Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulaggregat med 2-stegspump

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

magi (trådstartaren)

#1 » 23:38:52, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har tänkt bygga mig en verkstadspress (~15-20Ton).
Jag tänkte att jag ger er den information ni kan behöva om komponenterna först och tar min fråga sen.
Hydraulaggregatet jag köpt har två pumpar, en med högt flöde och lågt tryck och en med lågt flöde och högt tryck.
Sen har den lite andra funktioner också (nivåvakt, filtervakt, luft/fuktskydd mm.).

Bild
Originalets URL: http://magnus.e-s.se/ppack/ppack1.jpeg


Datablad för pumparna finner ni här: Pump1 och Pump2
Pumparnas modellbetäckning är Pump1: A10VSO28DR/30R-PPA12K01 och Pump2: 1PF2G240/00xRR20MR (AZPF-1X-00xRRR20MB)

Elmotorn är på 5.5kW och snurrar på 1450rpm.
Cylindern har 140mm yttermått, kolvstången är 50mm och slaglängden är 500mm.

Bild
Originalets URL: http://magnus.e-s.se/ppack/all.jpg



Jag skulle säga att jag har grundläggande förståelse hur hydraulik fungerar, men skulle behöva era åsikter/synpunkter på hur jag bäst bygger mitt system.
Jag är inte säker på om det finns något returfilter inbyggt i tanken (även om det verkar finnas en filtervakt), så ett sådant hade jag tänkt skaffa, om någon skulle ha synpunkter på det.
När jag läser databladet för den stora pumpen, så verkar den dra riktigt mycket effekt vid högre tryck (180+ bar), räcker min motor till att driva pumparna?
Sen undrar jag hur jag ska koppla så jag använder båda pumparna samtidigt? Jag kommer ju behöva ett ventilblock så jag kan styra cylinderkolven upp och ner.

Så, vad tror ni? Går det att lösa detta? :D

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7



Exs

#2 » 01:45:30, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lättaste borde vara att ha varsin reglerbar "överströmningsventil" till varje pump där trycket sedan går via en backventil och sen ihop med den andra pumpen. Överströmningsoljan från ventilerna får gå till tank. Gör du så så kan du ställa ett lågt tryck på den stora pumpens ventil vilket gör att den bara pumpar när det går lätt och när det börjar ta emot skickar den oljan till tanken istället medan den lilla pumpen kämpar på med de höga trycken. Maxtrycket i systemet ställer du med andra ord på den lilla pumpens ventil. Backventilerna gör ju att inget flöde kan smita tillbaka genom den andra pumpen.

Och vid närmare eftertanke så skulle du nog klara dig med budgetvarianten förresten, att endast ha överströmmare och backventil efter stora pumpen. I övrigt är det nog bara att koppla in ett litet ventilpaket som i vilket rundpumpningssystem som helst och gärna som du säger med ett filter på returen.

"Överströmningsventilerna" heter nog inte så förresten, jag tror det finns ventiler avsedda för just såna här ändamål, leta efter "tryckregleringsventil" eller liknande. Finns säkert nån här på forumet som vet annars :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magi (trådstartaren)

#3 » 02:14:52, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svaret.
Vad är det för "ventiler" som sitter på den stora pumpen (ovanför Tryckanslutningen på bilden och vänster om slangen)?

Bild
Originalets URL: http://magnus.e-s.se/ppack/ppack3.jpeg

Man kan även se ventilerna till höger på bilden på första sidan i manualen.

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Exs

#4 » 10:21:35, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm såg nu i manualen till stora pumpen att den är variabel, hade missat det, så det är inte säkert att det jag skrev tidigare fungerar. Eller ja, det BORDE fungera ändå men det kräver nog att du ordnar så att du kan ställa ett fast deplacement på den variabla pumpen :klia:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs

#5 » 10:28:18, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankevurpa, du ska nog INTE ha fast deplacement på pumpen utan låt den reglera sig själv. Detta borde i så fall göra så att du inte behöver ha någon av ventilerna jag nämner överhuvudtaget.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Hansborg

#6 » 10:55:15, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måst bara tacka för ett Magiskt skrivet första inlägg! :thummar:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

magi (trådstartaren)

#7 » 12:39:47, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm vad menar du? Kan inte riktigt få kläm på om du är ironisk eller inte :D
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Hansborg

#8 » 15:18:46, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magi skrev:Hmm vad menar du? Kan inte riktigt få kläm på om du är ironisk eller inte :D

Jag menar att du har presenterat problemet/frågan riktigt bra...
Där finns "väl" alla parametrar som behövs för att ge ett bra svar, själv är jag inte så kunnig, att jag tycker att någon kunnigare kan svara på frågan... :razz:
Däremot är jag mycket intresserad av svaret! ... vill också ha en sådan pump. :mrgreen:

Jag tror du klarar dig med pump1 , kopplat mot en stängd ventil. Se bara till att inte flödet blir för stort när trycket ökar, här gäller handkontroll....

