Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ventilation hydrultank

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Ulf (trådstartaren)

#46 » 19:05:57, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag krattat, bytt blinkerslykta på en av bilarna, plockat ur den andra och gått en tur med Lilla M ner till sjön och kastat sten!

Och där har vi svaret på vad som låg in pumpanslutningen, en sten, en liten slät och lätt oval historia. Otroligt att den kunde täta så bra! Hade man med vilja försökt att täta med stenen så hade troligen inte funkat.
Nu värker både rygg axlar och nacke så fort jag sitter still en stund. Det är bara att fortsätta med maten innan jag blir alldeles stel.

Vi får väl se vem av oss som vabbar i morgon. Det ska ju bli fint väder i morgon...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Ulf (trådstartaren)

#47 » 22:25:41, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir jag som blir hemma med Lilla M.
Kan nog tänkas att vi tar en tur och hämtar ett par stadiga kubbar för att testa klyven! :razz:

Kan tänka mig att hon vill kasta sten i sjön...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Turbodiesel

#48 » 22:27:56, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tur att stenen var precis lagom stor för att inte ställa till med något, köp en lott :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#49 » 22:32:37, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ligger en till och skaver mot kugghjulen.... :djaevul:

(Allt detta är nog bara för att du var så bekymrad över att ett projekt var avslutat!)

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf (trådstartaren)

#50 » 14:03:49, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl för att den passa precis som det var intressant.
Man kan aldrig nog dubbelkolla vad hon hittar på. En mycket påhittig och företagsam liten tjej.

Jag har funderat på vad som kan vara inpetat. Men det var tomt i ingångs kammaren och resten borde filteret ha tagit hand om.

Nu har hon vaknat efter middagsluren!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#51 » 23:24:42, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu testat med två stycken hyffsat vresiga björkkubbar. Den första direkt efter uppstart. Jag tror att den ska snurra oljan någon minut innan man börjar köra. Motorn tvärnöp när jag försökte med snabbmatningen. Men det var bara att släppa efter lite och köra normalt. Det ska bli intressant att ställa kortare klyvlängd. Som det är nu har jag kört 120cm slag, och ändå är det ok!

Det lite tråkigare är att Lilla M har haft en spy-omgång till ikväll, när jag anmälde på dagis i morse så sa dom att det var något som gick där ungarna spydde, sedan var bra i någon dag, för att bli ytterliggare en omgång spyspruta.
Det som är lite märkligt är att hon är inte mer ledsen än just efter hon har spytt, ja till och med lite rädd, i övrigt väldigt pigg och glad! Hoppas det blir en lugn natt och att vi andra klarar oss!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#52 » 11:41:03, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fokus har varit på Lilla M, men nu är hon på dagis.

I tisdags kom mormor ner och passade medans jag fixade med tvätt, tänk att det kan komma så mycket ur en så liten... .

Men Lilla M tyckte vi skulle köra klyven för att visa mormor. Tyvärr så har hon (Lilla M) inget intresse av färdigkluvna bitar. Det får bli lite mer träning så hon blir en duktig vedtraverska och då kan faster lära Mini M och Lilla L!

Skönt att vara tillbaks på jobbet!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#53 » 12:40:04, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på skillnaden traktor vs hydraulaggregat som är enorm!
Man blir allt bra sugen på att byta pump i traktorn.
Sneglar en del på Weimer's grupp 2 pumpar, skulle det funka att använda en sådan?

Grupp 3 får inte plats, även om det kanske skulle vara att föredra. Det som hindrar är diametern på axeln bak till pump och kraftuttag. Senare modeller har mindre diameter än min och där kan man sätta dit en grupp 3 pump med duktigt modifierad fästplatta. Storleksskillnaden mellan gr2 och gr3 är så pass stor att jag tror att det går att pilla dit en 2:a utan alltför mycket bök.
En platta att fästa pumpen i måste till och även någon form av anslutning för orginalsilen. Eventuellt behövs ett stödlager för att få till rätt axel som passar orginaldrevet. Nu vet jag inte hur mycket plats jag har på djupet än och vilken storlek jag får plats med.

Orginalpumpen lämnade i runda slängar 140 bar och 27 l/m vid 2000 rpm. Dessa värden är nog från en svunnen pump-ungdom!
Deplacementet på orginalpumpen är 14-15cc.
Kikar man på Weimer's utbud så finns det en 30cc pump, max arbetstryck är dock bara 130 bar (troligen bra mycket bättre än den som sitter i). Men då skulle flödet hamna uppåt 54 l/m, det vore ju smaskens! Mer realistiskt kanske 28cc-pumpen är eller en 25cc.
Deras max arbetstryck är 140 resp 170 bar. De senare pumparna har dessutom större chans att passa, men jag har kikat på sprängskisser och det är rätt bra med utrymme framåt därinne.

Men jag får försöka få tummen ur och ändra rören därinne så att jag får den externa hydruliken extern först. Samtidigt får jag dokumentera mått och sånt. Då ser jag om det går. jag ska ju ha något att göra sommaren 2015 oxå... .

Men jag får vara nöjd så länge, trots att jag inte har begränsat returen på klyven (det finns justering, har bara inte orkat justera) så att det bara blir 40cm slag så var det helt OK att köra hela vägen med snabbmatningen! Ska nog hämta kubbarna i helgen om inte sambon tycker att jag ska fräsa grönsakslandet, hon har lånat hem en liten behändig hondafräs och den låter den med!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nickel och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se