Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Dubbelverkande elventil, enkelverkande cylinder

48 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Nisse Husberg (trådstartaren)

#31 » 22:49:42, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har dubbla trådar från varje spole. Jord via chassit har jag lämnat för länge sedan. Alla jordledningar är dragna skilt från varje punkt med ordentliga kopparledningar. Det jag inte kollat är strömmen genom spolen för jag behöver hjälp till det (nån som trycker på strömbrytaren). Fast det får jag väl i morgon.

Ett stort problem har varit JIC som jag inte har på någon annan maskin. Det finns massor av kopplingar hemma men ingen JIC. Jag beställde i alla fall nu åtta adaptrar från JIC till vanlig R-gänga så då får jag åtminstone inkopplat en tryckmätare ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga



Turbodiesel

#32 » 03:09:20, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vanligaste magneterna brukar typiskt ha en effekt på 15-20W, givetvis har storleken betydelse.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ulf

#33 » 10:24:59, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nisse Husberg skrev:Jo, jag har dubbla trådar från varje spole. Jord via chassit har jag lämnat för länge sedan. Alla jordledningar är dragna skilt från varje punkt med ordentliga kopparledningar.

:thummar: Ambiös och bra koppling!

Nisse Husberg skrev: Det jag inte kollat är strömmen genom spolen för jag behöver hjälp till det (nån som trycker på strömbrytaren).


Du kan inte mäta resistansen på spolen?

Det jag tänkte var med två kablar direkt från batteriet och höra om det kluckar. Även låta spolen vara spänningsatt en stund, det kan ju vara så att det är ett avbrott, fast när spolen blir lite varmare. Jag har till och med varit med om det fenomenet på en jordledning till insprutningsstyrningen på en bil. När den var på verkstad fungerade allt, men när den hade gått ett tag så blev det varmt på vid brottet, plastisoleringe vidgade sig och det blev totalt avbrott. Fick bilen stå en stund så funka det ett tag till.
I olika former av spolar är det inte ovanligt.

Eller koppla en amperemeter i serie med spolen vid spolen, dra en dubbelkabel tillfälligt fram till hytten (eller var du har knapparna) och kika på den när du trycker.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Nisse Husberg (trådstartaren)

#34 » 10:59:24, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, jag skall börja jobba på det nu (förkylningen börjar ge vika). I verkstaden hör man bra hur ventilerna smäller under hyttgolvet men då man kör för tröskan ett fruktansvärt oljud. Det är ju problemet: Allt fungerar bra i verkstaden men efter en tid ute på åkern så ger hydrauliken upp.

Kanske jag måste koppla in en mängd tryckmätare via T-styck som jag kan se trycket på också i drift ... Men det är redan en hel del jobb med det.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Ulf

#35 » 11:19:16, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM, relä-paketet som driver spolarna HAR gemensam matning för detta kan du ju koppla in amperemeter där.
Kasnke måste du ha en större mätare (större område), då kan du se hur många spolar som är i gång.
Detta borde stämma överens någorlunda med antalet tända dioder.

Om en spole drar tex 1,5A, har du tre dioder som lyser så borde du hamna runt 4,5A.

Kanske bara en dum idé....

Det här handlar ju om att försöka sätta ner staketet och se vilken sida av staketet man ska gå vidare med.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Nisse Husberg (trådstartaren)

#36 » 20:50:49, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte in mellanreläer till ventilerna och nu fungerar det (tillsvidare). Eftersom hydrauliken fungerade som kall så var det troligen en eller flera små faktorer som förorsakade krångel då oljan blev varm. Så jag tänkte att om jag lyckas få en aning bättre matning till solenoiderna så borde det inte krångla så snabbt. Och som jag brukar i sådana fall så satte jag in mellanreläer som kopplar +12V direkt från batteriet. Då blir alla skarvar och små spänningsfall förbigångna. På en gammal tröska så kan det finnas en hel del oxiderade kontakter och skarvar. Även om spänningsfallet per skarv är litet så adderar de upp till en hel del.

Det har nu fungerat utan problem en hel dag - få se om det håller i sej ...

4 personer gillar det här inlägget.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Ulf

#37 » 10:08:10, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan som en klassisk Ljusförstärkare med andra ord. Och benämningen låter mer fantastik än vad den egentligen är!

Håller tummen att det funkar nu!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

ante.b

#38 » 20:51:47, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:OM, relä-paketet som driver spolarna HAR gemensam matning för detta kan du ju koppla in amperemeter där.
Kasnke måste du ha en större mätare (större område), då kan du se hur många spolar som är i gång.
Detta borde stämma överens någorlunda med antalet tända dioder.

Om en spole drar tex 1,5A, har du tre dioder som lyser så borde du hamna runt 4,5A.

Kanske bara en dum idé....

Det här handlar ju om att försöka sätta ner staketet och se vilken sida av staketet man ska gå vidare med.



Någon som är bra på elektrisk styrda hydraulventiler??

Fick fel idag på skördare H09, luktade bränd el och hett om en ventil till boggilyftarna, sitter 4 ventiler till bogginarna 1 till varje kolv, efter det så håller säkringen inte mer än någon minut, är det någon spole som brunnit eller vad har hänt? Går det att mäta på något sätt?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Ulf

#39 » 20:55:58, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske mäta resistansen på var och en av spolarna. Då ser du om någon skiljer sig. Som ett första steg.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

ante.b

#40 » 21:07:02, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Kanske mäta resistansen på var och en av spolarna. Då ser du om någon skiljer sig. Som ett första steg.



Hur mäter man ?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Ulf

#41 » 21:09:47, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla loss anslutningarna på en spole i taget och mät med ett universalinstrument inställt på ohm.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

ante.b

#42 » 21:13:10, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Koppla loss anslutningarna på en spole i taget och mät med ett universalinstrument inställt på ohm.


menar du kontakten svart fyrkantig signalabel?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Turbodiesel

#43 » 21:30:36, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju mycket på om det är en "vanlig" solenoid, eller någon förstyrventil med inbyggd elektronik, t,ex danfoss variant.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ante.b

#44 » 21:34:21, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det beror ju mycket på om det är en "vanlig" solenoid, eller någon förstyrventil med inbyggd elektronik, t,ex danfoss variant.


sitter 2 kontakter på ventilen en i varje ända, sedan så sitter det även en spole med hål i som sitter på en axel
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Turbodiesel

#45 » 21:38:34, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara allt från en dubbelverkande patronventil (två lösa magnetspolar på samma "stav"), till något helt annat.

Trodde först frågan gällde VOAC HV09, men det finns väl någon Hemek/Tigercat som benämner sig H09?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se