika typ och fabrikat av ventiler. Det är den amperestyrkan du skall mäta för att få reda på om elektroniken fungerar korrekt. Vilka värden som gäller för diana ventiler får du läsa dig till i manualerna. För att mäta dessa mA så måste en milli-ampere-mätare kopplas in i serie (inline) med strömkällan magnet-ventilen och mätningen skall ske under belastning av magneten. Inkopplingen av milli-ampere-mätaren kan ske genom att ta isär Hirschman-pluggen. Eller att man köper en passande adapter för mätning under belastning från ELFA för runt tusenlappen

Bild

Sen kan du bygga en egen för några "korvören" men det kanske är "överkurs", men om dina kontakter är "udda" Hirschmann så blir det svårt att hitta "köpe-adaptrar". Men en adapter är jäkligt bra att ha redo när systemet spökar på elen...

Bild

En lite mer avancerad för mätning av alla tre faktorerna spänning, strömstyrka och resistans (i magnetspolen)

Bild

Ännu mera sofistikerad

Bild

Sen har den ledande multimeter-tillverkaren Fluke liknande adaptrar men de kostar nog inte bara skjortan, jag antar att man får slänga in kostymen också

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Turbodiesel

#17 » 17:09:38, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PVG har normalt proportionella elmoduler med inbyggd
"on-board" elektronik, feedback (slidlägesövervakning) & hydraulisk H-brygga.


PVG finns även med 'normala' förstyrventiler, då utan feedback och övervakning. Ovanligt, kanske specialbygge t,o,m.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#18 » 19:44:44, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PVG32 är en storspelare i klassen 1/2” LS propventiler. Kolla på sidan 154.
4 st on-off ventiler pulsar olja in och ut från slidens gavlar. Man kan nästan säga att den PWM’ar i oljan. Closed loop reglering via en sensor som känner av slidens position.

All elektronik och de 4 on-off ventilerna bor inne i den svarta plastklumpen på ventilen.
En enkel spänningssignal in räcker för att köra ventilen, 50% av matningsspänningen är neutral, 25% är fullt åt ena hållet och 75% är fullt åt andra hållet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2

#19 » 08:34:57, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite off-topic, men jag har funderat på att bygga en mätadapter liknande de i Akkamanns inlägg men aldrig fått tummarna ur. Tänkte det måste finnas billigare än Elfa, så jag kollade på TME. Jodå, de har, för lite drygt 600 kr! :uupps:
Får nog bli bygge om det ska bli någon sådan här... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jyrrki (trådstartaren)

#20 » 11:45:59, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er igen.
Ska man tolka det som att det är hirchmankontakten underifrån?
Om det är det så har jag 24 volt fram på pinne 1 som man bör ha och styrspänning. på 2:an
Så fort jag rör någon funktion får jag 12 v på övriga.när jag ej rör något har ja 0 volt på samtliga(pinne 2)
mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

joakim72

#21 » 18:28:18, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätpinnarna mellan 1 och 3(jord) och se om spänningen håller. Troligen jordfel.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Jyrrki (trådstartaren)

#22 » 19:46:01, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu var jag lite otydlig igen ser jag.
Jag menar att de andra två hirschmankontakterna får 12 volt signal när jag rör någon funktion( är ju 3 st funktioner per joysticks)
Jo jag mäter mellan pinne 1 och jord. Enda är ju att jag då mäter ovanifrån eftersom jag plockat av locket på kontakten.detta med 12 volt signal på de andra två tolkar jag som att det ska vara för att hålla dessa i neutral? Ser dock ibland att den ena spaken rycker till lite grand fastän jag kör en annan funktion på samma joystick. Den rycker åt samma håll som de två rör sig åt.
Mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Turbodiesel

#23 » 21:45:22, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder skulle inte skada, så ser vi ungefär vad du har för prylar att jobba med. PVG har funnits sedan mitten av 80-talet.

En bra stund i början var det helt elmekaniska (finns ens den ordkombinationen?) spakar. Senare kom en mer elektronisk typ med nästan allt ställbart i fält, med hjälp av potentiometrar & mikrobrytare i spakbotten.

Mycket tidiga skrifter behandlar systemets grunder på ett lite mer lättnavigerat vis. Idag är konceptet så vansinnigt omfattande, att det blir svårt att ta in det viktigaste, för att komma igång så att säga.

Att de omgivande spakarna smårycker något är helt normalt, de är bara lite på hugget, och försöker noggrant behålla sin neutralposition. Spakarna har en hyfsad utväxling, och slidens rörelse vid smårycken är obetydlig men snabb. Sitter dessutom spakarna lite löst på sina axlar, eller om spakhusen är slitna ser det ut som att de hoppar runt slumpmässigt.

