Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Problem med hydrauliken SL-350

93 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

DLF (trådstartaren)

#61 » 21:27:40, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och synpunkter!

Definitivt karaktär av plast, sån riktigt hård och seg plast som blir vit när man vrider den. Talar det för eller emot kolvtätning? Det första jag tänkte var också kolvtätning. Spontant tycker jag dock att bitarna ser ut att komma från något mindre. Jag tänkte typ en tätning till en av kranarna eller något sådant. Men det kan vara önsketänkande :coffee:

Säkerställt vet jag inte men jag körde funktionerna i "botten", då hörde man att motorn sakade lite och så fick jag ett värde på manometern. Jag testade tilt upp/ner samt lyft upp och även lyft ned. Tyckte att jag fick samma värde på alla, ca 25 bar. Men lyft ned är inte bra att testa på? Hur kommer det sig för en som inte förstår? :)

Såhär tänker jag då, om det ska gå ihop borde det vara minst två tätningar som är väck. Minst en tätning i varje cylinderpar eftersom värdet är samma oavsett funktion som körs. Kan det resonemanget stämma?
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor



akkamaan

#62 » 23:19:28, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev: Men lyft ned är inte bra att testa på? Hur kommer det sig för en som inte förstår? :)

Lyftarmen är nästan alltid enkelverkande, dvs man använder inte hydraultryck för sänkning. Det är gravitationen som gör sänkningen
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#63 » 09:36:27, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, lyften på en del riktigt gamla frontlastare till traktor är enkelverkande. I övrigt har lastmaskiner alltid dubbelverkande cylindrar på lyft.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#64 » 15:26:25, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag tror den här ska ha dubbelverkande lyftcylindrar. Men jag ska ha det i åtanke vid tryckmätning.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

akkamaan

#65 » 15:38:14, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Nja, lyften på en del riktigt gamla frontlastare till traktor är enkelverkande. I övrigt har lastmaskiner alltid dubbelverkande cylindrar på lyft.

My bad halkade tillbaka på en kranarna. Naturligtvis har nästan alla lastmaskiner dubbelverkande lyft på skopan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

DLF (trådstartaren)

#66 » 21:37:21, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För sakens skull plockade jag lös och isär pumpen. Tänkte man kanske skulle se nåt som var uppenbart trasigt. Det gjorde jag inte men nog känns den lite sliten. På ingående axel mätte jag ett axiellt spel på ca 0,23mm (bladmått, axeln tryckt åt en sida). Och ett radiellt spel uppskattningsvis något liknande. Den "passiva axeln" känner jag inget direkt spel på så jag antar att båda var så en gång i tiden. Sen kan man se en del slitage längst ut på kuggarna.

Hursomhelst börjar jag fundera på en ny pump. Pumpen som sitter där saknar typskylt men det syns vars den suttit. Så inget att gå på där. Personligen tycker jag den ser misstänkt lik ut en sån som sitter i LM 218. Nån som håller med/inte håller med?


Bild
Bild
Bild

Jag blev ivrig med rivningen så jag missade att fota den i sin helhet. Kan ta nån sån bild om någon är intresserad.

Jag har inte hittat någon data på en SL-350 men jag gissar att systemet likt en 218 jobbar kring 75bar och kanske behöver i krokarna av 110l/min vid 1500 varv. Synpunkter mottages gärna för jag skjuter från höften här! :vissla:

Hittade den här pumpen som finns både i 70cc och 80cc utförande för billig peng. Den klarar dock onödigt högt tryck, 200bar. Är det ett problem? Kan den vara något att satsa på?

https://www.flowfitonline.com/products/ ... -eu-flange

Det slog mig förresten att dom där plastbitarna jag hittade kanske är från kranen på returledningen som jag hade stängd när jag i min enfald startade traktorn :screwy: Det skulle förklara både plast och varför inget annat exploderade av mitt misstag. Brukar sådana kranar ha plast i sig? :huh:

Blev långt det här!
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#67 » 22:52:15, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:För sakens skull plockade jag lös och isär pumpen. Tänkte man kanske skulle se nåt som var uppenbart trasigt. Det gjorde jag inte men nog känns den lite sliten. På ingående axel mätte jag ett axiellt spel på ca 0,23mm (bladmått, axeln tryckt åt en sida). Och ett radiellt spel uppskattningsvis något liknande. Den "passiva axeln" känner jag inget direkt spel på så jag antar att båda var så en gång i tiden. Sen kan man se en del slitage längst ut på kuggarna.