En DFR-ventil har jag på leyland traktorn, den funkar bra fast motorn är för svag...

Nu blir det fart här..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

magi (trådstartaren)

#9 » 19:08:48, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag ska ta och strunta i den lilla pumpen, och sätta en strypventil på trycksidan, så jag begränsar flödet.
Då får jag högre tryck och det lämpar sig bättre till min lilla elmotor.

Något sånt här hade jag tänkt mig.

Bild
Originalets URL: http://magnus.e-s.se/ppack/flowcont.png

Får jag ner flödet (eftersom det är en press är jag inte i behov av något snabbt flöde) så kan jag få ut nånstans runt 18-22Tons tryck med min cylinder.
Gör ju inte jätte mycket om det tar 10sekunder att få ut den några centimeter.
Jag kan dessutom köra på en billigare riktningsventil som ligger runt 30liter/min.

Vad säger ni om det?

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Turbodiesel

#10 » 19:12:02, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att kugghjulspumen (den mindre) är specad för något lägre tryck än kolvpumpen (den stora). Det brukar vara på det viset.

De bör ha matat olika system, eller olika delar av systemet, ska kika framåt kvällen vad som går att få fram med beteckningen på kolvpumpen.


Tillägg: har du någon liten anslutning på kompensatorn/LS-regulatorn?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magi (trådstartaren)

#11 » 20:08:43, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Ja, jag har en (nippel)anslutning på regulatorn på pumpen där det är markerat X.
Vanlig rörgänga kom jag fram till.

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

magi (trådstartaren)

#12 » 18:05:18, 07-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,
Om jag kör på artikel 602511 hos weimer.se (http://www.weimer.se/Shop/List/Monoblockventil/81/1 och datablad http://www.phoenixhydraulics.co.uk/file ... mb-251.pdf)

Borde jag inte kunna koppla X på ritningen i förra posten till alternativ tryckport och slippa klydda med T-koppling mellan Ppump och Pventil?
Det borde ju vara samma effekt båda lösningarna.

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Turbodiesel

#13 » 21:15:27, 07-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör bli rätt svårstyrt med din lösning, pumpen får signal efter trycket på cylindersidan.

Förslag: För enkelhetens skull, skaffa en passande kugghjulspump för din elmotor samt weimers ventil (basic)

Annars får du experimentera med strypventilvarianten (var försiktig) enligt PDF:en, men räkna med justering eller ombyggnad/utbyte av pumpkontrollen om X-porten tidigare inte var ansluten (du ändrar pumpens förutsättningar)


Som vanligt är det svårt med halvt okända komponenter, som dessutom ska bli något annat än det var tänkt från början..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magi (trådstartaren)

#14 » 22:18:29, 07-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Turbodiesel,
Hur menar du med när det ska bli något annat än vad det är från början?
Allt jag gör är ju att ställa in vilket tryck pumpen ska leverera, sen begränsar jag flödet för att motorn ska orka med det trytck jag vill ha?
På vilket sätt skulle det vara någon fara?

Som jag förstått det och fått det förklarat för mig så är det optimala för mig med den utrustning jag har att göra följande:

1. Plocka bort den lilla pumpen (alternativt koppla trycksida till tank direkt.)
2. Koppla in flödesreglerare på trycksida för att begränsa flödet (vilket gör att elmotorn orkar trycket jag vill få ut)
3. Ställa in kompensatorn/regulatorn så den passar förhållandena.

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Jac

#15 » 00:01:34, 08-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magi skrev:Borde jag inte kunna koppla X på ritningen i förra posten till alternativ tryckport och slippa klydda med T-koppling mellan Ppump och Pventil?
Det borde ju vara samma effekt båda lösningarna.


Menar du att först koppla in en variabel strypning och sen koppla in din open-center ventil? Alternativ P-porten använder du alltså bara som en T-koppling?

Den variabla strypningen tillsammans med LS-regulatorn på pumpen bestämmer flödet och påverkas inte av last nedströms. Open center ventilen matas alltså med ett konstant flöde och funkar därmed som vanligt.
Med open center ventilen i neutral så kopplas alltså LS-signalen också till tank, pumpen går ner till stand-by tryck.

Om det är så du har tänkt så tycker jag det låter som en ganska kreativ och bra lösning. Du får justerbart flöde och justerbart tryck och en pump som vinklar ner vid maxtryck. :nikka: Ett riktigt LS-ventilblock hade nästan varit overkill för den här applikationen. Det finns några varianter av open center ventiler som har en primitiv LS-funktion (Nimco och Nordhydraulic har några, Bucher också), det skulle kunna vara ett bra alternativ men säkert inte så billigt som den där Orta ventilen från Phoenix. http://www.orta.it
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se