Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ombyggnad Hydraulik, Kina-maskin

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#31 » 10:43:34, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:
Prova att göra det på tomgång ska du få se vad som händer


Precis. Det är säkert två kugghjulspumpar på den minigrävaren, prova att kör bom upp och samtidigt sticka in tills det tar stopp på båda och håll spakarna där. Klarar minigrävaren det på tomgång?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Göran Ekman

#32 » 11:10:48, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Hymas 89 skrev:
Prova att göra det på tomgång ska du få se vad som händer


Precis. Det är säkert två kugghjulspumpar på den minigrävaren, prova att kör bom upp och samtidigt sticka in tills det tar stopp på båda och håll spakarna där. Klarar minigrävaren det på tomgång?

Ska kollas i eftermiddag.
Har inte riktigt rätt känsla i händerna blir gärna lite ryckigt när jag kör. Det normala varvtalet när jag kört är tomgång eller något lite mera.
Har hittills inte kört motorstopp på maskinen.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

P-son83 (trådstartaren)

#33 » 11:22:42, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Om de nu styr hydrostatpumpen elektroproportionellt (som det ser ut) varför har de inte byggt in en bromsstyrd inchingfunktion?


Skulle gissa på, kostnad/förenkling

Turbodiesel skrev:De imiterar gissningsvis en DA-kontroll (automotiv reglering) på Rexrothspråk. Där motorvarvtalet styr pumpens utvinkling. På tomgång drar den inget, men börjar röra sig om du gasar en smula.


Korrekt

Turbodiesel skrev:Mina kunskaper i kinesiska har några större brister. Men är elschemats alla komponenter identifierade?


Samma här :idee3:

jag har hittat ett datablad över databoxen från tillverkaren, och identifierat de flesta komponenterna i ECU´n elschema, men det är fortfarande ett par oklarheter.
https://www.hedcontrols.com/Control-Modules/CL-442-131
Men skönt att hitta, det underlättar ju klar eventuell felsökning eller modifiering, när man vet vad databoxen förväntar sig för signaler....

Har krattat ner kvarstående frågor i en PDF och bett om att få dessa översatta via Återförsäljaren.
Men den informationen kommer jag kunna veta vad databoxen får reda på, t.ex om den ena ingången är från bromspedalen, eller om det från knappen till tutan, det blir ju viss skillnad....
Samt vad den 3:e utgången gör, Det kan vara till Förvärmningen av Dieseln, stoppa någon hydraulik, eller tända en lampa.

inte haft tid i helgen tyvärr att lägga mig och rita upp alla slangar, blir nog tidigast nästa helg, en massa andra måsten nu ett par dagar...
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

Göran Ekman

#34 » 08:16:43, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Hymas 89 skrev:
Prova att göra det på tomgång ska du få se vad som händer


Precis. Det är säkert två kugghjulspumpar på den minigrävaren, prova att kör bom upp och samtidigt sticka in tills det tar stopp på båda och håll spakarna där. Klarar minigrävaren det på tomgång?

Två funktioner i botten på tomgång då vart det motor stopp här också.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jac

#35 » 09:34:58, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bom och skopa i botten samtidigt lär den klara för det går på samma pump.
Bom och sticka i botten samtidigt blir dubbelt så tungt för de går på olika pumpar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P-son83 (trådstartaren)

#36 » 22:10:33, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet om denna solenoiden går att anskaffa i Sverige till rimligt pris, gärna denna veckan...

vr032Aa035v04

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230130/193f8fab3214f86cb8b0289a289e748d.jpg
http://cloud.tapatalk.com/s/63d8242ca8720/Cartridge-Solenoid-Valve-Type-VR-032.pdf

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

P-son83 (trådstartaren)

#37 » 09:29:16, 24-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag vill bygga om till handgas, för att kunna nyttja mer hydraulik och köra sakta

Så behöver jag flytta Pedalen för framdrift från "Gasreglage" till ventiler på Hydraulik-sidan.

Tips på ventiler för det, som styrs av vajer, eller som ersätter gaspedalen helt utan vajer ?
Tänker mig att man får sätta dem på slangarna som går ut från hydrostaten ?
Även returen behöver väl gå igenom/regleras genom nya ventilerna då. eftersom databoxen fortfarande kommer styra på varvtal och släppa på driv tror den.
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

Turbodiesel

#38 » 23:28:32, 24-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ändra något på högtryckssidan (mellan hydrostatpump & motor) blir bara kattskit, och inte den hårda sorten heller..



