Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Min maskin är klen!!!

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 08:40:05, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej!

Nybliven medlem här! Verkar vara ett trevligt ställe.
Har nyligen skaffat mig en Hymas 474. När jag igår provkörde den ordentligt i den småländska myllan. Med stora stenblock i upplevde jag att den var väldigt klen. Jag vet inte om det är jag som tycker men jag upplever att lyftfunktionerna både i gravaggregatet och i lastaren är väldigt klena. Dessa blir dessutom klenare ju längre man kör med maskinen.

Båda dessa funktioner "sjunker" dessutom ganska snabbt när man inte rör någon spak.

Eftersom jag har noll koll på hydraulik står jag frågande till följande:
* Kan ett internt läckage i en cylinder göra den rejält svag?
* Att det "sjunker". Vilket är troligast? Kass ventilpaket eller dåliga tätningar i cylindern?
* Kan det vara hydraulpumpen som helt enkelt inte levererar tillräckligt högt tryck?

Det finns inga hydrauloljeläckage som man kan se. Det "fuktar" lite på en cylinder men inte på dom jag upplever som svaga. Tillexempel så känns det som om cylindern till stickan är starkare än den till bommen.

Jag upplever också att hydraulrörelserna är långsamma? Men jag har ju inget att direkt jämföra med så jag är lite osäker på den punkten.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med några trevliga tips. *hoppas*

/Knut
Senast redigerad av Knut.Karlsson 20:52:51, 09-04-2006, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Anton

#2 » 10:02:44, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till Maskinisten!!

Kan inget om Hymas men det verkar så att Du har nån schockventil som läcker genom. Visst kan det ochså var cylindrar som läcker genom. Det är ju lätt att kolla i och med Du öppnar cyllen på den ena sidan och kör från andra hållet. (Ballja under) Schockarna är svårare att kolla. Kanske det finns nån här som kan mer om Hymas.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

escargot

#3 » 18:06:04, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo hej du. Det är ett vanligt rundpumpningssystem med en vanlig kugghjulsfrontpump på 474an om jag minns rätt. Det är förmodligen pumpen skulle jag tro, framförallt eftersom du upplever den som klenare vartefter du kör. Har du tur är det tryckbegränsningsventilen som krånglar till det, dvs den som gör att du inte överstiger maxtryck när du drar i en funktion Att bryten och stickan är starkare beror på att det bara är så på den modellen, det är vanligt på de flesta traktorgrävare. Du får dra in stenarna innan du lyfter....

Lycka till! MVH Jonnyolja
Lännen T214C , CAT920 , BM868
escargot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:57, 13-04-2004
Ort: Linde-Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lännen 214 C skog

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#4 » 20:51:00, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta låter ju inte så kul. Själva bytet av pumpen verkar ju enkelt. Sitter hyfsat enkelt till. Men att renovera/få tag i en ny låter kostsamt. :(

Tryckbegränsningsventilen... Jag har varit runt och letat och tittat runt hela maskinen för att lära känna den men någon sådan ventil tror jag mig inte ha sett. Kanske man kan få en ledtråd till dess placering/utseende så jag kan leta upp den. Eller sitter den innuti/i närheten av något ventilpaket?

Planen är i vilket fall att packa om bomcylindern och se vad som händer. Den ska ju inte sjunka. Om det inte hjälper mäta trycket och se vad det ger. Har funnit en hudraulikfirma här i Kalmar som jag tror kan hjälpa mig.

Tack för all hjälp hittils. Alla kommentarer är välkomna. Speciellt positiva i stil med "Det blir billigt" och "När du har packat om kommer den gå som ett sprutt." :)

/Knut
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#5 » 21:00:01, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara kommentera bomcyl. ompackning: Kolvstången ska fördränga oljan. Om nu packningen är dåligt och andra ventiler är tätta så ska eller kan bomen inte sjunka hur mycket som helst. Den kan fjädra och gunga men inte mer.

Tryckbegränsningsventiler sitte oftast vid varje ventilsektion. Typ slid uppe och begr. ventil därunder.
Pumpen skulle jag inte byta i första hand.(felsökning är billigare) :D

/Anton
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#6 » 21:20:49, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton...

Jag förstår nog inte riktigt. Menar du att om alla ventiler är täta så ska inte bommen sjunka?

Förstår jag rätt att volymen i cylindern är större under kolven än ovan dvs där kolvstången finns. Att det därför efter lite sjunkande uppnås någon slags jämvikt och att bommen därför inte sjunker längre?

Kan man i så fall misstänka att det är i ventilen jag ska söka problemet om bommen sjunker med konstant hastighet ända ner till dess marken tar imot?

Kan man på liknande sätt som i cylindern byta tätningar i ventilen eller är det komplicerat? På min maskin sitter ventilpaketet direkt under spakarna. Spakarna och ventilerna är mekaniskt sammankopplade med stänger och kulleder.

"Tryckbegränsningsventiler sitter oftast vid varje ventilsektion." Betyder det att det finns en begränsningsventil för varje funktion?

Jag är så glad att det finns människor att diskutera detta med. Tack!!!

