Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Min maskin är klen!!!

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

håkanj

#31 » 17:05:12, 25-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:Ingen dum idé. Det ska jag minnas när det blir dags.

/Knut

Hej Knut jag har ungefär samma problem men inte lika markant.
Köpte ny pump i onödan passar pumpen från min volvo bm 616 kan du få köpa den.
håkanj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 16-02-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 BM 600 valmet 555 vio 55



Knut.Karlsson (trådstartaren)

#32 » 20:02:57, 25-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska jag försöka minnas. Återkommer om/när det blir aktuellt.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#33 » 21:01:09, 04-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statusrapport!

Nu har jag varit hos min lokala Hydraulikfirma. Dom är riktigt trevliga... Manometer med erfoderliga slangar och kopplingar 320:-

Så i helgen blir det tryckmätning.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#34 » 12:39:14, 09-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahopp då var det mätt. Trycket lyckades (med kall hydraulolja) krypa upp till strax under 80 bar... Vid ca 1500rpm. Enligt min instruktionsbok ska maxtrycket vara 170bar. Så det är ju lite dåligt... :(

Jag kom senare på att jag skulle ha kollat om det under mitt experiment kom någon h-olja i returröret. Om det kommer lite/inget alls förmodar jag att pumpen är kass. Om det däremot kommer ganska mycket. Kan det vara någon övertrycksventil som är dålig.

Är det någon som har någon annan uppfattning än det jag själv har funderat fram ovan?

Planerar ett oljebyte. Kan vara smart att testa det innan pumpbyte. Var köper man billig h-olja? Vad kostar billig h-olja? Hur hanterar man 70liter gammal olja? Kan man köpa/få gamla dunkar (typ 25liter) någonstans?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik Nyström

#35 » 20:45:25, 10-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan få tag på tomdunkar där dom servar maskiner och där kan du lämna spilloljan mot en avgift. Du kan kanske lämna den på återvinningsstationer också.
Vanlig SHS 32 mineralolja fungerar fint. Den ligger mellan 11-14 kr/liter +moms. Ska du ha syntetolja (vilket jag inte tycker att du ska ha) så ligger den på 27-35 kr/liter+moms.
Tänk på att när traktorn är kall och du tar trycket kan du lägga dig i underkant angivet maxtryck, ställer du in trycket så du får lite extra vid kall olja så kommer du att få för högt tryck när den blir varm.
Det bästa är att ställa in trycket när traktorn är varm
Fredrik Nyström
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:09, 08-04-2006
Ort: Västerbotten

ojje

#36 » 23:02:00, 11-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Knut om alla hydraulfunktioner är "klena" som drivs av den pumpen dvs lastare, aggregat ev.styrservo så är troligvis pumpen som gett sig om du inte har en huvudtrycksreglerventil för hydraultrycket (s.k. överstömmare).
Ett lätt sätt att kolla pumpen är att montera en manometer på en tryckslang, starta maskinen, kolla trycket på tomgång, varva upp några hundra varv, kolla tryck, öka varv, kolla tryck osv. om trycket ökar hela varvregistret utan att "plana ut" så är det ganska säkert pumpen, annars kan du montera manometer´n direkt på tryck ut från pumpen, dra ut stoppen, kolla trycket medans du gnuggar motor´n bygger du inte upp trycket omedelbart på "gnuggen" är det pumpbyte på gång (starta INTE motor´n då manometer´n sitter direkt på pumpen "sprängningsrisk" om pumpen skulle vara riktig).....

/Ojje
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

Anton

#37 » 10:07:15, 12-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte låta bli att påpeka att såna tips som ovan inte är önskvärd.

Aldrig ska man plugga en pump. Jag har sett folk som blev lemlästad och förlorade sitt syn med såna dummheter. Tänk motorn hustar till ändå och Du står där med manometern i handen.
Ta inte illa upp men så ska det inte gå till!!

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Fredrik Nyström

#38 » 21:38:58, 12-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Anton till fullo!
Enda gången du ens ska försöka något sånt så är det när du har huvudöverströmmaren sittandes på eller direkt efter pumpen men Aldrig på utgående anslutning direkt på pumpen!

/Fredrik
Fredrik Nyström
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:09, 08-04-2006
Ort: Västerbotten

Agne Holmqvist

#39 » 17:58:53, 26-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Hur har det gått, har du lyckats hitta orsaken till det låga trycket?
Var det pumpen?
/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#40 » 19:52:51, 28-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen...

Har ännu inte kommit till att byta pumpen. Men för varje grunka jag kommer på att kontrollera blir jag mera säker på att det är pumpen. Med hjälp av diverse kontakter ska jag försöka få tag i en pump till midsommar sedan ska det bytas pump. Men innan dess har jag beslutat att jag ska skaffa mig några utbytes chockventiler och se om det har någon inverkan på "sjunkandet" på bomcylindern.

