Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Volvo GM 614 tappar tryck i stickan...

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Slappen (trådstartaren)

#1 » 23:24:19, 26-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare....blev precis medlem i denna eminenta klubb... :smile: !!

Har nyss köpt mig en GM 614 och är kalasnöjd med den förutom att den tappar tryck i stickan....ramlar nog ner någon decimeter i sekunden tror jag... :sad:
Men vi har packat om kolven utan resultat och även plockat ner ventilpaketet och bytat varenda o-ring som fanns där...och varit ruskigt noga med att alla satt på rätt plats innan vi satte ihop allt.
Också detta utan resultat... :sad: ...har iof blåst en slang och tätingarna till kolvarna som har med svängen att göra har börjat läcka...så något bra är det väl som vi åstakommit... :smile:
Nu till den överhängade frågan då...Kan väl nästan inte finnas något annat kvar än att byta ut chockventilen eller?Måste väl vara den som bråkar med mig?
Vart kan man köpa sådana delar till ett skäligt pris?Några förslag?

Tack på förhand...

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006



håkan öhlund

#2 » 17:21:22, 27-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Slappen!
Är skaftet lika svagt inåt som utåt? Du kan ju prova att flytta om chockventilerna på skaftet med tex bomcylinderns chocker och prova vad som händer då innan du köper några nya ventiler?
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Slappen (trådstartaren)

#3 » 23:27:07, 27-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan....

Svag vet jag inte om den är men....om jag ställer stickan rakt ut så faller den sakta ner mot marken.........
Ska se om vi kan flytta om dom ventilerna så snart som möjligt då.:)
Men kan väl inte finnas så jättemycket annat som kan vara fel väl?
Är GM 614 en bra maskin annars....??

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

Slappen (trådstartaren)

#4 » 18:38:16, 31-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen......

Har alltså en gammal GM 614 med ett hymas aggregat på....
Stickan bara vägrar att behålla trycket...den faller av sig själv vad vi än gör känns det som....:(
Vi har packat om kolven som är till stickan.....vi har haft ner hela ventilpaketet och bytat varenda o-ring som finns där.....
jag har bytat plats på chockventilerna på både över och undersidan med bommens chockventiler....allt utan minsta lilla förbättring.....
Nu står vi helt rådlösa inför vad felet kan grunda sig i?
Några bra förslag hade uppskattats enormt....
Finns det någon här på forumet som har en sektion till det ventilpaketet som man kan köpa eller låna och utesluta att det inte är en spricka internt i just den sektionen...som inte syndes när vi plockade isär det då?

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

Anton

#5 » 18:53:00, 31-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner inte till Din maskin als men kann hydraulik. Utöver chockventiler skulle det finnas återfyllnadsventiler. Det är dom som ska skicka till olja om Du kör en snabb rörelse med stickan tex. På åkerman maskiner är det just dom som kan höja sjunkhastighet.
Men som sagt, det är ett försök att hjälpa.
Visserligen kan det var en spricka i sektionen med. Hur är sliderna i blocket?? Är dom delade i mitten och ihopskruvad?? kan dom ha lossnad??

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Slappen (trådstartaren)

#6 » 19:38:33, 31-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare.....snabbt svar.:)
Snackade med han som hjälper mig med detta som kan mycket mer om hydraulik än mig...
Han säger att det inte finns någon återfyllnadsventil på paketet...han hade isär allihop dom och det var helt stumma pluggar i...Enligt den sprängskissen vi fått till ett gammalt Hymas aggregat så ska det finnas återfyllnadsventiler,men som sagt finns det inga...:(
Sliderna är i ett enda stycke...alltså inte delbara alls....

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

håkan öhlund

#7 » 22:59:41, 31-08-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Det du kan göra som test är att montera in en kran (kulventil) på slangen till skaftcylndern för att prova om cylindern håller verkligen tätt. Och om den då står still när du har stängt kranen så vet du att det är ventilpaketet som läker igenom och jag tror tyvärr inte det går att renovera om loppena där ventilsliden sitter har fått repor :( bara att byta packetet eller leva med läckaget..Dom två Oringarna som finns i varje slid tätar bara mot yttre läckage..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Slappen (trådstartaren)

#8 » 11:04:29, 01-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare.....

Vi är nästan helt säkra på att kolven är tät då han som jobbat med hydralik som hjälper mig gjorde ompackningen själv och var extremt noggrann och allt såg jättebra ut.....
Han tycker det verkar som om läckaget är för stor för att vara ett internt läckage eftersom stickan faller kanske 5-10 cm per sekund alltså.....:(

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

Slappen (trådstartaren)

#9 » 21:01:49, 01-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare igen...

Vi har suttit och dividerat lite fram och tillbaka idag och jag kom fram till att enklaste sättet att få reda på om paketet läcker nu när man testat allt annat måste ju vara att byta plats på slangarna från bommen till stickan och tvärt om....då om någongång måste ju problemet flyttas med eller?
Annars måste det ju vara något fel med kolven eller cylindern fast vi precis har packat om den.....men det är så konstigt att den sjunker så mycket tycker jag....5-10 cm/ sekund typ....rätt mycket....:(

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

håkan öhlund

#10 » 21:17:31, 01-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Slappen,
Visst går det att testa på det sättet också. Tänk också på att skaft in som nu läker blir samma funktion som bom ner så du kan ju kolla först med att trycka upp maskinen så bakhjulen är i luften om den funktionen sviker något och hur mycket? sedan är det bara att flytta om slangarna för att testa.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Slappen (trådstartaren)

#11 » 10:36:34, 02-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare.....

Skaft in?

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

håkan öhlund

#12 » 13:20:52, 02-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare
En grävmaskin har bom och skaft.
En lyftkran har bom och en sticka. :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Slappen (trådstartaren)

#13 » 18:38:22, 02-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare....

Skulle jag testa att tycka ner bommen så bakhjulen kommer upp i luften innan jag skiftar slangarna?
Har hur som helst skiftat slangarna och det hjälpte inte det minsta det heller.....måste ju vara något med kolven då nästan väl?

//Slappen
Slappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:52, 26-08-2006

håkan öhlund

#14 » 19:10:36, 02-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte om du kollar först att bomen står still när du har tryckt upp maskinen så vet du ju att den funktionen på paketet är tät.
Men har du nu kopplat om slangarna så kan du ju testa att bomen står still i både upplyft och när du trycker upp maskinen,gör den det så vet du ju att felet finns i cylindern.Det är ju inte allt för ovanligt att man skadar en tätning när man monterar ihop en cylinder :(
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#15 » 19:25:35, 02-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej grabbar!!

Det kan ju var så att tuben är svullen.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se