Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Öppna bomcylinder Kubota

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 19:36:08, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste byta tätningar i bomcylindern. Det låter inte så märkvärdigt. Jag har gjort förr, på min gamla grävare.
Men, jag får inte loss muttern på cylindern. Jag har ny och bra haknyckel från Facom och fästet är bra. 2,5 meters rör till förlängning. Detta har jag spänt upp vad jag orkar, dessutom knackat med hammare och det släpper inte ett dugg.
Vid närmare kontroll fick jag se något märkligt i skarven mellan muttern och cylinderröret. Är detta något slags låsring som först ska monteras bort?
Se uttag i cylindern och öppningen i ringen som eljest går runt om. Har provat knacka in en mejsel under kanten, utan att lyckas.
Nu frågar jag på maskinisten innan jag tar till grovt våld. Hur skulle ni gjort?

Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



mathiast

#2 » 21:16:54, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara ett svarvat spår som man kan knacka in i haknyckelspåret för att låsa,värm skapligt för det kan sitta ordentligt med locktite
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3 » 21:29:01, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag fruktar att det är Loctite i gängan. Hatar sådant. Det ska endast användas där det är absolut nödvändigt. Med oringar och andra tätningsytor som är här ska det normalt inte behövas.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#4 » 14:00:19, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag spände upp med knarpan så det skulle vara tryck på och precis när jag skulle gå på med värme så knäppte det till och muttern hade vridit sig en halv cm!
Sedan gick det med handkraft. :grin:

Bild


Därefter var det dags att gå på nedre axeln till cylindern. Kolvstången sitter ju så behändigt stadigt fast i övre axeln när man ska lossa den invändiga muttern på kolvstången. Men den nedre axeln hade någon varit och hackat på tidigare så den verkar vara svälld i änden och går inte att slå ut.
Bild
Bild

Så det fick bli att fälla ner hela paketet och sätta kolvstången i skruvstycket. Ajabaja! vad någon hade kletat mycket loctite i gängan.
Bild

Fick isär det hela till slut, man har ju resurser! :vissla:
Bild

Det här är muttern som kolvstången löper genom i cylinderröret. Antar att man måste plocka isär denna ytterligare för att kunna byta invändiga tätningar?
Bild

Detta är den platta saken som är tvåa från vänster på tidigare bild. Den kan löpa utanpå nr tre från vänster, vilken kläms fast av muttern nr ett frv. i insvarvningen i änden på kolvstången. Nr två här kan löpa längs hela kolstången. Vad har den för uppgift? Har aldrig sett en sådan förut. Kan inte se att det finns någon tätning att byta på den.
Bild
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ja-bond77

#5 » 15:56:01, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändlägesdämpning? Bomcylindern lutar väl egentligen aldrig neråt så specialbrickan hålls väl utanpå hylsan hela tiden...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#6 » 18:00:05, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag började också tänka att det är en ändlägesdämpning när jag fortsatte pysslandet.
Och stötte på nya problem. Anledningen till att jag började riva var att ett litet hydraulläckage tryckte upp skrapringen så den blev sittande på kolvstången. Förutom att det är dumt med läckage, även om det är mycket litet, så är det dumt om skrapringen inte skrapar av föroreningar som då kan komma in i hydraulsystemet och ställa till skada.
När jag började granska muttern såg jag vad jag rodde vara ett skrapmärke. Så jag tog lite fin smärgelduk för att jämna av så att det inte ska orsaka några repor. Men vid närmare betraktelse verkar det vara en spricka i godset.
Det skulle kunna vara orsak till att det byggs upp sådant tryck att skrapringen puttas ut. Vad tror ni?
Bild

Det andra problemet uppstod i andra änden. Tätringen i mitten av pistongen är hel och mycket styv. Innanför i samma spår sitter det en tjock o-ring. Tätringen verkar vara gjort av ett sådant där hårt självsmörjande material som finns i vissa glidpuckar och andra styrningar. Men hur ska man få den på plats?
Törs man värma en sådan lite lätt med värmepistolen? På bilden ligger ringen ovanpå pistongen, o-ringen är redan i spåret.
Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mathiast

#7 » 18:21:25, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Doppa i kokande vatten och sedan när du krängt på den måste den krympas också,brukar funkar med flera varv eltejp och en slangklämma
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#8 » 18:22:58, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrapringen bör nog bara släppa pga den har krymt eller blivit skadad,den här ju bara en läpp utåt och släpper i så fall ut oljan
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#9 » 19:18:08, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Doppa i kokande vatten och sedan när du krängt på den måste den krympas också,brukar funkar med flera varv eltejp och en slangklämma


Det gäller alltså att ha lite attiraljer förberedda och på plats.
Det verkar som om det är tänkt att det tryck mot cylinderväggen som uppstår för att o-ring och tätring tillsammans blir lite för tjockt, ska täta tillräckligt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#10 » 19:23:58, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Skrapringen bör nog bara släppa pga den har krymt eller blivit skadad,den här ju bara en läpp utåt och släpper i så fall ut oljan


Jo, det brukar vara så.
Men den där sprickan som syns invändigt i speglingen på bilden går hela vägen från tätring till skrapring och ser riktigt mysko ut.
Undrar vad en ny mutter kostar?

Det är bara hoppas att det blir bra när det blir klart.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Turbodiesel

#11 » 19:29:04, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en valsad styrring/bussning med invändig teflonyta, och dess ändar du ser som spricka ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#12 » 19:37:20, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är det inte en valsad styrring/bussning med invändig teflonyta, och dess ändar du ser som spricka ?

Jo, det verkar vara en teflonyta (eller liknande) som ruggades när jag slipade. Så jag slipade inte hårt och slutade i tid, tror jag.
Men jag blev misstänksam när jag såg det där, för det ser mer ut som en spricka än som en fog. Men helt klart måste det vara en distans där som skiljer tätringen från skrapringen. Den skulle alltså kunna vara pressad på plats?

Kanske överdrivet misstänksam, det här jobbet är ju inget man gör snart igen bara för nöjes skull.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Turbodiesel

#13 » 19:43:48, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var noga att städa bort ev slipkorn, för bussningen ingick väl inte i repsatsen?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#14 » 19:52:03, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bussningen ingick inte och tur är det, för jag har ingen utrustning för att kunna byta den. :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

pelle3

#15 » 19:59:31, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart jobbat.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se