Sida 1 av 2

Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 12:15:55, 24-09-2006
av Manne
Hej!

Äger en ew 140 årsm 2000 som har samma problem som andra upplever ser jag på forumet.....
hydraliken går dåligt när den blir varm....fick en ny hydraulpump på kampanj ock första månaden efter bytet gick den riktigt bra....skall lämna in den på en calibrering igen ...

Men nu går jag i funderingar på att byta motor efter som volvo valde en aldeles för klen motor från början...
finns det någon som har bytt till en 6 cylindrig motor och fåt fart på maskinen främst vid larvning efter vägen?
har även funderat på att sätta ladluftkylning på den men är rädd att 20 hk är för lite för att få fart på den....efter som man känner att det finns hydraulik för att få fart på den men inte motor som orkar så tror jag på en 6 med ett högt vridmoment i...
Någon som har förslag???
En sak till.....jag har inte propstyrning på rotortilten....ni som har det slipper ni den ryckiga gången på grävhydraliken som uppstår när man använder rotortilten

InläggPostat: 16:25:03, 24-09-2006
av Anton
Hej och välkommen till Maskinisten!!

Det har varit väldiga problem och det har kostad (med rätt) Volvo stora pengar. Men till 99% var pumpbyte förgäves. Det som ställer till är den ventilen som sitter högersida hydraulpumpen. Det fanns då olika fel på den, mest var det en liten strypventil som sitter bakom en av pluggarna som lossnade. Ventilen har 2 ställskruvar neråt och är svårt att justera in.

Nog har Du rätt i att en Dieselmotor med lite mer råstyrka skulle göra susen. Det fanns ett ombygge här i landet, jag tror det var i Halland med en 6a. Om Du vill kann jag ta reda på vem det var och vilka erfarenheter som finns.
Nu är det ju så att det finns bara en pump till alla rörelser. Det skulle var bra m man kunde montera en extra pump för att betjäna extrahydrauliken.
Det som 140-160 ägare också behövs köpa in det är Contronic instrumentet. Med den är det ett nöje på 10 min. att köra inlärningsprocessen.(teach in)
Hoppas Du får hjälp med detta med en fortsatt diskussion på forumet.

/Anton!!

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 17:38:55, 24-09-2006
av Manne
Äntligen en som har samma uppfattning som jag.....jag har klagat och påpekat att jag trot at det just är ventilerna på sidan av pumpen som ställer till det men utan respons från swecon.
Efter som det är en för liten motor så är min teori att pumpen får ju aldrig vinkla ut fult för datorn skall ju hela tiden rädda motorn från att strypas...det tror jag resulterar i att reduserings ventilerna tar för mycket stryk av att hela tiden måsta arbeta för att rädda motorn....vet du om det finns något annat att sätta på pumpen?
Vore kul om du kunde fixa fram vem som byte motorn till en 6:a
Jag vet att swecon ville byta på alla ew 140 160 men fick nej från volvo det skulle bli för dyrt....tänkte om du set eller hört om det fins en "Ritning" hur dom hade tänkt det. Det är ju inte all för mycket utrymme i motorrummet.
Själv har jag tittat på en perkins sexa den är endast 29 cm längre än 4:an
ock jag tänkte då ta bort servo och fläkt pumpen som sitter bakom
huvudpumpen och sätta dom direkt på motorn i stället?
Du säger att man skulle behöva en pump till.. att den ite räcker till....är det inte bara en pump på 160b?? den går ju utmärkt både på rotortilten och transport??

InläggPostat: 21:35:54, 24-09-2006
av Anton
Jag återkommer Manne!! Söker en kille i Halland som har tipsad mej om motorbyte.

/Anton!!

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 16:43:39, 25-09-2006
av Manne
.....Tack på förhand...vi hörs senare...

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 19:51:41, 26-09-2006
av Peter81
Följer tråden lite lätt då vi funderar på o byta motor i vår EW 150 C. Vi funderar på Cummins sexan som vi har i vår EL 70. Men skälva motormärket är egentligen inte intressant. De e bara o konstatera att båda maskinerna skulle haft sexa från början..

Re: sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 20:16:39, 26-09-2006
av Anton
Peter81 skrev:Följer tråden lite lätt då vi funderar på o byta motor i vår EW 150 C. Vi funderar på Cummins sexan som vi har i vår EL 70. Men skälva motormärket är egentligen inte intressant. De e bara o konstatera att båda maskinerna skulle haft sexa från början..


