Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Styrning Volvo bm650

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

hakbju (trådstartaren)

#1 » 16:14:32, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla mekaniker i vårt avlånga land :). Nu har jag renoverat både styrkolven och styrventilen samtbyte av oljefiltret, detta har medfört luft i systemet efter alla reparationer, efter en lång dag så allt är hopplockat igen och ska börja lufta systemet så går det inte så bra :( när jag vrider på ratten så verkar däcken röra påsig ändå fast jag har slutat att vrida på ratten samt att den går supertrögt i styrningen:(. Någon som kan ha någon ide' om vad det kan vara för fel , skulle behöva få igång traktor igen nu :driver: :idee3:
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22



dimorep

#2 » 17:07:15, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med upplyft framvagn (mindre motstånd gör att ev. luft i systemet inte "fjädrar emot" så mycket) och upprepade fulla hjulutslag v - h så brukar luften leta sig själv ut ur systemet. Se bara till att nivån i servobehållaren inte blir för låg i samband med att luften växlar plats med oljan.

Du har själv skrivit en trolig anl. till varför det inte fungerar.
hakbju skrev:Nu har jag renoverat ... styrventilen

En hel del saker som kan komma fel och/eller missas, vid arbete i en sådan... :svettas:

Du har förstås kolla att alla ansl. har kommit rätt, som första felsökning (näst efter att där är tillr. med olja i behållaren)?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#3 » 18:11:50, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftningen sköter sig själv när man "rattar" lite. Däremot kan det vara läge att se sig om efter en begagnad orbitrol, det är fler en en som blivit "sönderlagade" och upphört med all styrande verksamhet sedan det rotats i dem. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hakbju (trådstartaren)

#4 » 18:14:50, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen ska prova att hissa upp den i framvagnen så kanske det går lättare :)
Jepp alla anslutningar sitter rätt dokumenterat detta samt uppmärkt innan isärtagning ;)
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22

ulfgustav

#5 » 07:17:20, 01-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har du renoverat styrventilen? Är det orbitrolen som du renoverat, då är den sannolikt fel ihopsatt. Sätter man ihop dem fel så kan de börja gå som hydraulmotor, när du vrider ratt första gång "startar" du då "motorn" och då börjar orbitrolen gå själv
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

hakbju (trådstartaren)

#6 » 13:09:58, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ulfgustav
tack för input men tror inte den är fel ihopsatt, då jag var extremt försiktig med hopsättningen, uppmärkt, dokumentation.mm men som sagt inget är omöjligt :) kan vara fel från början då jag haft lite bekymmer med styrningen sedan jag köpte den mm, eller har du någon bra bild som styrker hur det ska sitta :vissla: :vissla: :driver: :driver: :hurra: :hurra:
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22

hakbju (trådstartaren)

#7 » 13:42:22, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte på det ni skrivit att "ostskivan" i Orbitrolen kanske kan sitta fel?? men när jag plockade isär den så ritsade jag på utsidan så att det skulle hamna på samma ställe igen.
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22

ulfgustav

#8 » 21:37:59, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är många som varit och pillat i orbitroler, det har bara varit läckage osv. Jag har mött många med samma problem efter "reparation"
Även om orbitrolen "bara" är en järnklump som håller ratten på plats så är det en ganska så sofistikerad konstruktion som man inte skall pilla i.
Om styrningen fungerade tidigare varför demonterade du då orbitrolen och skruvade isär den?
Jag konstaterar bara av erfarenhet att rör inte prylar som fungerar

2 personer gillar det här inlägget.
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

hakbju (trådstartaren)

#9 » 08:56:47, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ulfgustav
det är så att jag hade läckage i den och när jag ändå höll på att renovera styrkolven och var demonterad samt oljan tömd , så tyckte jag det var lika bra att byta alla packningar i Orbitrolen också :) på en av bultarna sitter det en sprint som går ner i ett av hållen där själva kulan sitter och jag markerade från utsidan hur det satt mm
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22

