Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

EHC-ventil centrerar felaktigt på EL70, fastnad?

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mangan (trådstartaren)

#46 » 01:35:40, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, armen ville dra åt höger lite även när motorn var av. Mycket lättare att dra åt det hållet. Svårt att säga om det beror på lutningen eller ej.

160 mm? Då får jag inte ut den med mindre än att demontera ventilpaketet. Alternativt prövar jag att öppna och se vad som ramlar ut, med lite tur och juckande kanske sliden lossnar.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



akkamaan

#47 » 01:52:28, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Ja, armen ville dra åt höger lite även när motorn var av. Mycket lättare att dra åt det hållet. Svårt att säga om det beror på lutningen eller ej.

160 mm? Då får jag inte ut den med mindre än att demontera ventilpaketet. Alternativt prövar jag att öppna och se vad som ramlar ut, med lite tur och juckande kanske sliden lossnar.

När du lossar på ena sidan så kommer centreringsfjädern på motsatt sida att tryck ut sliden 6-7 mm. Om detta inte sker så har sliden hängt sig på nåt skräp i uti och då måste du kanske öppna i den änden också för att pilla ut sliden den vägen. Du behöver troligen inte ta ut sliden. Det kan räcka med att du rör den fram och tillbaka några centimeter så kanske det eventuella skräpet släpper. Det sämsta vore om nåt lite metallföremål lyckats kila in sig mellan sliden och ventilhuset...
Returfjädrarna är mycket styva och är förspända till ca till ca 150 N när sliden är korrekt monterad
Senast redigerad av akkamaan 01:55:33, 10-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Mangan (trådstartaren)

#48 » 01:53:58, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kan det vara två fel?

Att sliden inte är centrerad i neutralläget
något fel i sväng höger servodel.

eller kan brusten fjäder i huvudsliden påverka så mycket att det ej går svänga vänster?


Verkar osannolikt att det blev två fel? Den lär ju lite konstigt förstås innan den gav upp, men så låter stödbenen ibland. Lite brummande alltså.

Jag har fortfarande inte fattat riktigt hur det fungerar när man har två servoventiler, en på vardera sida. De puttar åt vardera håll på samma huvudslid som ger A resp B utgång? Vad händer om båda servoventilerna aktiveras samtidigt? Tar de ut varandra och huvudsliden hamnar (ungefär i mitten)? Eller "blockeras" trycket från den ena servoventilen när huvudsliden har flyttat sig pga den andra servoventilen är aktiv?

All exempel jag hittar på nätet är en servoventil som ger både A och B utgång. Eller?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#49 » 01:56:02, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kan det vara två fel?

Visst kan det vara två fel...
Därför måste man felsöka systematiskt med uteslutningsmetoden.
Om det är nåt fel med en förstyrventil så måste den ofrivilligt styra ut ett servotryck som får huvudsliden att starta rörelsen. Det är enkelt att kolla upp genom att ansluta en 0-60 bar tryckmätare på slidkontrollens lock. Där sitter en ⅛" insexplugg där tryckuttag kan anslutas. Är det trycklöst där när maskinen startas så är INTE servoventilen orsaken. Läser man av ett servotryck på mer än 5 bar så ÄR servoventilen orsaken. Det krävs .inst 5 bar för at riktningsventilsliden ska börja röra sig (förutsatt att inte centreringsfädern är trasig)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Mangan (trådstartaren)

#50 » 01:58:00, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Mangan skrev:Ja, armen ville dra åt höger lite även när motorn var av. Mycket lättare att dra åt det hållet. Svårt att säga om det beror på lutningen eller ej.

160 mm? Då får jag inte ut den med mindre än att demontera ventilpaketet. Alternativt prövar jag att öppna och se vad som ramlar ut, med lite tur och juckande kanske sliden lossnar.

När du lossar på ena sidan så kommer centreringsfjädern på motsatt sida att tryck ut sliden 6-7 mm. Om detta inte sker så har sliden hängt sig på nåt skräp i uti och då måste du kanske öppna i den änden också för att pilla ut sliden den vägen. Du behöver troligen inte ta ut sliden. Det kan räcka med att du rör den fram och tillbaka några centimeter så kanske det eventuella skräpet släpper. Det sämsta vore om nåt lite metallföremål lyckats kila in sig mellan sliden och ventilhuset...


OK, det låter ganska safe. Är det kraftigt tryck som krävs för att trycka tillbaka sliden och skruva på locket, eller skall även en klen man från Marks härad klara det med handkraft?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#51 » 02:14:17, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Jag har fortfarande inte fattat riktigt hur det fungerar när man har två servoventiler, en på vardera sida. De puttar åt vardera håll på samma huvudslid som ger A resp B utgång? Vad händer om båda servoventilerna aktiveras samtidigt? Tar de ut varandra och huvudsliden hamnar (ungefär i mitten)? Eller "blockeras" trycket från den ena servoventilen när huvudsliden har flyttat sig pga den andra servoventilen är aktiv?

Om arm svängen manövreras med en XY koordinatspak så kan inte spaken aktivera båda förstyrventilerna samtidigt. Däremot om du har ICL 303 kattskallar för svängen då kan du teoretiskt aktivera båda förstyrventilerna samtidigt. Men det beror på om styrelektroniken t ex IPS boxen, tillåter det. Men om du har tagit isär båda förstyrventilerna och de små sliderna löpte lätt i loppen då borde inte de vara orsaken. MEN med tanke på rostiga gängor på Hirschmann kontakterna så kan det ju vara så att tryckpinnen i solenoiden kärvar och påverkar servosliden även om magnetenr strömlös.
All exempel jag hittar på nätet är en servoventil som ger både A och B utgång. Eller?

Om du Googlar efter "servoventil" eller "servo valve" så får du helt andra länkar än vad du hoppas hitta. "Servo valves" är en helt annan teknik som jag inte sett användas på mobil hydraulik...
Den korrekta termen för vad vi talar om här är "pilotstyrning" eller "pilot control"
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Mangan (trådstartaren)

#52 » 14:58:14, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, huggarsäsongen är förbi och jag tog mig tid till att skruva loss ena locket på sliden. Jag såg ingen pinne alls sticka ut, och tyvärr kunde jag inte se riktigt. Kände med ett finger och kunde inte känna något som stack ut. Försökte ta kort.


Bild
Bild

M6CS skruven satt som berget, hur hårt brukar man skruva sådan här hydrauldelar? Finns ju generellt moment för olika gängor, duger det?

Vet att paketet skall dras ihop med max 60 Nm, allt jag sett.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mangan (trådstartaren)

#53 » 21:51:11, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jahapp, då tog jag mig tid igen. Skruvade bort skruven 20, tog av locket 22 och fiskade upp fjäder 5+4. Gjorde på bägge sidorna, och kunde konstatera att sliden inte var centrerad. Stack in fingrarna och det kändes som man kunde putta den fram och tillbaka ca 0,5 mm. Men sen vart det stopp. Hade jag tittat på sprängskissen innan kunde jag ju skruvat bort ännu mer.

Hur hårt vågarn man slå för att få ut/loss sliden, och åt vilket håll?? :klia:
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ollenorell och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se