Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med (mycket) grundläggande hydraulikkunskap

61 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Michael Meier

#46 » 19:12:45, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänster fot får kopplas till höger öra som är kopplat till varvtalet på motorn i korskoppling med höger fot som reglerar varvtalet på densamme, höger arm ! kopplas till en fördröjning ihop med väster hand som styr maskinen in i jordhögen.

Idag använder vi små dyra datorapplikationer för denna reglering och föraren av maskin kan då skälla ut servicemontören för dåligt jobb istället, och den svarar med att skicka en saltad faktura till maskinägaren som i sin tur lägger på tio % å skickar fakturan i vändande post till beställaren som i sin tur går ut på gårdsplanen och omedelbart entledigar maskinföraren från sitt jobb.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Michael Meier

#47 » 19:16:38, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men alltså :) trampar du båda pellarna i mattan eller hur reglerar du detta under.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#48 » 19:19:03, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om du skulle behöva handgas... i alla fall i inlärningsskede ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

daniel_168 (trådstartaren)

#49 » 19:22:05, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe! ;) Tack för roliga svar! Ja, handhavandet är väl inte det bästa, det erkänner jag villigt. Det blir lite trampande både här och där. Känner själv att jag varvar den stackars dieselmotorn på ett sätt som ingen dieselmotor skulle tvingas varvas på. Jag måste verkligen systematiskt testa de olika sätten att köra maskinen på. Att varva upp och sedan applicera tryck på hydrostatpedalen eller att istället applicera trycket på hydrostatpedalen och sedan varva upp. Hm...såhär på rak arm vet jag inte riktigt hur jag brukar göra... ;)
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Michael Meier

#50 » 19:27:40, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa, Den spinner med ett framhjul i jorden, men inte med ett bakhjul ?

Det har nog med andra saker att göra, typ hur högt trycket är på bakaxelen jämfört med upplyftad (lättad) framaxel, när du sänker skopa mot marken minskar vikten på framaxeln = den har lättare att spinna... hmm, sakta förorsaka ett hål i gräsmattan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fredrik_

#51 » 20:14:41, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

(För att lättare förstå principen så tänk hydrostaten som en variatordrivning med variabel diameter på remskivan som pedalen påverkar!!)
:driver:
Den typen av drivning skulle nog vara mer lättkörd med handgas(varva upp och låt stå..) och reglagepedalen under högerfoten!!
Så typ alla gräsklippare används, liksom många liknande traktorer.
Blir då betydligt mer logisk körning, och MAX varv är ju inte nödvändigt att dra på.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#52 » 23:01:49, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag monterade en Ford Fiesta bensinmotor i min Toro gräsklippare med hydrostatlåda. Klippdäcket är borta och den är numera en baklastare istället. Gasreglaget på Fiestamotorn har jag bara kopplat till en handgas. Att köra på lite hög tomgång är oftast tillräckligt. Behöver jag mer ork drar jag upp motorvarvet till ca 2500 varv obelastad. Pedalen till hydrostaten ska ses som en växellåda. Lite pedal ger låg fart och mycket styrka. Mycket pedal ger hög fart och mindre styrka. Nu märks det inte så mycket på min eftersom det oftast finns mer ork än grepp.

Kortfattat ... kör konstant gas på motorn och reglera med hydrostaten. Sakta om det går tungt. Trampar du på för mycket är det som att lägga i femman från stillastående och motorn tjuvstannar.

Naturligtvis sjunker motorvarvet vid belastning. Det bästa är att montera en 'farthållare' som automatiskt gasar när motorn belastas.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Jac

#53 » 00:01:24, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du variabel pump och fast motor så har du egentligen ingen variabel transmission om man tänker vridmoment. Du kan ändra hastigheten steglöst men vridmomentet ut till hjulen bestäms av det maxtryck som pumpen är injusterad på och påverkas inte om du trampar mycket eller lite.

En variabel motor funkar däremot som en växellåda, liten volym ger hög fart och lågt vridmoment, stor volym ger låg fart och högt vridmoment.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#54 » 06:57:11, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variabel motor med effektreglering beter sig också lite som en transmission, man får bara full hastighet vid ett lägre tryck (alltså lägre vridmoment på motorn). Ökar belastning (vridmomentet) så minskar pumpens volym automatiskt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

daniel_168 (trådstartaren)

#55 » 07:04:18, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste tacka storligen för alla svar – fortsätt gärna ge information!

OM det finns en tryckbegränsande funktion i detta system så borde jag väl inte få motorstopp när belastningen blir för hög? Tänker jag fel? Om belastningen blir för hög måste ju detta betyda att trycket blir för högt för jetta-motorn och den stannar. Hade det funnits en funktion som bara låter trycket stiga till en viss nivå (som då understiger det motorn klarar av) så skulle väl inte detta hända?

Det vore intressant att mäta trycket och försöka räkna ut vad för effekt som finns i systemet. Hur man nu gör det...
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

daniel_168 (trådstartaren)

#56 » 08:44:30, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna länk som innehåller massor av information. I grund och botten har jag fått veta det mesta av er i denna tråd.http://hydraulicspneumatics.com/200/TechZone/HydraulicPumpsM/Article/False/6450/TechZone-HydraulicPumpsM
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

torlin

#57 » 09:02:21, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vridmomentet som krävs av jettamotorn beror ju både på trycket och deplacementet hos hydraulpumpen.
Om det är så att ena pedalen styr deplacementet hos pumpen så styr den ju även vridmomentet som krävs för att driva denna.
Med för högt deplacement kan vridet bli högre än motorn klarar att ge så den inte orkar.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Bengt Erik Eriksson

#58 » 11:07:26, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att fungera måste ju hydrulsystemet klara hela motorns effekt eller trycket vara begränsat nära vad motorns effekt ger vid max flöde. alla andra kombinationer kan ge "kärringstopp"
Har sama princip på min avant. där har jag handgas och reglerar transmissionen med högerfoten . tog ett tag att lära sig att trampa lite när det går tungt.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

daniel_168 (trådstartaren)

#59 » 11:10:00, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer jag tänker på det, desto mer blir jag sugen på att ändra till ett gasreglage istället för gaspedalen. Där jag kan ställa in ett specifikt varvtal och fokusera på hydrostatpedalen.

3 personer gillar det här inlägget.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Michael Meier

#60 » 15:38:57, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från båtsidan finns det mye å välja på, vajerreglage och dylikt, låt isåfall fotgasen ligga som slav, inte som master, exempelvis med en kort stump kedja.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se