LeifAndersson

#10 » 09:18:50, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sålt en del begagnade orbitroler när kunden har haft en helt nyrenoverad i en påse och bara inte får den att funka, som han då vill byta in som reservdelar. Den "nyrenoverade" brukar ligga ett tag sen blir det "blå lådan". :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ulfgustav

#11 » 16:35:48, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hakbju skrev:ulfgustav
det är så att jag hade läckage i den och när jag ändå höll på att renovera styrkolven och var demonterad samt oljan tömd , så tyckte jag det var lika bra att byta alla packningar i Orbitrolen också :) på en av bultarna sitter det en sprint som går ner i ett av hållen där själva kulan sitter och jag markerade från utsidan hur det satt mm


Ok då har du i allafall inte tappat bort kulan, den är en backventil som innebär att om hydrulpumpen slutar leverera olja då kan föraren med högre vridmoment på ratten ändå nödstyra fordonet.
Fråga:
Märkte du också upp tanhjulsset samt "hundben" samt fördelarventil så att du inte tappade timing.
På din felbeskrivning så verkar det som det är där du har felet för är förhållandet där felaktigt ja då kan orbitrolen börja gå som motor, den startar och går efter minsta lilla rattrörelse, därför vet de som har erfarenhet att de skall akta tummarna om ratten skulle börja rotera när de provstartar.
Se för övrigt Leif´s kommentarer, det om något talar väl sitt tydliga språk.
För övrigt så är jag imponerad om du utan specialverktyg lyckades montera axeltätningar korrekt
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

hakbju (trådstartaren)

#12 » 16:28:21, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan vara så att när man plockat isär denna, så kanske det är något som inte kommit på rätt plats :) jag har utifrån min lilla erfarenhet om detta plockat och satt ihop denna :)
det man kan fundera på är om , bifogar en bild
att nr 2 kan vara vänd ett halvvarv? eller nr3 ett halvvarv kan vara felvänd för själva "osten"nr18 passar bara på ett sätt då den ska styras med hjälp av 23,25 och 14 ner i hålet där kulan sitter. vad är "tandben" utav den bild som jag bifogar? samt själva "stjärnan" ska den sitta på något specielltvis?? då kan jag förstå att det blir som det blev:) bara att plocka isär igen... :driver:

Bild
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22

hakbju (trådstartaren)

#13 » 17:47:23, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha nu har jag meckat så jag blir trött, har haft isär styrventilen 4 gånger nu och flyttat stjärnan lika många gånger.... Och fått olika resultat på styrningen varje gång, nu några funderingar kring detta när man sätter ihop den så är det uppenbarligen stjärnan som ska vara i ett visst läge? Då jag fått olika resultat varje gång, nu till en fundering ska man vrida framdäcken åt ett visst håll eller ska dom stå rakt?? När man ska montera den och fylla på med ny olja? Undra om det är någon som vet hur detta ska fungera? Verkar få som vet något om detta! Det jag menar är att man har ju gjort detta på denna traktormodell från 1970 och kan ju inte vara den enda med detta problem, eller hur gjorde man när den var nymonterad påtraktorn? Någon måste ju kunna detta tycker jag? Eller har ni någon bra firma man kan fråga anlita i Karlstad med omnejd?//. Håkan
hakbju
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:07, 17-12-2012
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650T
Volvo T22

dimorep

#14 » 17:55:41, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitrolen i sig vet inte i vilket läge framhjulen befinner sig i och lär inte bry sig någon om det för funktionen heller, så länge den bara är rätt ihopsatt. Tror inte du hittar någon firma som är villig att ta på sig att få liv i en orbitrol som någon annan har varit och skruvat i och som i dag bevisligen inte är rätt. En utbytes är nog vad som gäller för dig isf.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MN

#15 » 18:02:01, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollat vhb för 650? Är det en Danfoss kan det finnas dok på nätet med mycket noggranna instruktioner.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se