Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Läckolja på hydraulmotor

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

gunterberg (trådstartaren)

#1 » 14:17:01, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskintokiga!
Stötte på problem då jag montera denna hjulmotorn då jag trodde att det konstruerad utan läckolja men senare vid provstart kom jag ju då fram till att det lilla hålet (se bild) utgör läckolje funktionen. Denna motor var integrerad med tanken innan och på såsätt funka den principen. Då den andra motorn som är monterad är identisk dock med läckolja i gaveln på motorn..
Nu är ju då frågan vad kan jag göra åt detta ?
Tips också var jag kan få tag på o-ringar till motor mottages gärna också :grin:
Tack på för hand :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
gunterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:33, 17-12-2013
Ort: Gällstad, Ulricehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jimols

#2 » 20:19:42, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Drivma i bankeryd är jättebra på att få fram de flesta oringar, lager, kolvtätningar, packboxar mm dom har hittills aldrig gått bet på allt udda jag köpt iaf. Har dom inte hemma fixar dom snabbt som attan om det behövs.

Ang läckoljan hade jag tagit loss gaveln och gängat hålet med typ 1/8Nptf. Eftersom ytan inte är slät är det smidigast med en konisk gänga och lite gängtätning, typ loctite hydraultätning. Eftersom det inte är högt tryck i läckledningen funkar det fint. Men ta loss gaveln så du inte får spånor i motorn och lättare kan avgöra hur djupt du kan borra utan att förstöra nåt.

Lycka till
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

gunterberg (trådstartaren)

#3 » 18:34:41, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på detta också ang gänga men tror inte jag kommer klarar höjden då jag tror vinkeln kommer ta i infästningen. Vet inte om det är kanske är ett alternativ och svetsa dit ett 1/4" rör med Tigen?. Går det ta isär motorn utan att byta oringar eller är det bara dumt ?
gunterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:33, 17-12-2013
Ort: Gällstad, Ulricehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jimols

#4 » 19:12:19, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja svetsa går säkert eller tennlöda utan att demontera eftersom det inte ska va nåt vidare tryck på returen, räcker det att trycka i ett bockat rör och löda, kanske ett bra alternativ om du inte vill ta isär den. Ang oringarna är det alltid ett lotteri. Ena gången är dom hårda och stela, andra gången friska och fina så det går inte att veta fören det ar för sent liksom...
Tig svetsa är ju ett bra alternativ också fast då isärtaget förstås. Visserligen är värmen väldigt lokal om ma har lite rutin, men känns som en för stor chansning när det sitter lager och pbox i den gaveln...
Jag hade nog prövat snikvarianten med ett bra fluss och tenn.
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se