Toleransen mellan kuggtoppar och hus är i storleksordningen 100-dels mm på en frisk pump. Det är denna fina tolerans som gör kamrarna som bildas mellan kugg och hus ”täta” så att pumpen kan flytta olja från sug- till trycksida utan stora förluster.





DLF skrev:Jag blev ivrig med rivningen så jag missade att fota den i sin helhet. Kan ta nån sån bild om någon är intresserad.

Gärna bilder på slitna kuggar och slitspår i huset.

DLF skrev:Jag har inte hittat någon data på en SL-350 men jag gissar att systemet likt en 218 jobbar kring 75bar och kanske behöver i krokarna av 110l/min vid 1500 varv. Synpunkter mottages gärna för jag skjuter från höften här! :vissla:

https://www.insanehydraulics.com/library/app/index.html



DLF skrev:Hittade den här pumpen som finns både i 70cc och 80cc utförande för billig peng. Den klarar dock onödigt högt tryck, 200bar. Är det ett problem?

Trycket i ett hydraulsystem med fast pump (t.ex. kugghjulspump) bestäms av tryckbegränsningsventilen.Att pumpen tål ett högre tryck gör ingen skillnad, 200 bar är normalt för en sådan pump idag.



DLF skrev:Det slog mig förresten att dom där plastbitarna jag hittade kanske är från kranen på returledningen som jag hade stängd när jag i min enfald startade traktorn :screwy: Det skulle förklara både plast och varför inget annat exploderade av mitt misstag. Brukar sådana kranar ha plast i sig? :huh:

Brukar vara en plastring på bägge sidor om kulan på en vanlig kulventil ja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#68 » 01:07:44, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:Hittade den här pumpen som finns både i 70cc och 80cc utförande för billig peng. Den klarar dock onödigt högt tryck, 200bar. Är det ett problem? Kan den vara något att satsa på?

Att den "nya" pumpen klarar 200 bar innebär inte med automatik att du kan ställa upp pumptrycket till 200 bar. Alla andra komponenter i systemet måste också klara 200 bar vilket säkert inte är fallet på en så gammal maskin. Ventilpaketet är nog det första som riskerar spricka om du ställer upp pumptrycket till 200 bar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

DLF (trådstartaren)

#69 » 13:49:29, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen för svaren, det här skulle gå mycket sämre utan er hjälp :buga:

Toleransen mellan kuggtoppar och hus är i storleksordningen 100-dels mm på en frisk pump. Det är denna fina tolerans som gör kamrarna som bildas mellan kugg och hus ”täta” så att pumpen kan flytta olja från sug- till trycksida utan stora förluster.


Gärna bilder på slitna kuggar och slitspår i huset.


Ja, det är många hundradels millimeter som det är nu! Ska försöka få bild på kuggar och hus. Måste bara komma på hur jag får isär resten.

Tack för tips om kalkylator, återkommer med resultat från den.

Trycket i ett hydraulsystem med fast pump (t.ex. kugghjulspump) bestäms av tryckbegränsningsventilen.Att pumpen tål ett högre tryck gör ingen skillnad, 200 bar är normalt för en sådan pump idag.


Vad bra, jag tänkte att tryckbegränsningsventilen kanske skulle få jobba ihjäl sig om det var allt för stor skillnad. Då förstår jag lite bättre hur det funkar!

Brukar vara en plastring på bägge sidor om kulan på en vanlig kulventil ja.


Det verkar vara något åt hållet kägelventil eller skjutventil som sitter där, men efter lite googlande verkar dom också kunna ha någon plasttätning, så jag håller fast vid min teori :shake_hands: får kanske ta loss den någon gång och verifiera :vissla:

Att den "nya" pumpen klarar 200 bar innebär inte med automatik att du kan ställa upp pumptrycket till 200 bar. Alla andra komponenter i systemet måste också klara 200 bar vilket säkert inte är fallet på en så gammal maskin. Ventilpaketet är nog det första som riskerar spricka om du ställer upp pumptrycket till 200 bar


Haha, ja då hade det hänt grejer! Nej men som jag skrev ovan var det mer tryckbegränsningsventilen jag var orolig för. Jag tänker väl max 75bar.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#70 » 19:57:32, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:
Jac skrev:Trycket i ett hydraulsystem med fast pump (t.ex. kugghjulspump) bestäms av tryckbegränsningsventilen.Att pumpen tål ett högre tryck gör ingen skillnad, 200 bar är normalt för en sådan pump idag.


Vad bra, jag tänkte att tryckbegränsningsventilen kanske skulle få jobba ihjäl sig om det var allt för stor skillnad. Då förstår jag lite bättre hur det funkar!

