Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Min maskin är klen!!!

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Agne Holmqvist

#16 » 18:56:27, 18-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogat här finns en sprängskiss på ett ventilpaket till Hymas 474. Är det någon som kan hjälpa till att förklara hur det fungerar? Vilken del är det som tätat då funktionerna är i "vila"?
Vad behöver man byta för att eliminera sjunkade?
/Agne
-------------------------------------------------
Ytterligare en frågvis Hymas ägare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35



håkan öhlund

#17 » 21:43:10, 18-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Det var ju tråkigt Kurt :sad: att det inte blev något bättre med sjunkandet i bomcylindern.
Att ventilpacketet droppar lite vid en av sliderna får du tätt med att byta oringarna i varje sida om sliden, Värre är det innre läkaget för har loppen där ventilsliden ligger fått repor så går det nog inte göra något åt svikandet.
Men kolla först om bommen sviker lika mycket åt andra hållet,Alltså om du trycker upp bakaxeln på maskinen?
Om den står mera pall då så kan du prova att flytta om schockventilena på bommfunktionen i packtet och hoppas att svikandet då försvinner :) ..
Schocken för lyft slits betydligt mera än den för tryck på bommen..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#18 » 23:28:46, 18-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar på ventilblocket ser man ju att E är en schockåterfyllnadsventil. Dom är inställda på olika tryck.(bom upp-Bom- ner )
Jag tror att felet ligger där i alla fall. Att Du har bytt bomcyl. tätning skadar ju inte.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#19 » 13:10:18, 19-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Vad har en schockåterfyllnadsventil för funktion? Jag förstår inte namnet. Schock??

När jag tittar på sprängskissen av vintilpaketet som Agne har lagt in så tror jag att det är för en senare maskin än den jag har. Men det kanske är liknande funktioner?

Tråkigt att det inte går att byta. :-( Jag får helt enkelt studera saker och ting ingående och se om man kan byta mellan funktionerna. (Upp/ner)

På undersidan av paketet. Motstående sida mot där spaken är ansluten sitter det en "kåpa" som sitter med 2 skruvar. Är det här under jag ska leta efter denna chockventil eller sitter den under (vad man skulle kunna kalla) en plugg i något annat hål i närheten av sliden man funderar på?

Kan man renovera ventilpaket om dom är repiga/slitna eller är det nytt som gäller? (Om man inte kan lära sig att leva med problemet.)

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#20 » 13:16:24, 19-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

På undersidan av paketet. Motstående sida mot där spaken är ansluten sitter det en "kåpa" som sitter med 2 skruvar. Är det här under jag ska leta efter denna chockventil eller sitter den under (vad man skulle kunna kalla) en plugg i något annat hål i närheten av sliden man funderar på?


Hej Knut,

lägg upp en bild om du har möjlighet, det är då enklare att se vad du "pekar på". :grin:

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

håkan öhlund

#21 » 16:16:09, 19-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kurt!

En schockventil är en ventil som öppnar om det blir för hög belastning i aggregatet..Tex om du lyfter en tung sten i aggregatet och sedan svänger fort och släpper spaken,då öppnar schockventilen för svängen och aggregatet bromsar in mjukt, skulle det inte finnas en schockventil så skulle aggregatet stanna med en smäll och något skulle brytas sönder ganska fort :sad: . Sväng, bomm, skaft, har alltid en schockventil i en grävare..
Skopcylindern och stödbenena kan i vissa fall klara sig utan.
Om du tittar på det där paketet i filen så hittar du schockventillena
märkta som Anton skrev med bokstaven E.. Sedan finns det också en bild hur dom ser ut .
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Agne Holmqvist

#22 » 19:33:20, 19-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det denna typ av ventilpaket du har?

/Agne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#23 » 20:15:02, 19-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp den sortens paket är det.

Istället för mitt vimsande ställer jag frågan var chockventilen sitter. Referera gärna till pdf:en som Agne lagt upp. (Tack för förklaringen Håkan!)

Har jag nu förstått detta rätt så tror ni att det skulle kunna vara chockventlien som läcker? Har jag även förstått beskrivningen av denna ventil så förstår jag att det mycket väl skulle kunna vara denna som ger dessa tråkiga symtom.

Är det olika chockventiler för bom upp och bom ner eller är det samma? Eftersom jag ska testa om den "sjunker" även om belastingen kommer från upplyft maskin antar jag att det kan finnas flera? Olika tryck på dessa också antagligen? Jag ska testa upplyftningsmanövern i helgen. Om den då inte sjunker (fast omvänt) vad kan jag då skifta för att testa om det hjälper med chockventilsbyte?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#24 » 21:51:56, 19-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kurt!

Schockventilena sitter ovanför varje ventilslid! Alltså i den nya PDFen märkta E F och G.. Eftersom dom har olika bokstäver så har dom nog olika tryck också..
Varje slid har två schocker som sitter mittemot varandra...
(En schock för bom upp och en för bom ner)
men prova som sakt om den sjunker vid bomm ner..
om den står still då så kan du kasta om sckockerna för att prova om det blir bättre?
Om det inte skulle hjälpa så då är det själva ventilsliden som har fått repor och den går inte att repa..

