Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Luft i lyftcylindrarna på Landsverk KL-121B

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mats.Reshagen (trådstartaren)

#1 » 20:05:20, 21-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Har luft i cylindrarna till huvudarmen. Det sägs ju att ett hydrauliksystem skall vara självluftande. Men hemma där jag kör har jag inget hål (eller lust att gäva ett) som är djupt nog att sänka ner armen i så att cylindrarna går i botten. Jag begriper inget annat än att luften måste pressas ut genom returen till tanken.

Har också haft läckage vid en slang mellan tanken och en av pumparna. Då jag fick på slangen ordentligt igen och drog åt klämman, så bottnade den innan den klämt åt rejält runt slangen. Oljeläckaget upphörde men kan det ändå vara där som luften kommit in?

Är det någon som har ett tips om hur man får ur luften. Måste man köra cylindrarna i botten för att få ur luften eller är det så att den suger i sig ny luft hela tiden?
Mats.Reshagen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:18, 28-07-2006



Anton

#2 » 20:54:13, 21-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken blev väl trycklöst när Du hade läckage vid sugslangen.

Det borde räka att köra bomen i topp och på överströmning en liten stund.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Mats.Reshagen (trådstartaren)

#3 » 21:29:09, 21-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det snabba svaret! :grin:

Tanken blev trycklös? Skall det vara ett övertryck där normalt? Är det i så fall en kompressor som trycksätter den? Eller hur fixar man det?

Vad händer om jag kör på överstömningen en stund? Är det så att luften pyser förbi kolven till minussidan eller vad händer?

//Mats :???:
Mats.Reshagen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:18, 28-07-2006

Mats.Reshagen (trådstartaren)

#4 » 16:18:54, 24-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag försökt köra på överströmningen ca 1 minut utan märkbart resultat.
Återstår det bara att lossa kolvstängerna från armen en i taget och köra in dom helt några gånger?
Eller finns det fler idèer?
Borde jag kanske kört längre på överströmmningen?

Tacksam för svar/
Mats
Mats.Reshagen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:18, 28-07-2006

Anton

#5 » 16:32:48, 24-09-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats.Reshagen skrev:Tack för det snabba svaret! :grin:

Tanken blev trycklös? Skall det vara ett övertryck där normalt? Är det i så fall en kompressor som trycksätter den? Eller hur fixar man det?

Vad händer om jag kör på överstömningen en stund? Är det så att luften pyser förbi kolven till minussidan eller vad händer?

//Mats :???:


Jag blev lite tveksamt om KL121B har övertryck i tanken??Kanske nån annan känner till det bättre.

Men Du behöver ju inte lossa cylindrarna, kör bara bom ner tills undervagnen går upp i ändläge. Samma sak som att lossa cyllarna.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se