Den är ju trots sin klenhet inte helt värdelös. Har hittat en massa stora stenar i gräsmattan. Oj så bra det blir när man slipper kryssa med gräsklipparen.

Lyckades köra soppatorsk för ett par timmar sedan. :sad: Så det blir väl lite knivigt att få igång den igen efter tankning. Men som jag brukar säga: Allt går utom tennsoldater. :)

Återkommer med mer info när jag har provat nästa grej.

Tittade förresten ner i hydrauloljetanken idag. Tvingade sambon att sitta i maskinen och dra i en spak för att se om det kom något i returen. Dvs. om det är överströmmaren som är boven eller om det är pumpen. Resultatet är att det virvlade ordentligt i tanken innan funktionen "aktiverades" och att det med aktiverad funktion virvlade bara lite. Jag hade hoppats på helt stilla men så enkelt var det inte. :(

Ytterligare en teori. Maskinen blir "starkare" om man tokvarvar motorn. Dvs ca 2500varv. Vad kan man tolka utav det? Om det var överströmningsventilen som var boven skulle väl inte trycket någonsin bli högre än vad ventilen är inställd på? Dvs högre med högre varvtal?

Oj vad jag babblar! Hoppas någon förstår/orkar läsa...

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stenmark

#41 » 12:25:47, 09-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Knut !
Har läst om dina äventyr med Hymas i denna tråd med spänning.
När kommer fortsättningen ?

Hälsningar Johan
Stenmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:34, 07-08-2006
Ort: Sandviken

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#42 » 11:06:01, 14-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej!

Nu är jag tillbaka från min semester. (har ingen dator vid byggarbetsplatsen där jag varit hela semestern.)

Har nu bytt hydraulpumpen. Oj vilken otrolig skillnad! :grin: Nu kan man till och med få motorn att stanna om man drar i en spak med för lite gaspådrag. Det har varit stört omöjligt tidigare! Så nu kör jag motorn på max 1200varv och det ger toppenprestanda. Jämfört med tidigare 2100varv för att överhuvudtaget få någon funktion.

Ny pump har ju naturligtvis medfört sprucken hydraulslang. Men den var MYCKET dålig så det var inte konstigt.

Har nu dessutom ett par oljeläckor jag måste försöka täta Det är så tråkigt när det rinner och droppar här och där. Lite får man ju räkna med men detta är lite för mycket.

Jag återkommer med utförligare rapport.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterNacka

#43 » 15:32:11, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla entusiaster, jag har köpt denna maskin av supertrevliga å schyssta Knutan :buga: . Han har bytt pumpen å lastare å grävaren verkar vara så starka som de bör. Men de tappar trycket mkt fort. I både upp å ner funktionerna. Traktorn är inte så sliten. Min förra var det å den sjönk nog 30ggr långsamare. Bara skopan som sjönk snabbt. Nu är jag nybörjare på hydraulik men tror mig kunna greppa det tillräckligt fort.

Enligt tråden så menar ni att det är reglagen som är slitna. Att det är där som oljan läcker igenom. Men traktorn är inte så sliten så jag har svårt å tro att alla funktioner, ventiler i hydraulblocket skulle vara lika slitna. Så vad för funktion är central och kan släppa igenom all olja??

Vet någon om en bok som är lämplig. Kanske någon kurslitteratur från Gymnasiet i ämnet är lämpligast. Sökt lite på dem men står för lite för å avgöra vilken som är bäst. Kan köpa beg litteratur oxå om någon orkar posta den så :thummar:

Alltid tacksam! (Är en mkt långgod person, japp så kommer ihåg goda gärningar for life!! Onda lika länge så; behave :lmao: )
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

ja-bond77

#44 » 15:58:31, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du tänka dig pdf-böcker så kan jag rekommendera downloadsavdelningen för tekniklitteratur, listan består för tillfället av fyra sidor:
downloads.php?cat=55&sort_by=0&order=ASC

Där kan jag rekommendera "Hydraulikhandboken för lantbruk". Finns nog fler hydraulikböcker också. Boken Terrängmaskinen 1 och Terrängmaskinen 2 har också en bra genomgång kring hydraulik, tyvärr är det bara del 1 vi har i downloads och hydraulikdelen där är rätt kort...

Spontant skulle jag rikta misstankarna till hydraulsystemets övertrycksventil... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#45 » 16:09:40, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev: Men de tappar trycket mkt fort. I både upp å ner funktionerna.


Menar du att lastare eller skopa sjunker när du har spaken i neutralläge?

Upp och ner funktionerna? Menar du om man trycker t.ex. lastaren i backen så framändan lyfts så sjunker den ner ganska fort igen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se