Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Läcktesta hydraulcylinder???

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

drivax (trådstartaren)

#1 » 22:05:37, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan plockade bort cylinder till utskjutet i dag då det blivit en stor pöl under vid stillestånd. Denna cylinder är gavlen fastsvetsad på så tänkte kolla så den inte läkte i svetsen först. Pluggade ena sidan sen satte jag tryckluft på den andra bubblade lite vid kolvstången men bara en stund sen va det helt tätt. Då undrar jag hur det är möjligt att det läcker ut uppskattningsvis en halvliter hydraulolja under natten. Inte jätteroligt och plocka sönder denna då det är några timmars jobb att svarva ett nytt läge till cylindergavlen och en ny gavel. Hur brukar ni göra för att läcktesta hydraulcylidrar utan att trycksvärta dom med olja
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax



jörgen.ottosson

#2 » 22:16:52, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du kan förutsätta att att kolvstångstätningen är på väg att ge upp. Tätar vid högre tryck men läcker vid lägre tryck....typiska symptom för hård och sliten tätning......och kan förklara läckaget under natten. Hade det varit en spricka borde det spruta mer när du trycksätter (använder) cylindern.... inte när den står stilla.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

drivax (trådstartaren)

#3 » 22:22:18, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack så är det nog hadde den inlämnad för två år sedan för centrumröret på svarven va för litet. Det blev säkert för varmt när dom svetsade så tätningen tog stryk bara gör om gör rätt.
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

kretslopp

#4 » 17:57:52, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt tidigare arbete som mekaniker på pistmaskiner brukade jag använda en handpump för portopowercylindrar med manometer och en låda med diverse specialnipplar och adaptrar för att kunna ansluta till alla möjliga funktioner på olika maskiner för att testa cylindrar, ventiler ex chockventilers öppningstryck etc, ventilpaket. Ganska smidigt och hyfsat lätt att ställa en korrekt diagnos på upplevt problem, dock söligt då man må fylla på handpumpen eftersom.

// Benjamin

1 person gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se