Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Billiga (och bra) hydraulkomponenter

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

dronken72 (trådstartaren)

#1 » 17:04:11, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är ny på detta forum och kanske tar jag upp en fråga som redan har en tråd men jag har inte lyckats hitta någon så långt.

Var någonstans köper man hydraulkomponenter (framförallt adaptrar och snabbkopplingar) billigast och bäst? Jag tar gärna tips på både fysiska butiker och webbutiker, inom som utom landet. Bor annars nära Örebro så finns det en lokal handlare som rekommenderas är jag bara tacksam.

Passa på att flika in en fråga om gängtätning för hydraulkopplingar (som jag heller inte har hittat svaret på). Behövs det och vad rekommenderas i sådana fall?

Tackar på förhand och hoppas på hjälp med att få traktorn torr igen.
dronken72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:35, 13-08-2011
Maskintyp: Lastbil



Loke

#2 » 18:28:29, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har Swedol i närheten så har dom billiga hydraulgrejer, men kvalitén kan faktiskt skifta. Tex så har jag fått bytt ut mina snabbkopplingar till gripen/skopan då oringarna hade en tendens att krypa ur vid konan inuti kopplingarna om man lossade dessa med tryck på. Men jag har faktiskt mycket Swedolhydraulikgrejer och dom funkar okej för det mesta.

I normala fall använder man inte gängtätning till hydraulkopplingarna då det ofta är en gummistålbricka (tredo) som ligger mot tätningsytorna.
Gängtätningen är väl mer till om man gängar egna rör och skruvar på kopplingar på dom osv. Tex till mina maskiner finns det ingenstans där jag använder gängtätning.

http://www.loctite.se/full-product-list ... 000001FMKU

http://www.loctite55.se/?FOLDERID=18206


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dronken72 (trådstartaren)

#3 » 21:20:36, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett snabbt svar!

Jo, Swedol finns i Örebro (och på nätet), jag får ta en tur dit i morgon.

Tackar också för länkarna, det var någonting liknande jag avsåg med min fråga om gängtätning. (Måste erkänna att jag redan har provat Biltemas motsvarighet utan effekt. Dock behöver det inte vara fel på produkten då läckaget huvudsakligen kommer från en av snabbkopplingarna).
dronken72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:35, 13-08-2011
Maskintyp: Lastbil

tracker

#4 » 21:26:09, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loctites är helt suverän, men inte så skoj att få loss.
I Örebro så har du hydroscand på aspholmen samt slangsnabben på pilängen.
Om du kan snacka lite så brukar det gå att få bra rabatter.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

dronken72 (trådstartaren)

#5 » 21:42:49, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för tips igen.
Hydroscand ligger inte långt ifrån Swedol så det får ett besök där också. Snacka är jag tyvärr inte så bra på, jämföra priser kan jag bättre.
dronken72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:35, 13-08-2011
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se