Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulmotor på "sluten" krets utan tank?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

David Berglund (trådstartaren)

#1 » 15:05:47, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag läst denna fråga behandlas här förut men hittar inget när jag söker.

Jag har för avsikt avsikt att på kraftaxel driva en liten hydraulpump som i sin tur skall driva en motor på en släntklippare på arm från 3-p-lyften, och jag har för få hydraulkretsar på traktorn för att både få armen rörlig som jag vill, samt oxå kunna driva motorn samtidigt. Eftersom på/av är det enda jag är intresserad av och jag får det på K-axeln behöver jag därför inget ventilpaket, utan kan i teorin köra en nästan sluten krets. (Kraftaxel hela vägen går bort)

Jag säger nästan sluten krets eftersom jag vet att jag måste ha funktionen av ett expansionskärl för värmeexpansion samt att jag tänker att en liten tank (1 liter?) är smidig att ha för att evakuera flödet från tryckregleringen samt returen från motorn. Jag tänker oxå att jag lämpligen sätter en kylare i serie på detta för att kompensera för den lilla oljevolymen.

Motorn jag tänkt använda är vidare en sådan med "chocktrycksevaktuering" på en 3'e slang, och visst borde det väl i min otroligt simpla applikation där jag bara har en enda motor i serie kunna grena på denna direkt på motorns sekundärsida utan att leda en hel slang tillbaka till den lilla tanken? Tänker att mottrycket borde vara minimalt.

Har jag tänkt på det som behövs tänka på i ovan resonemang eller finns det något jag missat?
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 15:20:41, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du har missat var du ska göra av värmen som bildas både i pump och motor. Främsta skälet till att det är stora volymer i hydraulsystem är just för kylning. Även system med dubbelverkande cylindrar "förbrukar" mycket lite olja utan nivån i tanken är ganska stabil, "överskottsoljan" är bara för att hålla systemet på en rimlig temperatur. Ditt system skulle koka efter 30 sekunders drift utan oljekylare och efter en minut med världens effektivaste oljekylare. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MekJan

#3 » 15:23:02, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde bli billigare med tank än oljekylare även med extra ventil kretsen som du beskriver kan bli som att gå på slak lina, men jag kan ha fel. :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

David Berglund (trådstartaren)

#4 » 15:52:42, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klockrent med snabba svar. :thumme:

Så vad pratar vi om för storlek på tank för att kunna köra med ett flöde på 24l/min och 160 bar utan behov av extra kylare? Går det säga något generellt?

Göranssons Maskin brukar annonsera på blocket en påhängs-hydraulik med 58l tank och 40l/min som referens. Tror ni man kan höfta till det och räkna linjärt här, så att behovet kan anses ligga på ca: 1,5l volym per lite flöde vid givet tryck 160bar? Detta skulle innebära 35l tank i mitt fall isf.



Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

MN

#5 » 15:59:01, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den släntlipparen kan inte vara speciell bred med den tillförda effekten...

Hur hanterar du att motorn blir pump när du fimpar PTO?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mathiast

#6 » 16:03:07, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju en tanke med att oljan ska va i en tank för att avluftas och dämpa skummning mm
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

LeifAndersson

#7 » 16:05:16, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minst 1,5l volym /minutliter på pumpen, gärna 2l. som tumregel. Så 40-50l lär du behöva, och troligen en effektiv oljekylare trots det när systemet kommer att gå kontinuerligt på i det närmsta max effekt. :thumme:

En stor Slagkraftröjare vi hade rymde drygt 400l och gick varm ändå trots oljekylare med fläkt. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jac

#8 » 00:22:31, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Hur hanterar du att motorn blir pump när du fimpar PTO?
MN

En backventil parallellt med hydraulmotorn löser det problemet.

Tror det får bli några liter tank och en kylare med fläkt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David Berglund (trådstartaren)

#9 » 14:51:17, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.

Jag har en stor cylinderklippare som jag köpt för att skrota och ha som donator till roliga projekt och det lutar åt att detta blir ett av dem.

Min tanke är att ta en av de kompletta cylindrarna inkl. drivning men ersätta klippcylindern med en trumma med slagor istället. 800mm bred är den, och motorerna är på 12cc. Tanken är att använda en av dessa motorerna som pump oxå, men där har jag inte riktigt klart för mig vilka effekter det inbyggda transient-skyddet kommer få, men ser inget hinder utan att det borde fungera. Och rent teoretiskt skulle även denna funktion ta hand om effekten med att klippmotorn agerar pump när man stänger av PTO'n, men en backventil gör ju jobbet ännu bättre.

Främre PTO'n är på 2000rpm så 12cc ger enkelt räknat 24l/min som vid 160bar ger motsvarande 8,7hk (exkl. förluster) och detta borde räcka till en 800mm slaghack tycker jag, så länge man inte har för bråttom.

Syftet med klippen är att kunna släntklippa efter vattenkanten på tomten, en total sträckning på kanske 300m, och har inga problem att köra någon gång varannan vecka eller så, och det lär inte ta många minuter att köra över det.

Men jag får inse att tank nog är en förutsättning, och kanske kan man rent av driva fläkten till kylaren hydrauliskt med returflödet från klippmotorn?

Såhär ser klippen ut före modifiering.

All fortsatt respons är mycket uppskattad :)

Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

jorgen.isaksson

#10 » 20:18:10, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte använda tanken från klipparen? Den är väl på ca 70l om jag minns rätt så den kanske är onödigt stor men du kanske ändå behöver motvikt? Tanken har ju redan sugfilter och anslutningar klara. Det är ju en hyfsad ram att bygga vidare på under tankarna också. En liten oljekylare finns ju också vid grillen.

