Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Rost i enkelverkande cylinder

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Kjell T (trådstartaren)

#1 » 12:03:10, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort efter att jag köpte min CHASESIDE LM 800TC började vänstra lyftcylindern läcka. Efter två mindre lyckade reparationer av cylindern med 4" diameter beslöt jag att byta röret till ett med 100mm i diam hösten 1999. Det blev på så sätt lättare att få tag på tätningar efter att kolven svarvats om.
För ca två år sedan upptäckte jag att det var läckage från samma cylinder. Inget stort läckage, men dock märkbart. Nu för ett par veckor sedan blev det stort läckage och cylindern öppnades för reparation.
På ytan som varit uppåt hade det blivit rostporer på en ca 400mm längd. Tydligen pga av lite användning och ingen olja i den delen eftersom den stått med skopan ner och vait tom på olja i nästan hela cylindern.
Cylindern henades och fick ny tätning. Fungerar nu, men troligen inte så lång tid.
Hur skall man undvika att cylindern rostar?
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000



PerJohansson

#2 » 13:29:02, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar ventileringen på stångsidan? Går det att få dit en slang kan man ju sätta en liten avluftad tank med olja som fyller minussidan med olja när kolven bildar undertryck i cylinderröret. Då är det alltid olja i hela cylindern som rostskyddar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Fredrik_

#3 » 13:39:46, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den tätad runt kolvstången skulle man tom kunna ansluta till returtryck..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kjell T (trådstartaren)

#4 » 15:07:01, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns endast avskrapare runt kolstången, ingen egentlig tätning. Cylindern är ventilerad neråt och där är en mässings"filter"grej inskruvad.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

ja-bond77

#5 » 15:55:38, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle behöva svarva in en tätning i cylinderlocket då... Avskraparen lär nog inte hålla för nån olja alls är jag rädd... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Åsa-Nisse

#6 » 16:25:39, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelverkande med avluftning= problem om den inte är behandlad på något sätt invändigt. Kladda i lite fett på kolven som får smörja rörets insida och ta som vana vid service att öppna avluftningen för att skvätta i lite olja.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Kjell T (trådstartaren)

#7 » 07:10:43, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vart skall den oljan ta väge sedan? tanken är högt placerad ovanför cylindrarna. Kanske enda lösningen är att alltid parkera den med upplyft skopa.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

Fredrik_

#8 » 09:44:29, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En matsked olja som skrapas runt av kolven smörjer den bara metallen så fukten inte kommer åt! =rostskydd
Men att parkera högt vid långtid kan säkert vara vettigt ändå

(Alltså inte mer olja än som får plats, resten kommer ut ur mässingssilen)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#9 » 19:11:38, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra Fredrik. Du snappade direkt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Kjell T (trådstartaren)

#10 » 07:00:39, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avluftningen är neråt och att få in en skvätt olja kräver någon form av ändring. Möjligen kunde en slangstump fästas på avluftningen och böjas upp vid påfyllning av oljeskvätten. En smörjnippel som möjliggör inpressning av fett med kolven i ändläget så att fettet sedan sprids är ett annat möjligt alternativ.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

Fredrik_

#11 » 08:53:17, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal hederlig smörjkanna med pump...
Tratt med tunn slang.. Eller slang på flaskan.
Sprayburk med förlängningsrör innehållande lämplig smörjande produkt (Inte 5-56 eller sånt då..)


Fett sprider sig dåligt i efterhand! = risk att det är torrt på vissa ytor i röret ändå. Används vid monteringen!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kjell T (trådstartaren)

#12 » 10:56:59, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt fettas in ordentligt vid montering. Det borde vara i lag förbjudet att montera grejer torrt!

1 person gillar det här inlägget.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

Göran Ekman

#13 » 16:49:13, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnar denna tråd igen, tycker att mitt problem passar in här. Har två enkelverkande kolvar på en harv den ena får ett intern läckage vilket för med sig att när harv har stått upplyft en stund ramlar den ned i ena sidan trycker jag i mera olja i cylindern , trycks oljan som passerat kolvtätningen ut i avluftningen , det var skit på den ena tätningen, men jag hittar inga skador när jag gjort ren den. Förvånad . Är det bara att putsa rent smörja in montera ihop? Har några bilder
Hela cylindern.
Bild.

Kolvpackningen
Bild



Kolv stången tätningen demonterad rost på hållaren
Bild
Avluftningen.
Bild
Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77

#14 » 16:59:06, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det krokiga spåret där kolvtätningen ska ligga för nåt? Syns även några små märken till vänster om "spåret/sprickan"... :klia: Har du granskat tätningens anliggningsspets under förstoringsglas/mikroskop? Om inte, så kan du inte säga att den är oskaddad/onött. En ny tätning har en mycket spetsig anliggningskant på tätningsläppen. Medan en uppnött kant kan vara "platt" på en viss bredd, åtskilliga tiondelar eller rentav över millimetern.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Åsa-Nisse

#15 » 17:07:26, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lagt ned arbete på att dela ned så plocka ihop med nya tätningar.=småpengar. Som ja-bond skriver så är ett slitage på tätningen ofta bara att den blivit lite rundad eller platt på läppen.,Ja-bond: det krokiga spåret är nog en lite våldsam skruvmejsel som varit igång vid demonteringen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se