Turbodiesel skrev:Att ändra något på högtryckssidan (mellan hydrostatpump & motor) blir bara kattskit, och inte den hårda sorten heller..
Det är på servosidan av systemet smygkörning / "inching" byggs in. Och eftersom pumpen är proportionellt elstyrd, lämpligast på elsidan.
Är detta befintlig kontrollmodul:
https://www.hedcontrols.com/Control-Modules/CL-442-131 ?
Det ser ut som en funktionell, etablerad tillverkare.
I så fall bör den ha datakraft och lediga pinnar för en extern potentiometer, men det behövs någon som begriper sig på det också. Speciellt då programmeringssidan, om det går att ändra något i efterhand, jag tänker inte ens glänta på den dörren.
Ang pumpen:
Hydrostatpumpen ser ut som en HP (Bondioli & Pavesi) eventuellt en P2 av okänd storlek.
Hej, ja det är den kontrollmodulen.
Har hittat schema mm över den.
Styrningar ut:
+ 12v För Fram
+ 12v för Bak
- 0v gemensam för fram och bak
Fram/Bak triggas med Växelväljaren direkt. "Fast"
0v är PWM-utgång som rampas för smygstart osv.
finns ingen potentiometer på gaspedalen, bara gasvajer idag
Hur vanlig är denna boxen på europeiska maskiner ? verkar vara från UK !
akkamaan skrev:Skulle tippa att hydrostaten är effektreglerad och har en
varvtalsgivare på svänghjulet med i konceptet. Effektregleringen innebär att hydrostaten automatiskt växlar ner när motorvarvet sjunker pga av körbelastningen. Samma system har ösa haft på skogsmaskiner sedan början av 1980-talet.
Vad som är lite "lågbudget" i systemet är att man kombinaerat en relativt avancerad
hydrostat med en simpel konstantflödespump för styrning/arbetshydraulik.
Dessa båda system kombinerar inte bra då hydrostaten trivs bäst
konstant arbetsvarvtal typ "1500" rpm och arbetshydraulik med konstantflödespump bör köras med variabelt motorvarvtal med gaspedalen.
Precis som de flesta nu har konstaterat med Nixs i täten är att du kör på för lågt motorvarvtal när du låter hydrostaten arbeta samtidigt som arbetshydrauliken arbetar.
Tror du letar ett fel som helt enkelt inte finns i den där designen och börjar du bygga om så ärdet
sto risk att det blir ännu sämre.
Ps. I elktroniken för hydrostaten bör det finns justerbara rampfunktioner så att inte hydrostaten rycker igång samt tvärnitar...
Jag greppar lite efter halmstrån
Har stora problem med att den slutar driva väldigt ofta, jag har inte lyckats att konstatera än om det är boxen som släpper signalen till solenoiderna (problem både framåt och bakåt) eller om det är trycket som fallerar från hydrostaten.
Därav mina funderingar på att bygga om regleringen till drivningen, men det låter ju som att det är en jättedum idé....
akkamaan skrev:Det där är ingen vanlig "
solenoid". Det är en sk förrstyrventil eller proportionell pilotstyrningsventil liknande den som sitter på "EHC" styrda kranar. Det är standard på alla elektroniskt. Liknande fllrstyrventiler sitter på moderna kranventiler som är elektrohydraulistkt styrda.
Har konstatretat att dessa 2 ventiler sitter i ett block
Man har gjort en dubbelventil med en NG4-fattning, styrningen är propotionell.
Eftersom denna ventilen är typ helt omöjlig att få tag på, så ikar jag å att göra ett nytt block som en
adapter till NG6, som ju är betydligt enklare att få tag på.
Den ena av dessa ventiler har bråkat lite också, så det är oklart om de fungerar som de skall, även om det gör de just nu, på bänken iallafall...
Skall bara göra dedär blocket, så att jag kan göra en korrekt mätning av funktionen på ventilerna innan jag skaffar en NG6:a, så att det inte blir med fel funktion.
Det är ju trångt också, så det kan såklart inte bytas till en NG6:a rakt av, utan måste vinklas och grejor...