Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

styrproblem kalmartruck 5500

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

pelle3 (trådstartaren)

#1 » 14:48:37, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
jag har ett problem med min styrning på trucken, styrningen funkar ok ända tills jag lyfter mer än ca 30 cm, då går den tungt o hugger ända tills jag slutar lyfta då funkar den igen, även om jag har lyft upp gafflarna i topp.
Om ni kollar in det jag skissat upp så ser ni hur det är kopplat, och det är orginal.

nu gjorde jag om det så, att jag satte dit en servobehållare ifrån en volvo last bil,,,,,, syns på bilden,,,,,,,, jag tog den sugslangen till orbin på stora tanken, pluggade tanken och satte sugslangen på volvoburken likaså returen och hällde i hydraulolja ,,, handels 46 swedol,,,,, och provade........det vart skit, högg gick trögt hann inte med.........nu funderar jag på om jag ska sätta på en slang inne i orginaltanken o dra upp den lite så han kommer bort ifrån arbetshydrauliksuget, för det är det ända som kan störa,,,, eller?,,,,,, jag menar att nån störning ifrån arbetshydraulikreturen kan det ju inte bli då den oljan går till lyftkolvarna när jag lyfter och inte till returen.

Hur är det , blir det mer fart på flödet när en pump jobbar under tryck? Om inte så är ju detta fenomen inte klokt

några ideer
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641



Turbodiesel

#2 » 23:19:32, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver inget om vilken oljenivå du har i hydraultanken, kan du kika ned i den och se sugrören så kör stativet i topp & kolla var styrpumpens sugrör befinner sig i förhållande till oljenivån.

På många maskiner lägger styrningen av först vid låg nivå, låter idiotiskt, men är säkert så för att oljan aldrig blir påfylld annars..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pelle3 (trådstartaren)

#3 » 00:07:59, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljenivån är helt ok, alla tre sugrören ligger i samma nivå, det konstiga är att när jag slutat höja gafflarna, så fungerar styrningen igen, så det verkar ju som att arbetspumpen stör styrpumpen och det måste ju på något vis vara genom vakumet ifrån arbetspumpen, för något returflöde som kan störa blir det ju inte ifrån reglaget när jag lyfter gafflarna. Du får rätta mej om jag har fel.

Vet du om det blir mer vakum om man trycksätter en pump? Jag har ju svårt att tänka mej det.

jag tror att jag kommer att testa att sätta en bit sugslang på styrsuget inne i tanken, den kan jag rikta ifrån dom andra sugisarna, men jag tycke att det borde finnas en vetenskaplig förklaring till detta fenomen

Sedan kan man ju undra varför det inte det fungerar med volvo, baljan, den är ju gjord för servopumpen, oljan är lite tunnare i den kretsen, är det en nackdel? Det kanske är bättre att ha lite tjockare olja.
det skulle vara jäkligt skoj att lösa detta, och lärorikt.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Turbodiesel

#4 » 00:27:00, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du har kollat rörens mynningar inne i tanken?

Pumparna klarar att suga från samma sugledning bara den är rätt dimensionerad, så att de stör varandra på sugsidan med separata sugrör känns långsökt.

Det är inte så att det blir vacuum i hela tanken vid lyft, och att styrpumpens sugslang suger ihop sig, eller andra dumheter?

Förstår jag saken rätt så:
Du lyfter stativet och styrningen lägger av efter ~30cm, du lyfter vidare och styrningen fungerar direkt när du slutar att lyfta, oavsett om stativet är i topp?

Kugghjulspumpar (och andra ej variabla hydraulpumpar) ger i stort sett samma flöde obelastade som med fullt tryck, så de suger lika mycket olja i båda fallen.


Lutar det åt fel på pumpen så bör det finnas en sådan sundstrand trippelpump här hos mig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MN

#5 » 07:45:52, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är tanken avluftad?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

pelle3 (trådstartaren)

#6 » 10:16:42, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har förstått allt rätt T, B, Där har du nåt, vakum i tanken, och det förklarar ju varför det uppkommer när det inte blir något returflöde ifrån arbetshydrauliken som balanserar upp det hela, utan det måste tas luft utifrån tanken, smart T, B, det köper jag rakt av. om ni ser på bilden så är det ett spinn, on filter som sitter ovanpå tanken, där är luftintaget till tanken,,,,,, filtret är nytt,,,,,,
Tänkte på, om det är det här felet så borde det vara fler kalmar truckar som har problem, för detta är helt orginal på trucken

ska försöka testa detta idag, då återkommer jag med resultat.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Fredrik_

#7 » 10:19:29, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur drivs pumparna?
Stannar de vid belastningen kanske....

(Har det fungerat med den kopplingen mot tank i många år tidigare lär felet ligga någon annanstans!!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3 (trådstartaren)

#8 » 13:27:41, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bingo!!!!!!det kändes rätt när du sa vakumproblem och när man fick tänka efter så föll pusselbitarna på plats,,,,, så jag tackar o bockar T, D, för att du löste problemet, det var kanon,,,,,, smolket i glädjebägaren är att jag inte kom på det själv,,,, du vet, egot får sej ju en törn, men det är smällar man får ta, stort tack iallafall.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Turbodiesel

#9 » 13:45:52, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lugnt, kanske hälsar på dig i Motala vid tillfälle så får du bjuda på kaffe istället, du verkar ha en del att botanisera bland..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pelle3 (trådstartaren)

#10 » 16:19:56, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är välkommen
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se