Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Dubbelverkande elventil, enkelverkande cylinder

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ja-bond77

#16 » 08:14:36, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är väl inte säkert att det läcker igenom med kall olja... Och inte är det skoj att jobba med det med varm olja heller... :snow: Skulle vara intressant att veta om det är skillnad på lyft o sänk då oljan blivit varm. Man kan alltså inte lyfta, men kan man sänka? Svårt att testa kanske...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Nisse Husberg (trådstartaren)

#17 » 10:43:26, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nää, det går bra att sänka (för det mesta). Men ibland så slutar alla funktioner för bord och haspel. Jag funderade litet på om förbiledningsventilen hakar upp sej men hur testar man det (speciellt ute på åkern) ?
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77

#18 » 11:21:57, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle kunna vara en möjlighet. Men då borde det gå att lyfta de gånger det inte går att sänka, och tvärtom? :klia: En tryckmätare på matningen (P) skulle kunna visa om den hakat upp sig i stängt eller öppet läge beroende på eventuell funktionsaktivering. Det är inte så enkelt så elknapparna till funktionerna är slitna så att det kopplar lite hip som happ till förbiventilen? Eller reläerna som svetsar emellanåt och lossnar emmellanåt(eller är det direktkopplat från knapparna?)...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Nisse Husberg (trådstartaren)

#19 » 12:04:10, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollat den elektriska sidan och har t.o.m. dragit ledningar från varje solenoid till lysdioder i hytten så jag ser precis om det kommer spänning till solenoiden. Men jag kan förstås inte mäta den exakt. Vad jag kan förstå så borde elsidan vara OK. Det är bara själva solenoidens funktion som är osäker.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77

#20 » 12:11:42, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som det finns "pinnbultar" som håller ihop hela ventillimpan. Det har inträffat att beroende på åtdragningsmomentet på dessa så har elstyrda ventilslider kunnat kärva. Man skulle kunna prova släppa en aning på dessa kanske? Om det är där poblemet sitter. Den där magnetstick skulle nog vara grejer... :) Brända spolar är ju rätt vanligt... fast kanske inte på en sporadiskt använd tröska...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#21 » 21:57:19, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Men det är väl inte säkert att det läcker igenom med kall olja... Och inte är det skoj att jobba med det med varm olja heller... :snow:


När oljan är kall läcker det tydligen inte tillräckligt mycket för att påverka funktionen men nog borde man kunna se ett läckage. Är ventilen frisk så är den nog 100% tät (jag gissar på att den är av sätestyp).

Men som sagt, skruva ut patronen och kolla på o-ringar och se om det sitter skräp i den. 5 minuter med två skiftnycklar. Kanske får du klämma returslangen för att undgå söl.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#22 » 22:29:17, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nisse Husberg skrev:Jag funderade litet på om förbiledningsventilen hakar upp sej men hur testar man det (speciellt ute på åkern) ?


Jag antar att den är normalt öppen när den är spänningslös? I såfall skulle glapp i en förbiledningssolenoiden kunna göra att inget funkar. Kanske byta plats på solenoid från sektion 2 (t.ex) och förbiledningsventilen och köra en stund och se om felet ändrar sig?

Klassiskt jordfel kanske? Var jordar alla kablarna från solenoiderna? Testa att dra ny jord rätt på minuspolen kanske?

Du sa att du testat med dioder men det visar ju bara att matningssidan är ok. Kan man kanske använda H3 lampor som strömmätare? Koppla på en H3 på jordsidan av varje solenoid och dra in i hytten. Jag tänker att lamporna släpper igenom tillräckligt med ström för att inte hindra solenoidens funktion samtidigt som dom glöder tillräckligt mycket för att visa om det går mer eller mindre ström genom nån solenoid. Kan också vara att jag är ute och cyklar...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#23 » 05:18:04, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har helt klart en poäng JAC. Testlampor med dioder visar oftast att det bara finns spänning medan en glödtrådslampa också kräver lite ampere för att lysa och det kan vara skillnaden mellan succe' eller fiasko i att lokalisera fel. Därför har vi på jobbet gått ifrån diod testlampor och gått tillbaka till gammaldags testpennor med glödlampa. Inte lika styktåliga men man hittar felen bättre.
Nu tror jag inte en H 3 kommer glöda för de små strömmar som en spole släpper igenom men en 5w lampa ska ge ljus på jordsidan av en solenoid.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Nisse Husberg (trådstartaren)

#24 » 11:42:24, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, en av de första åtgärderna var förstås att dra nya jordledningar hela vägen till varje solenoid. Det är inte långt från reläerna som styr solenoiderna (ca. 50 cm) så det var lätt. Jag glömde berätta att varje solenoid styrs av ett mellanrelä så dåliga strömbrytare inverkar inte. Lysdioderna visar mest om reläerna drar. Så det är närmast fråga om solenoiden är dålig eller själva ventilen kärvar.

Nu har jag varit sjuk en par dagar (hård flunsa) men idag skall jag kolla in litet mera.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Jac

#25 » 11:57:51, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det säkert vara så att det är bättre med liten glödlampa i pennan men det är ju fortfarande små mängder ström.

Skillnaden här ditt diodtest, Nisse, och min tänkta koppling är att dina dioder nog var kopplade parallellt med spolen och indikerar bara spänning fram till spolen medans min tänkta koppling med en stor lampa i serie på varje spole indikerar hela strömmen som går genom solenoiden. Men det blir ju för all del lite extra meck, säkert inte det du behöver.

H3 lampa:
U=12V
P=55W
I=P/U= 4,6A
R1=U²/P= 2,6 ohm

Spole:
kanske 1A? Får gissa lite här. :)
R2=U/I=12 ohm.

Total ström:
I=U/(R1+R2)=0,82A

Ser man om det går 0,82A genom en H3 som det normalt går 4,6A genom? Klarar solenoiden och dra på 0,82A även om den egentligen skulle ha 1A? Jag vill tro det men vet gör jag inte. Enkelt att testa. Funkar det så kan man ju använda det till att felsöka.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#26 » 11:59:31, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se där, då kom ditt inlägg medans jag skrev mitt. :) Det låter som du har bra koll.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Nisse Husberg (trådstartaren)

#27 » 14:20:51, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elsidan klarar jag nog men jag är ingen expert på hydraulik. Det värsta är att Rosenlew använder JIC och jag har inte en enda adapter som skulle passa. Alla andra maskiner använder helt andra kopplingar. Så jag måste väl kapa en slang och koppla in nån vanlig kontakt.

Man kan nog bli så in i h-e förbannad på alla olika kopplingar som används inom hydrauliken ... De kan inte vara nödvändiga utan det är bara för att jävlas med oss som de fortsätter med eländet.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Turbodiesel

#28 » 14:28:22, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var glad att det är JIC-prylar som har används, och inte Komatsunipplar, eller kinesisk (metrisk)ORFS-bastard..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Nisse Husberg (trådstartaren)

#29 » 14:54:51, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, jag inser väl inte ännu vidden av eländet ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Ulf

#30 » 15:41:46, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En undran, din koppling med lysdioderna, är de helt parallellt med spolarna, dvs en tåt till lysdioden från båda spolanslutningarna?

Har du det och dioden lyser så borde spolen ha spänning.
Har du det inte, som minus draget från en annan punkt så är det inte säkert att spolen har spänning som sig bör.

Ett enkelt test är ju att lägga spänning direkt på spolen och se om det verkar röra på sig.
Eller mäta spänningen över spolen direkt när det inte funkar.
Eller mäta mellan minus på spolen och minus på batteriet, då ser du ev spänningsfall där.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se