Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydralik problem på min maskin

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Christer83 (trådstartaren)

#1 » 23:24:29, 08-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr ingen åkerman (hittade ingen som passade pris, storlek, avstånd), men en liebherr från 74. kan tilllägga att den endast gått knappt 8000h. Maskinen fungerar bra i hydaliken första timmen, men sedan bli det som deg i spakarna. För jag spaken tex. max framåt, går skopan bara sakta. men med bra kraft. Vad är fel?? Kan inte så mycket om hydralik då det är min första maskin (ja är bara 22år). Kan tilllägga att oljan är inte av bästa kvalité, rätt mycket vatten i den. Men 300L ny olja kostar nästan lika mycket som jag gett för maskinen. Har någon beg. olja utan vatten och grus? Kan man byta tex. hälften av oljan mot beg.?
Mvh Christer
Christer83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:41, 08-03-2006
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9
Takeuchi TB180fr
Messeri dumper
Atlas Copco Kompressor



håkan öhlund

#2 » 07:38:46, 09-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej crister!!

För att få bort vatten från hydraloljan så är det bara att drenera hydraltanken..Kolla om det inte finns en kran under tanken??
Vatten i olja lägger sig alltid i botten!
Maskinen bör ju också ha stått still någon dag och så måste det vara plusgrader ute eller om du kan köra in maskinen i ett garage!
Filterbyte är nog också bra om du har vatten i dom..
Ett 208liters fat Hydralolja kostar ca 2300kr inkl. moms..

Sedan om inte det hjälper att maskinen börjar gå bättre så tror jag du har för lågt servotryck i spakarna???
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#3 » 08:26:12, 09-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till Maskinisten!!

Det är nog så som Håkan skriver. men på vintern är det svårt att dränera tanken. Sen är det väl så att under den förste körningen har det blitt "gägga" av det hela om det var minusgrader ute.
Jag tror att Liebherren har tryckfilter. Det gör det inte bättre.
Så mitt tips är att köra till värmen "Kanarieöarna" :grin: och tappa oljan helt och byta alla filter.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Christer83 (trådstartaren)

#4 » 19:28:26, 24-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.
har provat att avtappningspluggen på hydraltanken, men även om maskinen står 1 månad lägger sig bara lite vatten på botten och oljan är vit. Sedan går de inte röra spakarna när de är kallt (mycket fryst vatten) Vad menar du med tryckfilter? mina filter sitter i tanken på returledningen och är av pressat stålull och är fina utan smuts eller vatten i. Sedan undrar jag vad som menas med servotryck?? Spakarna går ju rätt in i ventilpaketet och styr oljeledningen till bomen och annat.. ingen servo? Där har jag oxå ett litet problem som jag börjar vänja mig vid och det är att bommen rör sig väldigt mycket och fort på litet utslag i spakarna mot resten. Kanske är en inställning? Maskinen har stått still å lastat gammal betong i sthm vad jag har hört. Tror det är org. bandvagn*ler*
Mvh
Grävmaskin är en manlig leksak
Christer83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:41, 08-03-2006
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9
Takeuchi TB180fr
Messeri dumper
Atlas Copco Kompressor

Hasse

#5 » 22:18:35, 24-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christer83 skrev:Har tyvärr ingen åkerman (hittade ingen som passade pris, storlek, avstånd), men en liebherr från 74. kan tilllägga att den endast gått knappt 8000h. Maskinen fungerar bra i hydaliken första timmen, men sedan bli det som deg i spakarna. För jag spaken tex. max framåt, går skopan bara sakta. men med bra kraft. Vad är fel?? Kan inte så mycket om hydralik då det är min första maskin (ja är bara 22år). Kan tilllägga att oljan är inte av bästa kvalité, rätt mycket vatten i den. Men 300L ny olja kostar nästan lika mycket som jag gett för maskinen. Har någon beg. olja utan vatten och grus? Kan man byta tex. hälften av oljan mot beg.?
Mvh Christer


Gammal maskin har säkert orginal pump med dessa timmar.
Det är så att oljan blir tunnare då du gräver ett tag.
Pumpen klarar inte av att uppehålla tilläkrig tryck.Bildar kraftigt värme.
Känn med handen om pumpen är för varm,försiktigt.
Är värmen över 80grader kan du hålla handen i några sekunder utan att det bränner,då går hydraulsystemet för varm.