Då finns det bara ett "billigt" sätt kvar och det är att sätta en kulventil på slangen till bommcylindern som du kan vrida igen när du inte ska andvända grävaggregatet och förhindra att aggregatet sjunker ner i marken när du tex skottar snö med frontlastaren....
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#25 » 13:27:45, 24-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter efter en helg med maskinen.

Måste tyvärr meddela att bommen "sjunker" även vid bom ner. :-( Kan ju fortfarande vara så att chockventilerna läcker båda två. Det ska testas men inte just nu.

Har gått över till att fundera på "klenheten" igen. Körde ganska hårt med maskinen i helgen och fick upp temperaturen på hydrauloljan så att slangar och rör var märkbart varma. Skulle gissa på ca 50grader. Vid denna temperatur var den så klen att den började få mycket stora problem att lyfta grävaren till och med på fullgas. :-( Eftersom både lastaren och grävaren lider av samma klenhet blir jag mer och mer säker på pumpen.

Kollade idag med Lundberg Hymas. En ny pump kostar 5500:- +moms. Det var betydligt mindre pengar än jag trodde.

Kan övertrycksventilen i ventilpaketet till lastaren och samma ventil i paketet till grävaren båda vara felinställda på ett för lågt tryck?

Kan detta inställda tryck dessutom bli lägre när oljan blir varm? Om inte kan det vara något annat än pumpen?

Kan jag med skaffa en ny pump utan att göra bort mig totalt. Jag tror det. Vad tror panelen?

Anledningen till att jag tjatar om denna pump är att det är en betydande investering. Och med arbetslös sambo är det inte guld och gröna skogar direkt. :-(

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#26 » 17:07:55, 24-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kurt!

Ja det var ju värre att maskinen har blivit så slö :( .Jag tror också att pumpen nu är slut, eftersom den blir orkeslös när oljan blir varm..

Vad har du nu för någon pump på maskinen?
För tre år sedan så hade jag samma problem som dig med min Ferguson som jag har ett grävaggregat till och då köpte jag en ny kugghjulspump hos olssons i ellös för 2900kr+moms som jag är mycket nöjd med..
Jag har en 43liters pump men du har nog en runt 60liter??
Jag såg att en 61liters pump kostar nu 3350kr+moms,lite billigare en hymas
I alla fall kan du kolla om en sådan passar till din maskin utan att behöva bygga om allt för mycket?
Här kommer en bild också.

Sedan så är det mycket viktigt om du byter pump att du byter hydralfilter och gärna oljan också innan du startar :!: för den vanligaste orsaken att en h-pump går sönder är föroreningar i oljan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#27 » 17:57:23, 24-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker, om jag får, att man ska inte byta grejor för tidigt utan att ha kollad andra möjliheter.
Det är då oljan jag tänker på. Hur ser den ut och hur är kosistensen och hur luktar den. ???

Sen är det begränsningsventiler. Hur är dom skapta, har dom fjädrar som är slöa. Finns det käglor i ventilerna som är slitna????

Det är klart att uppsliten olja blir tunnare än vatten när den blir varm.
Det är också klart att extrem tunn olja slinter genom en uppsliten begränsningsventil ännu lättare med följden att oljan blir ännu varmare.

Om Du nu ändå ska byta olja så kan Du göra det först. En testkörning ger inte såååå mycket skit i systemet.

Det är bara att fundera lite, oftast är det det billigare alternativet.

Lycka till!!!

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#28 » 18:14:27, 24-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan en olja bli "sliten". Det var som attan... :-)

Hursomhelst så verkar pumpen vara specad såhär:
Arbetstryck 170bar.
Pumpkapacitet: 96liter/min - 1500varv/min

Så det är tyvärr lite mer än vad olssons hade.
Ny olja och filter vid eventuellt pumpbyte är det ju inte någon direkt tvekan om.

När jag frågade om priset på en ny pump så frågade jag även om det gick att renovera befintlig pump. Som man gör mad oljepumpar till gamla volvomotorer. Men svaret var att även om man renoverade så skulle det inte hålla så länge. Är det beroende på att även själva pumphuset är dåligt så att det inte räcker med nya kugghjul?

Att byta hydrauloljan är alltså en bra idé? Synd bara att man blir tvungen att tappa ur all oljan igen sedan om man ska byta pump. Den sitter ju direkt under tanken. Tar man bort den blir det ju hål och en massa olja strömmar ut. Var gör man av 80-90 liter olja undertiden man byter pumpen?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#29 » 18:33:04, 24-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag ska tappa ut oljan från traktorn så brukar jag skruva lös en h-slang från lastaren och starta motorn på tommgång å spola upp i dunkar tills det börjar "spotta"då drar jag stoppen och tappar sedan resten genom bottenpluggen..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#30 » 19:36:17, 24-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen dum idé. Det ska jag minnas när det blir dags.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se