På sidan 11 har du stiftnumreringen på elmodulerna.

https://assets.danfoss.com/documents/50 ... 000202.pdf
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#24 » 22:03:35, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Lite bilder skulle inte skada, så ser vi ungefär vad du har för prylar att jobba med. PVG har funnits sedan mitten av 80-talet.

En bra stund i början var det helt elmekaniska (finns ens den ordkombinationen?) spakar. Senare kom en mer elektronisk typ med nästan allt ställbart i fält, med hjälp av potentiometrar & mikrobrytare i spakbotten.

Mycket tidiga skrifter behandlar systemets grunder på ett lite mer lättnavigerat vis. Idag är konceptet så vansinnigt omfattande, att det blir svårt att ta in det viktigaste, för att komma igång så att säga.


Menar du generellt för olika tillverkare eller enbart Danfoss?
Senast redigerad av akkamaan 22:30:14, 19-10-2021, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#25 » 22:17:41, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Turbodiesel skrev:Lite bilder skulle inte skada, så ser vi ungefär vad du har för prylar att jobba med. PVG har funnits sedan mitten av 80-talet.

En bra stund i början var det helt elmekaniska (finns ens den ordkombinationen?) spakar. Senare kom en mer elektronisk typ med nästan allt ställbart i fält, med hjälp av potentiometrar & mikrobrytare i spakbotten.

Mycket tidiga skrifter behandlar systemets grunder på ett lite mer lättnavigerat vis. Idag är konceptet så vansinnigt omfattande, att det blir svårt att ta in det viktigaste, för att komma igång så att säga.


Men du generellt för olika tillverkare eller enbart Danfoss?


PVG hoppas jag är Danfoss alldeles egna varumärke/benämning för just den här (Danfoss)ventilserien. Jag menar inte elektrisk proportionalhydraulikk i största allmänhet alltså..

Med elmekaniska spakar menar jag vanliga potentiometrar & strömbrytare. Ungefär som de gamla apskallarna i jämförbar 'tekniknivå'

Just här och just nu hoppas jag att vi kan hålla oss väldigt smalt till just Danfoss PVG, och tillhörande elsystem. Trådskaparens problem, och dess lösning så att säga. (punkt)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jyrrki (trådstartaren)

#26 » 23:22:05, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Hoppas att jag kan ta några bilder imorgon.
Har alltihop inne på bänken nu.
Tack så mycket för all hjälp hittills!
Mvh
Jörgen.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

joakim72

#27 » 05:27:32, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jyrrki skrev:Ja nu var jag lite otydlig igen ser jag.
Jag menar att de andra två hirschmankontakterna får 12 volt signal när jag rör någon funktion( är ju 3 st funktioner per joysticks)
Jo jag mäter mellan pinne 1 och jord. Enda är ju att jag då mäter ovanifrån eftersom jag plockat av locket på kontakten.detta med 12 volt signal på de andra två tolkar jag som att det ska vara för att hålla dessa i neutral? Ser dock ibland att den ena spaken rycker till lite grand fastän jag kör en annan funktion på samma joystick. Den rycker åt samma håll som de två rör sig åt.
Mvh
Jörgen

I detta fall måste jord tas i kontakten. Enda signalen som får ändra är signalen, med andra ord det skall hållas en konstant 24V mellan 2 stift när du rör spaken, och då skall det sista stiftets spänning ändra +- startande från 12V .
Inget annat får hända.
Seda har vi förståss inte kollat om vi har rätt moduler under kontakterna, ifall någon i nått skede monterat en on/off under en proportional kontakt........
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Jyrrki (trådstartaren)

#28 » 09:34:31, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men jag mäter jorden i kontakten. Det jag hade missat var just om 24 volten faktiskt låg på också som den skulle.Nu verkar den ju göra det så det verkar vara ok så långt. Nej man vet ju tyvärr inte om någon tidigare har satt on off fel men jag vet iallafall att jag inte gjort det.
Jag antar att jag kommer att behöva öppna samtliga kontakter och göra rent etc för att veta att jag ej har något spänningsfall.
Ser ju inte något när jag mäter, men har ju inte hållit på så mycket med el sedan gymnasiet och det var ett tag sedan nu :smile:
Alla proportionalt är 157b4125 moduler och sitter efter varandra.sista är 157b4225 (on/off). Såg absolut inte ut som att något där Har varit ändrat sedan tidigare dvs flyttat moduler eller dylikt.Paketet såg ej ut att ha varit rört överhuvudtaget tidigare.(lite rost och smuts osv)
Ska försöka fixa lite bilder senare.
Mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Jyrrki (trådstartaren)

#29 » 20:54:54, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Jyrrki (trådstartaren)

#30 » 20:57:08, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
Lyckades till slut ladda upp lite bilder på kontakter spakar paket osv.
Mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se