Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Volvo EW 140 Motorbyte?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Tobias

#16 » 13:37:30, 07-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

PRecis så blir det på min Poclain också om jag svänger och sen viker stickan utåt då får den en himmla fart på svängen.. skumt.. ja trodde det bara var min maskin som va knäpp men det verkar som om nyare grejor också har dessa tendenser.. 8)
hmm.
Tobias
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:57, 20-10-2005
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff hr18



Anton

#17 » 15:55:49, 07-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manne skrev:Tack för tipset.....skall kolla hur det står till med strypningen...
Har i veckan tagit los kontakten på ställdonet så att pumpen ger fullt hela tiden....då har den blivigt snabb på hydrauliken hela tiden även fast den är varm men det är lite knepigt efter som man kan döda motorn med hydrauliken.

Har en intressant fråga till jag skulle vilja ha ett svar på...
om jag kör grävaren "ew140" i en utförsbacke så den går upp i "toppfart" om jag då trycker ner pedalen för slänthydrauliken så verkar det som om pumpen ger obegrännsat med olja....och farten ökar ock jag
skulle tro att den gör 45-50 km/t vad beror detta på jag får kännslan att pumpen inte ger tillräckligt med flöde med körpedalen??


Jo, transporten begränsar flödet inte trycket. Man gör det väl för att skydda centrumgenomgången och håller 25km/tim. Den begränsningen kann Du själv justera med slaglängden på sliden.(ställskruv)
Men det funkar bara på raksträckan och nerför.Påverkar man en annan funktion så vinklar pumpen annorlunda.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#18 » 16:00:45, 07-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter81 skrev:Jag har upplevt ungefär samma som du men ändå inte. Om man tex svänger tornet o samtidigt tar i spaken till stödbenen o bladet så ökar hastigheten något fruktansvärt. Detta hände mig på vår EW 200. Vågade inte kolla hur fort de skulle gå. De kändes som de skulle lyfta :grin: . Nä men ärligt så måste där ju bli någon slags rundgång samma som när du kör på vägen..


Samma sak på EW200.
När Du aktiverar en annan funktion som hänger ihop med 1ans pump så får Du mer flöde ifrån denne pumpen.Vid grävning har Du också 3 pumpar på högfart men på transport kopplas denne fuktion bort för att skydda centrugenomgången.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Peter81

#19 » 18:11:23, 07-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:
Peter81 skrev:Jag har upplevt ungefär samma som du men ändå inte. Om man tex svänger tornet o samtidigt tar i spaken till stödbenen o bladet så ökar hastigheten något fruktansvärt. Detta hände mig på vår EW 200. Vågade inte kolla hur fort de skulle gå. De kändes som de skulle lyfta :grin: . Nä men ärligt så måste där ju bli någon slags rundgång samma som när du kör på vägen..


Samma sak på EW200.
När Du aktiverar en annan funktion som hänger ihop med 1ans pump så får Du mer flöde ifrån denne pumpen.Vid grävning har Du också 3 pumpar på högfart men på transport kopplas denne fuktion bort för att skydda centrugenomgången.

/Anton!!


Ok tack för infon.. Här har vi en som har koll på saker.. Nu behöver vi ju ingen extra fart på vägen då vår redan gör ca 40.
"Gräv inte för djupt"
Användarvisningsbild
Peter81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:38, 08-03-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

Anton

#20 » 21:18:53, 07-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt är det så att centrumgenomgången inte håller för stora flöden med det trycket vi kör idag.
En varning till alla som kör ca 40km/h :grin: att det kan bli dyrt.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Peter81

#21 » 11:51:15, 08-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vår går så fort utan att vi gjort något. Du menar att den kan vara skruvad någonstans då?
"Gräv inte för djupt"
Användarvisningsbild
Peter81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:38, 08-03-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

Anton

#22 » 16:32:30, 08-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns i Blekinge 2-3 maskiner som gick 40km/h. När man undersökte detta visade det sej att det var en fd. Åkermanmontör som fixade detta. Första centrum sprack och han fick stå för hela rubbet.
Jag vet ju inte om Eran maskin var ny när Ni köpte den?

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#23 » 16:56:22, 08-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variant till borde väl vara att ställa ner stoppskruven till vinklingen på hydraulmotorn? Har haft någon L25 eller L30 inne på verkstaden till synes orkeslösa och en var så urskruvad att skivan vinklade över och maskin gick åt fel håll!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Peter81

#24 » 17:02:24, 08-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä vår 200 var ju inte ny när vi köpte den. Den hade nog två eller tre år på nacken.. Det du beskriver med en viss skruv har vi oxå gjort med vår L30. De rekomendera 5 (?) varv men vi tog bara tre.. Jag var inte med när dem gjorde det men den blev lite snabbare iaf..
"Gräv inte för djupt"
Användarvisningsbild
Peter81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:38, 08-03-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se