Sida 1 av 1

Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 11:09:22, 06-11-2009
av and-ers
Hei! Jeg lurer på følgende:
Jeg skal montere en ventilblokk, monsun tison HV07, på en traktor. Denne kjøpte jeg brukt, og han som solgte den hadde ingen kunnskap om den eller tegninger på den.

-Blokka har et elektrohydraulisk pilotsystem. Kan P (trykk) og T (retur) på pilotsystemet kobles sammen med P og T på hovudsystemet?
Den har et innløp (P) og et utløp (T) på hovudsystemet. Det er koblet en slange mellom innløpssiden på hovudsystem og innløp (P) på pilotsystem. Men på retursiden (T) ser jeg ingen port som jeg kan koble returen fra pilotsystemet på. (Se bilder)

-Kan denne ventilblokka brukes til betjening av frontlaster? Har noen erfaringer og meninger om det? Den har opprinnelig stått på en tømmerkran.

Håper noen forstår hva jeg mener, som dere kanskje skjønner er jeg norsk... :???:

And-ers

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 11:32:43, 06-11-2009
av Joe
Den lilla slangen går till en tryckregulator för pilottrycket som är på 40bar om jag kommer ihåg rätt.
T därifrån dras helst separat till tanken.

Sen bör du ha en EHC35 eller IPS302 för styrning av ventilerna.
Det är inte bara 0-12(24)V linjärt utan även en frekvens på signalen, detta för att inte pilotsliden skall kärva.

Motståndet i spaken bör vara 35 eller 50 ohm (Matning -> motstånd -> ventil)

Sen har du troligtvis inget flytläge för frontlastaren.

Kommer inte ihåg om blocket kan ha inbyggda chockventiler, kolla under downloads för en lista på HV07.

Och Välkommen!


PS. Vill du sälja så är jag intresserad DS.

InläggPostat: 11:59:34, 06-11-2009
av nixs
Skulle också vara intresserad vid en ev försäljning!

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 12:39:04, 06-11-2009
av ja-bond77
Vem skulle inte det... :eat:

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Du får många frontlastarventiler för den där klimpen vågar jag påstå. :smile:

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 18:53:22, 06-11-2009
av Hansborg
:eat:

InläggPostat: 19:50:57, 06-11-2009
av tracker
Utförsäljning av delar på Lundberg/hymas

Bild
8255903

Hydraulventil Valmet 9000
7 990 kr exklusive moms



Priset gäller så långt lagret räcker.

Levereras endast mot postförskott.

Beställ gärna på kontaktsidan.




Bild


8257947



Lastarventil V 7000
9908 kr exklusive moms



Priset gäller så långt lagret räcker.

Levereras endast mot postförskott.

Beställ gärna på kontaktsidan.

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 12:03:04, 08-11-2009
av and-ers
Hei og takk for svar!
Jeg fikk med 2 joystikker og 12->24Vdc trafo, samt en elektronikkboks som jeg trodde var for å kunne operere ventilen proporsjonalt. (Se bilder).
Men trenger jeg sjokkventiler i blokka?
Det er meningen at den skal brukes til både frontlaster, frontmontert snøskjær, og bakmontert kran, hver for seg riktig nok...
Hva med flytkontroll? Dette har jeg aldri hatt bruk for de siste 15 år. Men jeg regner med at jeg kanskje vil behøve det når jeg skal kjøre med snøskjær i fronten. Hvordan kan jeg montere en slik, men likevel bruke ventilblokka?

Forøvrig vil jeg takke initiativtakere og brukere av dette forumet. Utrolig informativt!


Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 12:25:32, 08-11-2009
av Joe
VCU (EHC35) ger reglerar spänningen och ger ut en frekvens som jag skrev tidigare.

Batteri -> VCU -> Spakar -> ventilpaket
Det är spakarna som gör proportional delen.

Till skillnad mot IPS302 där den sitter imellan spakarna och ventilerna.

Det är upp till dig om du vill ha flytläge, chockventiler kan du ju montera separat.


Väldigt avundsjuk, precis en sån installation hade jag tänkt göra på min traktor.. :mrgreen:

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 07:52:29, 10-11-2009
av and-ers
Takk for hjelp! Nå gjenstår det bare montering... Håper jeg skal få det til i neste uke.
Jeg har funnet separate flytkontroll ventiler, så jeg kommer til å montere en sånn på løft/senk, slik at jeg kan bruke denne når jeg har snøskjær i fronten i stedet for laster.
Eneste utfordring nå er å finne en egnet plass på traktoren å plassere ventilblokka... Skal ha den på en 2000mod valtravalmet.

And-ers

Sv: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 19:29:10, 20-11-2009
av and-ers
Jeg fikk nok en utfording ved montering av blokken: Skal retur (T) rutes til tank, eller kan den rutes videre til en annen sentral? Jeg skal som sagt montere denne blokka på en valtravalmet 6400, og tegningene jeg har viser montering av en vanlig lastersentral, der du har trykk, retur, og videreføring av trykk. Viss jeg ikke kan rute returen videre til ny sentral antar jeg at jeg må kople meg inn med en Y fra trykksiden på traktoren, og rute retur fra både blokk og pilotsystem tilbake til tank sammen. Har lagt ved et bilde av tegningen...
Bild

InläggPostat: 18:52:03, 29-04-2010
av Dexxas
Väcker en gammal tråd...
Hur många slider klarar en VCU av att strömförsörja samtidigt??
Funderar på att skaffa två slider till för att komplettera mitt sex sliders paket...
Nån som vet vad en fullt utstyrd spole tar i ström???
Kattskallarna är klumpiga, funderar på nått smidigare...

Mvh/Dex

Re: Pilotsystem på ventilblokk

InläggPostat: 22:39:30, 10-04-2017
av akkamaan
En förstyrventil ger ut ca 15 bar vid 300-450mA. Ca 15 bar är max vad som behhövs för att flytta sliden max i ett HV07 paket. Undrar om inte en VCU klarar runt 2A totalt (minnet sviker dock lite på detta). VCU måste ju funka för åtminstone 6 funtioner á 300-450 mA totalt runt 2 A. Sen så det beror på hur stor max-ström du styr ut per funktion, vilket med en VCU du bara kan rglera med spakutslaget på kattskallen samt för ytterligare begränsning med speciella trådlindade motstång mellan kattskalle och förstyrventil....