Precis så är det Peter!!

All snack att det är inte ekonomiskt med en sexa är nonsens.Tänk vilka fina maskiner det skulle vart från början. En 150 eller 160 med en sexa skulle ha vart en fröjd att köra. Och Volvo skulle inte fått så mycket negativt att höra.
Men, pengarna bestämmer.

/Anton!!

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 20:40:16, 26-09-2006
av Peter81
Pengar bestämmer mycket.. Men tänk om Volvo missat ett X antal köpare på grund av för små motorer? Undras om de räknat med det?

InläggPostat: 21:08:37, 26-09-2006
av nixs
Stackars trötta perkins fyra i ew140! B serien är ju en dröm i jämförelse med sin fina sexa. Perkins motorn kostade garanterat mer än den smakade med tanke på hur många som fick plockas isär för att limmas täta!

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 17:13:41, 27-09-2006
av Manne
ew140 b har ju bara en 4 ochså??? någon som vet hur den går???
Ekonomi med en sexa.....ja min perkins fyra drar mer än ew 160b sexa i alla fall....

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 17:34:54, 27-09-2006
av Ubbe85
EW140B har en 4cyl 4,8L volvo/deutz på 120hk

Re: sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 21:20:47, 27-09-2006
av Peter81
Ubbe85 skrev:EW140B har en 4cyl 4,8L volvo/deutz på 120hk


Stämmerbra. Vår går faktiskt mycket bra. Den drar inte mycket bränsle vid grävning men på väg med vagnen bakom så hinkar den i sig lite men de e ju iofs helt normalt.. De e ju trots allt ingen traktor.. hehe

InläggPostat: 19:47:59, 03-10-2006
av Anton
Anton skrev:Hej och välkommen till Maskinisten!!

Det har varit väldiga problem och det har kostad (med rätt) Volvo stora pengar. Men till 99% var pumpbyte förgäves. Det som ställer till är den ventilen som sitter högersida hydraulpumpen. Det fanns då olika fel på den, mest var det en liten strypventil som sitter bakom en av pluggarna som lossnade. Ventilen har 2 ställskruvar neråt och är svårt att justera in.

Nog har Du rätt i att en Dieselmotor med lite mer råstyrka skulle göra susen. Det fanns ett ombygge här i landet, jag tror det var i Halland med en 6a. Om Du vill kann jag ta reda på vem det var och vilka erfarenheter som finns.
Nu är det ju så att det finns bara en pump till alla rörelser. Det skulle var bra m man kunde montera en extra pump för att betjäna extrahydrauliken.

Det som 140-160 ägare också behövs köpa in det är Contronic instrumentet. Med den är det ett nöje på 10 min. att köra inlärningsprocessen.(teach in)
Hoppas Du får hjälp med detta med en fortsatt diskussion på forumet.

/Anton!!


Har inte fått svar om motorbyte än!! Jag ligger på :mrgreen:
Däremot har jag fått fram en instruktion på ställdonet som styr arbetspumpen.
Det var strypningen som lossnade.

/Anton!!

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 11:29:20, 07-10-2006
av Manne
Tack för tipset.....skall kolla hur det står till med strypningen...
Har i veckan tagit los kontakten på ställdonet så att pumpen ger fullt hela tiden....då har den blivigt snabb på hydrauliken hela tiden även fast den är varm men det är lite knepigt efter som man kan döda motorn med hydrauliken.

Har en intressant fråga till jag skulle vilja ha ett svar på...
om jag kör grävaren "ew140" i en utförsbacke så den går upp i "toppfart" om jag då trycker ner pedalen för slänthydrauliken så verkar det som om pumpen ger obegrännsat med olja....och farten ökar ock jag
skulle tro att den gör 45-50 km/t vad beror detta på jag får kännslan att pumpen inte ger tillräckligt med flöde med körpedalen??

sv: Volvo EW 140 Motorbyte?

InläggPostat: 11:37:10, 07-10-2006
av Peter81
Jag har upplevt ungefär samma som du men ändå inte. Om man tex svänger tornet o samtidigt tar i spaken till stödbenen o bladet så ökar hastigheten något fruktansvärt. Detta hände mig på vår EW 200. Vågade inte kolla hur fort de skulle gå. De kändes som de skulle lyfta :grin: . Nä men ärligt så måste där ju bli någon slags rundgång samma som när du kör på vägen..