Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad behöver jag? Ramp på arbetsbåt

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jörgen.k (trådstartaren)

#1 » 02:41:12, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min arbetsbåt är det en ramp som manövreras upp/ner med två hydraulkolvar. Dom är kopplade på t-kopplingar från ventilpaketet med 3/8 slang.
Behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att:
1. Inte oljan ska tryckas från ena kolven till den andra när rampen belastas snett, Vilket gör att den bryts ännu mera snett.
2. Få bägge kolvarna att gå med samma hastighet ut/in. Nu startar den ena lite tidigare.
3. Få till ett hydraullås så inte rampen kan röra sig när funktionen inte används.

Har inte fått någon bra hjälp från hydraulfirmor så jag hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa till :buga:
Bild
Bild
Bild
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS



Michael Meier

#2 » 06:36:26, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor säck med pengar går det att lägga på detta projekt ?
Om du har kikat lite så har du nog sett att ofta används konstruktionen som balansering, stål är billigt i jämförelse med el-hydraulik,

Hur och varifrån kontrolleras rörelsen nu ? det här är en sniklösning, skicka oljan via två ventilslider och balansera manuellt? om man bygger enspak av tvåspak så kan sidled bli balansering.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#3 » 07:05:07, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör räcka med en dubbelverkande backventil (låsventil) på varje cylinder för att hålla den rak vid av & pålastning samt att rampen hindras att röra sig när den inte används. Låsventilerna hindrar även effektivt rampen att falla vid slangbrott (det är det de vanligen används till)

Typ sådan här: http://www.oie.se/Produkt/backventil-du ... 557-213%29
Rampen ser ut att vara kraftig nog att balansera rörelsen som sådan.

För att få cylindrarna att gå parallellt är det enklaste att ansluta t-korsen från riktningsventilen så nära mitten som möjligt, så det är lika långt till båda cylindrarna, om det är möjligt konstruktionsmässigt.

Att använda två slider (manöverventilsektioner) kan riskera att bryta sönder rampen om man missar att köra båda samtidigt?!

Flödesdelare är inte perfekta de heller, speciellt inte om lasten (och tryckfallet) på båda kretsarna skiljer sig mycket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#4 » 07:25:28, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:....Att använda två slider (manöverventilsektioner) kan riskera att bryta sönder rampen om man missar att köra båda samtidigt?!

Flödesdelare är inte perfekta de heller, speciellt inte om lasten (och tryckfallet) på båda kretsarna skiljer sig mycket.


Båten rullar i sidled, det måste hända mye på rampen under den rullningen, kanske är det en av anledningarna att vilja stabilisera båten med hjälp av rampen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jörgen.k (trådstartaren)

#5 » 09:57:56, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säcken med pengar minskar snabbt när man håller på med småbåtar, när det gäller
större fartyg så minskar pengarna ca4 ggr snabbare :smile:

Rampen är byggd av HEA 100, 5 st längsgående balkar samt en på tvären i fram och bakkant
och en på mitten. Mått 3x2 meter

Det är vid lossning och lastning med kranen när man ligger som på första och andra bilden som problemet
uppstår. Känns inte helt bra när rampen flexar en 20cm :???:

Dom ventilerna ser ut att vara vad som behövs, om inte någon har andra ideer.
Tack
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

MN

#6 » 10:53:40, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roterande flödesdelare?

M

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Andreas Mattsson

#7 » 13:47:59, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är nästan så jag skulle monterat separata stödben,du står oftast vid landkanten och 2 stödben skulle göra sig bra där fram.stadigare än rampen då du kan lägga benen mer utåt centrum.

men det borde såklart gå att lösa dina existerande problem också.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Fredrik_

#8 » 22:16:55, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låsventil var det jag tänkte på direkt, även innan jag kommit ner till TD:s inlägg...
Att ena 'startar' tidigare borde bero på krokighet, eller väldigt olika ledningslängder!
Stödben kan ju ha flera/andra fördelar men blir nog fler säckar ;-)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft

#9 » 23:29:35, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fartygs ramper har normalt flytläge som används vid lastning /lossning för att slippa bryt i rampen och kolvar, har inte sett en "stel ramp" i bruk innan, hur tunga grejjer kör du ombord?

Edit: ett alternativ är att köra med wire och spel, så får du naturlig synkronisering och flytläge på köpet.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Jörgen.k (trådstartaren)

#10 » 01:40:04, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:det är nästan så jag skulle monterat separata stödben,du står oftast vid landkanten och 2 stödben skulle göra sig bra där fram.stadigare än rampen då du kan lägga benen mer utåt centrum.


Problemet med stödben är när dom inte kan användas helt, då sticker dom upp ett par meter och är då i vägen för kran/lasten.

Klas Kraft skrev:Fartygs ramper har normalt flytläge som används vid lastning /lossning för att slippa bryt i rampen och kolvar, har inte sett en "stel ramp" i bruk innan, hur tunga grejjer kör du ombord?

Edit: ett alternativ är att köra med wire och spel, så får du naturlig synkronisering och flytläge på köpet.


Oftast måste jag använda rampen och lyfta upp båten en bit när man ska lasta, som tex vägverksfärjorna gör... Det tyngsta jag kör är grävmaskiner, har satt en maxvikt där på 8 ton.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

Moklarn

#11 » 01:07:10, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Calsone motorer kanske? Men håller med Klas K. Flytläge är att föredra, men förstår att du vill andvända rampen som en stödfot typ. Då kanske en tvåvägs mottrycksventil lr pilot styrd sån och styva upp rampen något. :huh:
Det är aldrig försent att ge upp!
Lycka mäts i ton.
Moklarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:27:32, 26-01-2011
Ort: Borås
Sverige

Moklarn

#12 » 01:11:12, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billigas att låsa rampen är två kulkikar, men passa dig så du inte kröker kolvstängerna.
Det är aldrig försent att ge upp!
Lycka mäts i ton.
Moklarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:27:32, 26-01-2011
Ort: Borås
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se