Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Öppna bomcylinder Kubota

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#16 » 20:06:29, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Smart jobbat.


Tack! Det är ju lite dimension på en sådan här cylinder, så det är inget man står och håller i med en hand och finllirar på fri hand med den andra. Ensam är jag och börjar bli gammal och svag också, så man får tänka till lite.

Jag har öppnat ett antal cylindrar genom åren bytt tätningar, kapat och kortat, svetsat mm. Men hittills tror jag aldrig att jag sett samma innanmäte i två stycken. Då är man glad för maskinisten, där finns det alltid folk som vet bättre än man själv! :buga:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Mats i Myrhult (trådstartaren)

#17 » 18:29:06, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa ytor mot tätningarna hade rost. Där skrapade jag och polerade lätt med smärgelduk. Tack för tipset om kokning! En gammal vattenkokare som inte funnit sin väg till återvinningen ännu ingår numera i verkstadsutrustningen. :grin:
Bild

Det gick inte att sträcka tätningen tillräckligt bra för hand. Men en gänga fungerar ju åt båda håll!
Bild

Bra att ha små verktyg. Eltejp och sedermera två varv buntband drog jag ihop tätningen med. Detta fick sitta på tills jag monterat alla delar på kolvstången. Skyddar lite mot skador också.
Bild

Nästan klar!
Bild

Har provkört och allt verkar funka som det ska. Håller tummarna för att det är så när det blir grävning på allvar också. :driver:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#18 » 19:44:29, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sista grej. Som synes på denna bild är det ställbara vinklar i anslutningarna till cylindern. Jag vill gärna slang som ligger så nära bommen som möjligt, särskilt på blinda sidan. Kör bla en hel del i skogen.

Min fundering är om banjokoppling skulle ge en smidigare lösning? Har haft goda erfarenheter av banjo i andra applikationer. Finns det något här som skulle tala emot banjo?

Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dimorep

#19 » 19:54:16, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt (förh.vis) opolitiska svar på din fråga lyder: :mrgreen:

En vanlig banjoenhet (nippel + skruv) stryper flödet mer än den lösningen du har nu gör, vet dock inte om det stryper så pass mycket att det försämrar maskinen (för högt mottryck, kolvhastighet, värmebildning etc..).
Finns en "högre modell" av banjo (tror de benämns som "högflödes") som är ok i flödeshänseende, men då tar de istället mera plats och flyttar anslutningspunkten / slangen längre ut. Typ en sådan som sitter på röret längst ner på bomkolven på din bild.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#20 » 20:02:10, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott att inte alla frågor tarvar ett politiskt svar. :grin:
Sant med strypningen. Den hade jag inte tänkt på, mer på om banjo är känsligare för yttre påkänningar.
Det är visserligen stor volym i bomcylindern, men det är ju sällan man kör den ände till ände.
Hmm, tål att tänka på.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ja-bond77

#21 » 20:13:34, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändå om du monterar slangen direkt i cylindergängan eller rättare sagt den redan existerande banjon(eller byta banjon till en med gängfattning istället för svets)? Då har du ju prutat bort en vinkelnippel som även den stryper väl en liten aning och borde ju nästan tjäna en halv grads lägre oljetemperatur. Typ... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#22 » 20:27:37, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finessen med det arrangemang som är nu, oavsett vinkel eller banjo, är att båda slangarna är lika. Skulle jag sätta slangen direkt till cylindern blir de väldigt olika. Den övre skulle gå bra att byta utan övrig nackdel. Den nedre skulle förmodligen behöva klamras på något vettigt sätt. Frågan är om man vinner något i mindre risk för skador.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dexxas och 32 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se