Det är på servosidan av systemet smygkörning / "inching" byggs in. Och eftersom pumpen är proportionellt elstyrd, lämpligast på elsidan.

Är detta befintlig kontrollmodul: https://www.hedcontrols.com/Control-Modules/CL-442-131 ?

Det ser ut som en funktionell, etablerad tillverkare.

I så fall bör den ha datakraft och lediga pinnar för en extern potentiometer, men det behövs någon som begriper sig på det också. Speciellt då programmeringssidan, om det går att ändra något i efterhand, jag tänker inte ens glänta på den dörren.


Ang pumpen:
Hydrostatpumpen ser ut som en HP (Bondioli & Pavesi) eventuellt en P2 av okänd storlek.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#39 » 02:38:41, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Schemat visar också att hydrostaten styrs med solenoider. Antingen er det felritat av kineserna eller så är inte schemat till din maskin, för jag tror knappast att den minsta lågbudget kinesmaskinen har elektriskt styrd hydrostat...

Men nog är det väl inritade proportionella förstyrventiles som kontrollerar hydrostaten. Liknande EHC styrning. Och då handlar det om PWM från nån typ av styrförstärkare...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan

#40 » 02:54:03, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ska man kritisera nånting så är det väl att det inte finns nån tryckbegränsare mellan kugghjulspumpen och styrningen.

Håller med att man genat lite här
För mig ser det ut som att om man kör styrningen mot ändstopp samtidigt som man kör lastaren i ändstopp så är det ingenting som skyddar kugghjulspumpen mot övertryck. Om jag har rätt så kan en sån övning räckar för att skrota kugghjulspumpen (eller ännu värre, splines på hydrostatpumpen) så testa INTE.

Om du håller styrningen mot ändläge så löser styrningens shockventiler ut. Släpper man på styrningen så lönkar prioriteringsventilen över till arbetshydrauliken som har en egen tryckbegränsningsventil
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan

#41 » 03:06:49, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:Någon som vet om denna solenoiden går att anskaffa i Sverige till rimligt pris, gärna denna veckan...

vr032Aa035v04

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230130/193f8fab3214f86cb8b0289a289e748d.jpg
http://cloud.tapatalk.com/s/63d8242ca8720/Cartridge-Solenoid-Valve-Type-VR-032.pdf

Skickat från min AC2003 via Tapatalk

Det där är ingen vanlig "solenoid". Det är en sk förrstyrventil eller proportionell pilotstyrningsventil liknande den som sitter på "EHC" styrda kranar. Det är standard på alla elektroniskt. Liknande fllrstyrventiler sitter på moderna kranventiler som är elektrohydraulistkt styrda.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan

#42 » 03:27:49, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tippa att hydrostaten är effektreglerad och har en varvtalsgivare på svänghjulet med i konceptet. Effektregleringen innbär att hydrostaten automatiskt växlar ner när motorvarvet sjunker pga av körbelastningen. Samma system har ösa haft på skogsmaskiner sedan början av 1980-talet.
Vad som är lite "lågbudget" i systemet är att man kombinaerat en relativt avancerad hydrostat med en simpel konstantflödespump för styrning/arbetshydraulik.
Dessa båda system kombinerar inte bra då hydrostaten trivs bäst konstant arbetsvarvtal typ "1500" rpm och arbetshydraulik med konstantflödespump bör köras med variabelt motorvarvtal med gaspedalen.

Precis som de flesta nu har konstaterat med Nixs i täten är att du kör på för lågt motorvarvtal när du låter hydrostaten arbeta samtidigt som arbetshydrauliken arbetar.
Tror du letar ett fel som helt enkelt inte finns i den där designen och börjar du bygga om så ärdet sto risk att det blir ännu sämre.
Ps. I elktroniken för hydrostaten bör det finns justerbara rampfunktioner så att inte hydrostaten rycker igång samt tvärnitar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

P-son83 (trådstartaren)

#43 » 08:30:12, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Att ändra något på högtryckssidan (mellan hydrostatpump & motor) blir bara kattskit, och inte den hårda sorten heller..

Det är på servosidan av systemet smygkörning / "inching" byggs in. Och eftersom pumpen är proportionellt elstyrd, lämpligast på elsidan.

Är detta befintlig kontrollmodul: https://www.hedcontrols.com/Control-Modules/CL-442-131 ?

Det ser ut som en funktionell, etablerad tillverkare.