Blir inte pumpen varm så är felet nånannanstans.
Övertryckventilen?
Hasse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:23, 28-02-2006
Ort: Sydvästra Finland

nixs

#6 » 19:47:24, 29-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan du byta halva oljan men då blir det ju i princip strunt samma. Problemet ligger ju kvar. Behöver du 300 liter? Kan kanske ordna begagnad olja mot en mindre summa. Servotryck har du i spakarna så att man inte har fullt hydraultryck upp i handtagen utan ett lägre som i sin tur manövrerar sliderna i blocket.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Christer83 (trådstartaren)

#7 » 21:45:27, 29-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, men jag har stag och leder (2m långt) från spakarna till ventilblocken bakom hytten. Alltså ingen servoverkan. okej, Vore jätte bra med ett par fat beg. olja. Oftast byter man ju i hissar å lift pga att den måste var miljövänlig olja.
Grävmaskin är en manlig leksak
Christer83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:41, 08-03-2006
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9
Takeuchi TB180fr
Messeri dumper
Atlas Copco Kompressor

Christer83 (trådstartaren)

#8 » 21:49:39, 29-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde fråga vart du nixs bor? har skåpbil så hämtar lätt olja runt gbg
Mvh Christer
Grävmaskin är en manlig leksak
Christer83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:41, 08-03-2006
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9
Takeuchi TB180fr
Messeri dumper
Atlas Copco Kompressor

Anton

#9 » 08:52:23, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten varning angående "spillolja".

Kolla först vilken olja Liebherr rekomenderar. Vissa tillverkare använder motorolja i hydrauliken.
Sen vet jag att oljebyten görs oftast vid anstående service där alla oljor byts och rinner i samma kärl.
Om Du ska betala nåt för spilloljan så gräv en garantie för renheten.
Använd en pump med filter vid påfyllning.
Tömm Din maskin total. Dvs. alla slangar, cylindrar, rör. Byt filter.

Lycka till!!
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Christer83 (trådstartaren)

#10 » 13:48:33, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hör köpt instruktionbok av liebherr (550kr) och där står de hydralolja. Men tack, bra att tänka på att de är ren hydralolja och inte massa annat gojs i. och filter har jag köpt. Några bra ställen att tömma på mer än tank, pump, vid larvmotorerna och framme vid skopan? tömms cylindrarna till stickan om jag tömmer framme vid skopan? hur tömmer man vid svängkransmotorn?
Mvh Christer
Grävmaskin är en manlig leksak
Christer83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:41, 08-03-2006
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9
Takeuchi TB180fr
Messeri dumper
Atlas Copco Kompressor

Anton

#11 » 15:51:41, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast är det retur eller läckoljeledningar man kan tömma systemet med.

Cylindrana är svårt i och med man vill inte slita isär dom.

Försök att få ut så mycket Du kan så blir det bra!!!

/Anton!!

Instr. boken är på Tyska??
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Christer83 (trådstartaren)

#12 » 17:21:33, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för alla svar.
Inst. är på tyska, engelska och franska. En spalt med varje språk på varje sida. Det är väldigt svårt att hitta info på internet om äldre liebherr. Dock finns det ett liebherr företag nära gbg som är hjälpsamma och det finns gott om reservdelar i lager även till en 74:a. Finns allt utom pumpar och få tag i.
Grävmaskin är en manlig leksak
Christer83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:41, 08-03-2006
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9
Takeuchi TB180fr
Messeri dumper
Atlas Copco Kompressor

nixs

#13 » 21:18:26, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mig olja som jag hade pumpat direkt ur maskin till fat med tömmningspump och filter på! Jobbar ju på Swecon i Mölndal så det är inga direkta problem. Så det blir ju inte så långt inom Göteborg! Bara att hålla ett öga på när det kommer en maskin med lämpligt intervall, de flesta nyare maskiner byter ju oljan vid 1000 timmar. Nästan ny!

Menade du JMM? Johs Möllers Maskiner? De har problem med att få tag i servicetekniker! Alla har ju det, men de har det värre än övriga. Vet inte vad det beror på men kan bero på deras rykte som arbetsplats!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#14 » 21:21:49, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant var där inne häromdagen och skulle köpa fett till deras minigrävare, han vände i dörren pga bemötandet han fick!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#15 » 22:20:24, 30-03-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått svar från Liebherr i Tyskland angående Hydraulolja!!

"Ja i Liebherr 921 finns Motorolja SAE20-W20 som hydraulolja.
För att byta oljan föreslår vi att efter avtappning ny SAE 20-W20 fylla på och att lossa returledningen och resterande spillolja att rinna ur tills ny olja kommer fram. Sen byts alla filter ."

Det beskedet fick vi från Liebherr i Tyskland.

/Anton!!

Tack också till Holger!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se