Bara för att förtydliga; pumpen ger inget tryck, den flyttar bara en BESTÄMD mängd olja per varv i täta kammare från sugsidan till trycksidan, nästan oberoende av trycket. Man kan se det som att pumpen greppar oljan på samma sätt som en pinjong greppar en kuggstång. Pluggar du utloppet på en frisk pump så blir trycket oändligt högt, det säger pang direkt. Står det 200 bara i databladet till pumpen så betyder det alltså att pumpen TÅL 200 bar, inte att den ger 200 bar. Trycket i ett hydraulsystems bestäms istället av en tryckbegränsningsventil som alltså inte ska stå högre än det tryck pumpen tål. Tryckbegränsare ska alltid sitta först på linjen ut från pumpen, det ska inte sitta några kulventiler eller andra dumheter emellan. Oftast är ventilbordet först och tryckbegränsaren sitter på inloppsidan.


DLF skrev:
Jac skrev:Gärna bilder på slitna kuggar och slitspår i huset.

Ja, det är många hundradels millimeter som det är nu! Ska försöka få bild på kuggar och hus. Måste bara komma på hur jag får isär resten.

Tror kanske det är ett samband här. Normalt ska det bara vara att lyfta isär grejorna men om du har djupa slitspår efter kuggarna så kan det vara orsaken till att den inte vill, kuggarna håller sig fast i slitkanterna. Använd mer våld eller bättre lirkteknik.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#71 » 22:50:09, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för förtydligande, jag tänkte bakvänt att pumpen ger tryck och ventilen reglerar ner. Men nu förstår jag :)

Den var verkligen INTE att bara lyfta isär! Jag fick bruka en hel del våld, värme och smörj. Men ut kom den! Jag tror att det delvis berodde på att det hade oxiderat mellan gavel och hus, syntes som det.

Dom "lösa" gavlarna har rätt mycket slitage som det syns och även en del djupare repor.
Bild

Själv huset har en tydlig kant där kuggarna nött, uppskattningsvis 0,5mm. Även en del kännbara repor som går i rotationsriktning. Har nog passerat en och annan större partikel.
Bild

Det var lite svårt att fota slitaget på kuggarna men även det finns där i någon mån. Aluminiumhuset verkar mest sargat vilket jag antar är som vanligt.
Bild
Bild

Mätte och körde i kalkylatorn och fick fram 75,13cc. Pumpen jag tittade på fanns i 70 och 80cc :klia: tänker att 80 borde bli bättre, lite mera fart i grejerna!
Senast redigerad av DLF 07:46:19, 10-02-2023, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#72 » 22:55:15, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tvekan att denna pump hör till ett lågtryckssystem
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#73 » 23:37:10, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ingen tvekan att denna pump hör till ett lågtryckssystem

"Lågtrycks system" är en "relativt" begrepp som har olika betydelse beroende på i vilket teknikområde hydrauliken används. Inom mobil hydraulik var Franska Poclain en av pionjärerna runt 1970 för så kallad mobil högtryckshydraulik. Kommer inte ihåg exakt vid vilket tryck gränsen drogs för högtryckshydraulik men det var mer än 300 bar på Poclains grävare och man använde axialkolvpumpar. Idag gör man system med 400 bar pumptrack
https://poclain-hydraulics.com/news/overview-poclain-hydraulics-pm-pump-line#:~:text=PM%20Pumps%20can%20withstand%20a,3.97%20cu.in%2Frev.
Japp, det är ju en kugghjulspump...
För högtryckshydraulik krävs kolvpumpar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#74 » 06:22:49, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

: ) du har så rätt Akkamaan, vad ska vi kalla dessa för då? Ser då inget nämnvärt radiellt slitage som motsvarar 50 årsarbete.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#75 » 06:44:42, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev: : ) du har så rätt Akkamaan, vad ska vi kalla dessa för då? Ser då inget nämnvärt radiellt slitage som motsvarar 50 årsarbete.

Detr s per att med blotta ögat se nämnvärt slitage på en pump. Det måste mätas upp med precisions instrument. Men det allra säkraste sättet att avgöra om en pump är sliten är att köra pumpen med driftsvarm olja och ansluta en flödesmätare. Då mäter man flödet under ett visst mottryck som är angett i pumpens specifikationer. Sedan jämför man det uppmätta flödet med det det teoretiska flöde man beräknar med hjälp av pumpens replacement och testvarvtalet. Är man lite erfaren kan man avgöra om pumpen är sliten med "handpåläggning"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se