Kan du inte använda någon av pumparna från klipparen? Det finns ju två små pumpar som du skulle kunna koppla till kraftuttaget.

Klipparen råkar inte vara 4wd så du har en bakaxel att sälja? (ser ut som en Ransomes 350D) :eat: :smile:
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

EE

#11 » 21:42:17, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Berglund skrev:Tack för svaren.

Jag har en stor cylinderklippare som jag köpt för att skrota och ha som donator till roliga projekt och det lutar åt att detta blir ett av dem.

Min tanke är att ta en av de kompletta cylindrarna inkl. drivning men ersätta klippcylindern med en trumma med slagor istället. 800mm bred är den, och motorerna är på 12cc. Tanken är att använda en av dessa motorerna som pump oxå, men där har jag inte riktigt klart för mig vilka effekter det inbyggda transient-skyddet kommer få, men ser inget hinder utan att det borde fungera. Och rent teoretiskt skulle även denna funktion ta hand om effekten med att klippmotorn agerar pump när man stänger av PTO'n, men en backventil gör ju jobbet ännu bättre.

Främre PTO'n är på 2000rpm så 12cc ger enkelt räknat 24l/min som vid 160bar ger motsvarande 8,7hk (exkl. förluster) och detta borde räcka till en 800mm slaghack tycker jag, så länge man inte har för bråttom.

Syftet med klippen är att kunna släntklippa efter vattenkanten på tomten, en total sträckning på kanske 300m, och har inga problem att köra någon gång varannan vecka eller så, och det lär inte ta många minuter att köra över det.

Men jag får inse att tank nog är en förutsättning, och kanske kan man rent av driva fläkten till kylaren hydrauliskt med returflödet från klippmotorn?

Såhär ser klippen ut före modifiering.

All fortsatt respons är mycket uppskattad :)

Bild


Den där typen av klippaggreggat är byggda för gräs på en gräsmatta och ditt syfte (släntklippa) låter som ett uppdrag för en slaghack? Jag vet inte hur slänten ser ut men förvänta ingen prestanda för något annat än kort gräs utan sly och buskar!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm

#12 » 22:50:40, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Den där typen av klippaggreggat är byggda för gräs på en gräsmatta och ditt syfte (släntklippa) låter som ett uppdrag för en slaghack? Jag vet inte hur slänten ser ut men förvänta ingen prestanda för något annat än kort gräs utan sly och buskar!

Längre upp i tråden.
David Berglund skrev:Min tanke är att ta en av de kompletta cylindrarna inkl. drivning men ersätta klippcylindern med en trumma med slagor istället.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Fredrik_

#13 » 22:55:51, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom 3:e raden i det citerade...

Hoppas på fortsatt byggtråd! Funderar själv på någon enkel armklippare för liknande ändamål!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David Berglund (trådstartaren)

#14 » 23:38:38, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer att det är Ransomes 350D
Köpte den som donator primärt för att bygga ett hydraulaggregat att driva en pumpmuddringsanordning med, så motorn inkl. pump och tank är redan tingade. Håller ständigt ögonen öppna för något kraftigt pumphus på bortåt 4 kubik/min som jag tror är vad motorn skulle räcka till (36hk Kubota diesel-4a).

Den fungerar egentligen fullt ut sånär som att primärdriften inte går, och tror det är sliderna i ventilpaketet som sitter fast snarare än att drivhjulsmotorerna är trasiga för det skall tydligen förekomma på dessa.

Så bakaxeln är OK och just nu går den bara köra på 4wd-läget med drivning bara på bakaxeln. Skicka mig ett PM om vad det kan vara värt för dig så kan vi säkert komma överens.

Tillbaka till klippen så har jag 2st dubbelverkande kretsar samt 3p-lyft ifram på min Yanmar minitraktor, så tanken är att försöka få till någon bra geometri på ett smidigt arm-länkage som kan ha mini-slaghacken längst ut. Lovar att dokumentera projektet om det är av intresse.

Vad gäller tank så har jag en del KKR 300x150x5 som jag tänker att jag kan göra en tank av som samtidigt kan tjäna som motvikt till klipparmen så jag får jämvikt på ekipaget. Borde kunna bli ganska bra. Dock är jag väldigt ny på det här med hydraulik som ni märker. :)
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

David Berglund (trådstartaren)

#15 » 13:21:26, 15-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på om man skulle kunna klara sig med bara en rörlig axel på armarna, och om jag skulle ta och använda den interna hydrauliken i traktorn istället för en extern krets vilket så klart spar en massa arbete.

Den är specad till 19l/m så får lite lägre effekt och framförallt ett varvtal som kanske är i lägsta laget men det vore ju oerhört lätt att börja så som steg ett.

Dock vet jag inte hur lämpligt det är mot bakgrund av samma resonemang med värme och oljevolym. Traktorn är en hydrostatdriven Yanmar brandad till Hako 2100 DA och volymen ligger i bakaxeln och är gemensam för hydrostaten. För övrigt exakt samma traktor som John Deere 4110. Vidare är det monostabila ventiler vilket indikerar att det primärt är tänkt som cylinderdrift, och för att köra en motor kommer jag bli tvungen att sätta någon manuell låsning i aktiverat läge.

Vad tror ni, kommer detta skapa problem? Kan ju fortfarande komplettera med extra kylare på redskapet oxå.
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se