/Knut
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#7 » 21:23:14, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!!

Ang, bomcylindern så är väl den en dragande cylinder? Alltså att cylindern måste dra upp bomen och inte trycka upp bommen som i en grävmaskin?
Jag har då en dragande bomcylinder i mitt grävaggregat.Om då cylindern sviker så sunker bommen utan hinder?

För att hitta tryckbegränsningsventilen så följ tryckslangen från pumpen till ventilpacketet och oftast sitter ventilen alldeles på packetet vid ingången från pumpen (P).
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#8 » 21:29:12, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp mitt fel.. Vimsig. Klart den är dragande. :P

/Knut
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#9 » 21:33:34, 03-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis så har jag tänkt. Pendelcylindrarna på en Åkerman tex har ingen tätning på kolvstången. Är bara ventilen som stänger tätt så kan stången inte fara in.
Ventilerna som sätter stopp för olja har oftast inga tätningar. Det en kägla ihopslipad med sin motsvarighet som tätar. Genom åren kan det bli skador i käglan som gör att den blir otätt.
Om varje enhet har sin begränsningsventil berå på märket men oftast är det så.
Om det är ett liggande ventilbord så sitter motsvarande ventilen mittemot.
Altså Kolv + och kolv-.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#10 » 20:18:58, 04-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det beställt. En packningsats till bomcylindern. Så jag har helgen spikad.

Det vore kul om det blir stor förbättring. Men jag är osäker. Vi får se!

*hoppas*

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#11 » 21:16:20, 09-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahopp då var det demonterat...

Det var vansinnigt vad cylindern var tung! :o

Det var lite knivigt att få ner den från maskinen eftersom den var så tung. Men det ordnade sig med lite funderande och trixande.
Kolven var gängad på kolvstången och låst med den största saxpinnen jag någonsin sett. (Jag har visserligen inte sett så många i mitt liv men ändå!)

Jag hann inte sätta ihop den igen idag så det får bli påskhelgen till det. Dessutom satt tätningen till kolvstången med en låsring som jag inte hade något verktyg att demontera med. (allt är ju så stort... :smile: )

Och för att fullända det hela så var tätningarna jag fick i packningssatsen i fel dimension för kolvstången. Ca 10mm för stora. :cry: Ska ringa till leverantören i morgon så får vi se vad som händer. Jag måste ju hinna få grejorna innan Påsk.

Det gick långt över förväntan. Man blir ju så glad. Hann till och med demontera kylaren (Kranen på den läcker som ett såll. Fläktremmen hann jag också få bort innan det var dags att avsluta för dagen. Det var ju inte som på en bil. Det satt ju en axel till hydraulpumpen bultad till vevaxeln. Men allt går. Det roliga är ju att alla bultar är oljegeggiga så allt går ju att få loss utan problem.

Hoppas jag hinner få ihop den till nästa helg. Måste ju börja gräva snart. :grin:

/Knut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Knut.Karlsson 20:18:59, 11-04-2006, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik Nyström

#12 » 21:36:09, 09-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet tips . strippa dit en extra fläktrem innan du monterar dit axeln så slipper du mycket skruvning när den behöver bytas nästa gång :D
Fredrik Nyström
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:09, 08-04-2006
Ort: Västerbotten

Holger

#13 » 21:59:52, 09-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Knut: lägg gärna till bilderna direkt i inlägget, inte via ImageShack. De sparas inte evigt där, hos oss ligger bilderna kvar ...)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#14 » 20:25:49, 11-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hammars är ett företag jag kan rekomendera. Köpte en packningssats till detta projekt. Tyvärr var det lite feldimensioner i satsen. Det var inga problem att få dessa skickade separat. Mycket bra service!!!


Nu är alla packningar bytta. Så det är bara återmonteringen kvar. Det blir nog till att konstruera en enkel kran för att få upp grejorna på sin plats igen.

Kylaren (förhoppningsvis) tätad med kemisk metall. Det blev ganska bra! Ska bli kul att få grejorna på plats igen.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#15 » 18:45:17, 18-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en lägesrapport för den intresserade...

Bomcylindern ompackad... Var lite knivigt att få den på plats som befarat men det gick till slut.

Resultatet: :sad: Ingen förbättring.
Så nu blir det att ge sig på ventilpaketet och byta lite tätningar Jag vill bli av med "sjunkandet". Det är mycket irriterande. Dessutom droppar det från en utav ventilerna.

Kylaren håller nu nästan tätt. Droppar lite om den när motorn är igång. Blir väl lite övertryck så det sipprar ut vid något litet hål. Får leta efter det vid annat tillfälle.

En felkälla i hydrauliken borta. Bara att ge sig på nästa. Tyvärr pekar det mer och mer mot pumpen. Den har konstiga "missljud" för sig i vissa belastningsfall. Planerar även ett inköp av manometer för att mäta trycket. Ska bli intressant att se vad det ger för resultat. Jag tror inte att det är någon överströmingsventil som är "nedställd" då även lastaren fram är klen. Den har enligt sprängskisserna i reservdelskatalogen en egen ventil och jag har svårt att se att båda skulle vara fel inställda.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se