I så fall bör den ha datakraft och lediga pinnar för en extern potentiometer, men det behövs någon som begriper sig på det också. Speciellt då programmeringssidan, om det går att ändra något i efterhand, jag tänker inte ens glänta på den dörren.

Ang pumpen:
Hydrostatpumpen ser ut som en HP (Bondioli & Pavesi) eventuellt en P2 av okänd storlek.


Hej, ja det är den kontrollmodulen.
Har hittat schema mm över den.
Styrningar ut:
+ 12v För Fram
+ 12v för Bak
- 0v gemensam för fram och bak

Fram/Bak triggas med Växelväljaren direkt. "Fast"
0v är PWM-utgång som rampas för smygstart osv.
finns ingen potentiometer på gaspedalen, bara gasvajer idag
Hur vanlig är denna boxen på europeiska maskiner ? verkar vara från UK !

akkamaan skrev:Skulle tippa att hydrostaten är effektreglerad och har en varvtalsgivare på svänghjulet med i konceptet. Effektregleringen innebär att hydrostaten automatiskt växlar ner när motorvarvet sjunker pga av körbelastningen. Samma system har ösa haft på skogsmaskiner sedan början av 1980-talet.
Vad som är lite "lågbudget" i systemet är att man kombinaerat en relativt avancerad hydrostat med en simpel konstantflödespump för styrning/arbetshydraulik.
Dessa båda system kombinerar inte bra då hydrostaten trivs bäst konstant arbetsvarvtal typ "1500" rpm och arbetshydraulik med konstantflödespump bör köras med variabelt motorvarvtal med gaspedalen.

Precis som de flesta nu har konstaterat med Nixs i täten är att du kör på för lågt motorvarvtal när du låter hydrostaten arbeta samtidigt som arbetshydrauliken arbetar.
Tror du letar ett fel som helt enkelt inte finns i den där designen och börjar du bygga om så ärdet sto risk att det blir ännu sämre.
Ps. I elktroniken för hydrostaten bör det finns justerbara rampfunktioner så att inte hydrostaten rycker igång samt tvärnitar...


Jag greppar lite efter halmstrån
Har stora problem med att den slutar driva väldigt ofta, jag har inte lyckats att konstatera än om det är boxen som släpper signalen till solenoiderna (problem både framåt och bakåt) eller om det är trycket som fallerar från hydrostaten.
Därav mina funderingar på att bygga om regleringen till drivningen, men det låter ju som att det är en jättedum idé....

akkamaan skrev:Det där är ingen vanlig "solenoid". Det är en sk förrstyrventil eller proportionell pilotstyrningsventil liknande den som sitter på "EHC" styrda kranar. Det är standard på alla elektroniskt. Liknande fllrstyrventiler sitter på moderna kranventiler som är elektrohydraulistkt styrda.
Bild


Har konstatretat att dessa 2 ventiler sitter i ett block
Man har gjort en dubbelventil med en NG4-fattning, styrningen är propotionell.
Eftersom denna ventilen är typ helt omöjlig att få tag på, så ikar jag å att göra ett nytt block som en adapter till NG6, som ju är betydligt enklare att få tag på.
Den ena av dessa ventiler har bråkat lite också, så det är oklart om de fungerar som de skall, även om det gör de just nu, på bänken iallafall...

Skall bara göra dedär blocket, så att jag kan göra en korrekt mätning av funktionen på ventilerna innan jag skaffar en NG6:a, så att det inte blir med fel funktion.
Det är ju trångt också, så det kan såklart inte bytas till en NG6:a rakt av, utan måste vinklas och grejor...
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

Jac

#44 » 10:16:33, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska du ha ny ventil?
Det smidigaste blir väl att behålla NG4 ventilen som den är men styra den från en separat spak med drivkort.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P-son83 (trådstartaren)

#45 » 10:39:17, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Varför ska du ha ny ventil?
Det smidigaste blir väl att behålla NG4 ventilen som den är men styra den från en separat spak med drivkort.


Styra från nytt kort har jag faktiskt inte tänkt på, nog den enklaste lösningen egentligen ju !

Byte till ny ventil är väl i första hand för att jag inte litar på den, den hängde sig för någon månad sedan....
Så då tänkte jag byta till en ny, som är ny, och finns lättare att få tag på som reservdel.

Tips på externt kort för PWM-Styrningen ?
Potentiometer in (Gaspedalen) och PWM 0v ut för att styra -
Så hade men kunnat behålla utgångarna för fram/bak från ECU med relä eventuellt.
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se