Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

hydraulreglage bucher till grimme sl800 potatisplockare

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

pelle3 (trådstartaren)

#1 » 01:44:51, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett problem med enpotatisplockare, en sektion håller ej tätt när vi sätter luft på inloppet, kan tätytorna o plunchen vara så slitna fast det inte syns några repor eller andra fel?

som det syns på bilden så är den vänstra sektionen inloppet o den högra är returen, överströmmaren till inloppet förstår jag men vad är den fjäderbelastade plunchen som sitter i retursektionen?

är det nån som vet var dom har service på dessa ventiler
Bucher heter ventilen

kan tillägga att den läckande sektionen är en dubbelverkande med bara a porten använd, b porten är pluggad, a porten går till en hydraulmotor för tömmning, returen från motorn går direkt till tank, jag kollar vidare i morron
Bild
Bild
det är den andra från höger som läcker,,,,, det kommer alltid luft i a porten oavsett var plunchen står.

tänkte på kan det vara nån motor slid som ställer till saker?
Senast redigerad av pelle3 01:21:30, 08-10-2014, redigerad totalt 1 gång.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641



Turbodiesel

#2 » 10:29:45, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är grundproblemet med paketet monterat på maskinen?

Det där att den inte håller tätt med luftprov; är det ett litet diskret läckage, eller mer av karaktären fritt flöde?

Motorslider är normalt öppna A-B-T i neutralläge

Sliden i returgaveln kan vara en enkel mottrycksventil/returtryckshöjare, för att hjälpa eventuella återfyllnadsventiler & hindra kavitation.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pelle3 (trådstartaren)

#3 » 11:07:39, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo problemet är att vi inte får upp nåt tryck i systemet, utan oljan går till returen, så nu när vi kopplat på luft på p, så går luften till retur med alla ventiler i neutralläge, och det är ju ok, om jag täpper till returen så går luften ut i a porten på den (som jag tror def sektionen som är till orbmotorn)och det gör den även om den står i neutral.

lite historia kring det hela,,,,, plockaren funkade när man ställde av den förra hösten,,,,, när man kopplade på den nu i år råkade man förväxla tryck o retur på traktorn,,,,,,,, vet inte vad som kan hända, ivilket fall har jag haft hela skåpet nerplockat o kollat på allt, kan inte se något skumt nånstans
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Turbodiesel

#4 » 22:45:26, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något hydraulschema eller annan info av värde i eventuell instruktionsbok?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pelle3 (trådstartaren)

#5 » 23:24:09, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget att läsa eller att titta på, men jag var i kontakt med kg knutsson i dag o tog ett snack med honom,
han kunde inte svara på vad kombinationen i motorsektionen var då min kod inte fanns med i hans papper, det han kunde få fram var att det var en motorslid.
har provat lite ikväll, man kan säga så här, att dom ventilerna som sitter till vänster om inloppssektionen funkar, men inte dom två högra, det är väl så att matningskanalen går väl först ut till dom vänstra för att sedan fortsätta tebax till dom högra, eller vad tror du TD, kan det vara kopplat på något annat vis?

kommer ihåg att när vi provade maskinen så aktiverade vi en sektion som skulle styra draget i sidled och då såg jag att samtidigt så fick motorsektionen oxå spänning, men inget av funktionerna rörde sej

lite knepigt är det ju för att inget funkade på plockare, dom vänstra borde ju ha gått iallafall.
det är lite marigt när man inte vet hur det ska funka, när det går som det ska.
jag går ut i stund o testar lite till,
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

ja-bond77

#6 » 12:31:20, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett Bucher ventilbord liggandes. Kom med med ett maskinköp som jag plockat delar av. Samma system där med tryck o retur i mitten:
ja-bond77 @ Bygga stenplockningsmaskin av grov kaliber!

Detta UN2200 bord hittar ni schema på om du går in här, finns både reservdelslista och instruktioner på flera språk:
http://www.tks-as.no/mek/norsk/07_reser ... ndex.shtml

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#7 » 12:39:13, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bläddrade lite nu... Hittade inget schema så här snabbt, bara skisser på hur slangarna ska kopplas till ventillimpan... :ohnej:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

pelle3 (trådstartaren)

#8 » 22:52:23, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyggligt av dej, bond, jag kollade lite men tyvär så stämde det inte med den här maskinen.
grimme sl 800 heter denna kan tänka mej att det är en 85 års modell.

är det någon som vet någon som har haft service på dessa maskiner, som är i livet alltså?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

pelle3 (trådstartaren)

#9 » 02:08:47, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är nästan all potatis upptagen, vi satte ihop alla sektioner, utan att göra något, hittade inget fel, en förklaring kan vara en strypskruv i ena gaveln, den gör så att retur trycket blir högre, kan vara ändrad ett varv, det är det som kan ha hänt, men vi vet inte, det fungerar i alla fall, o jag får min goa potatis levererad till postlådan, o det är bra, fa,, n så mycke bättre än massa räkningar, i lådan.

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Turbodiesel

#10 » 14:51:28, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mystiskt, var med om något liknande med en enkel kugghjulspump till en vedklyv för några år sedan, den kördes mot bottenskruvad överströmmare och slutade pumpa med en smäll. Tog isär s#iten mest för att se VAD som gick sönder men allt såg ut som nytt, så den åkte ihop för att felsöka reglaget istället, men då minsann fungerade allt som det skulle..

Gillar inte fel som lagar sig själv, det ger ju ingen direkt erfarenhet att ta med sig..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pelle3 (trådstartaren)

#11 » 16:51:17, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med till hundra i vad du säger,, det är inte bra för ens manlighet heller,,, man vill ju kunna slå sej för bröstet oxå, det är ju lite svårt nu.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se