Mangan skrev:Jag har fortfarande inte fattat riktigt hur det fungerar när man har två servoventiler, en på vardera sida. De puttar åt vardera håll på samma huvudslid som ger A resp B
utgång? Vad händer om båda servoventilerna aktiveras samtidigt? Tar de ut varandra och huvudsliden hamnar (
ungefär i mitten)? Eller "blockeras" trycket från den ena servoventilen när huvudsliden har flyttat sig pga den andra servoventilen är aktiv?
Om arm svängen manövreras med en XY koordinatspak så kan inte spaken aktivera båda förstyrventilerna samtidigt. Däremot om du har ICL 303 kattskallar för svängen då kan du teoretiskt aktivera båda förstyrventilerna samtidigt. Men det beror på om styrelektroniken t ex IPS boxen, tillåter det. Men om du har tagit isär båda förstyrventilerna och de små sliderna löpte lätt i loppen då borde inte de vara orsaken. MEN med tanke på rostiga gängor på
Hirschmann kontakterna så kan det ju vara så att tryckpinnen i solenoiden kärvar och påverkar servosliden även om magnetenr strömlös.
All exempel jag hittar på nätet är en servoventil som ger både A och B utgång. Eller?
Om du Googlar efter "servoventil" eller "servo
valve" så får du helt andra länkar än vad du hoppas hitta. "Servo valves" är en helt annan teknik som jag inte sett användas på mobil hydraulik...
Den korrekta termen för vad vi talar om här är "pilotstyrning" eller "pilot
control"