Säger kanske inte hur varm oljan bör / får vara med kanske lite som referens...
De fleste hydslangarna är gjorda för en max kontinuerlig oljetemp på 100* och kortvarigt max 120 - 125*.
Traktorer som belastas både via transm. och pto:n samtidigt som yttre hyd. används med stora oljeuttag (drivning av hyd.motorer eller
rundpumpning) så händer det att
slang / rörhållare gjorda av plast smälter = riktigt varm
olja!
Brukar alltid resultera i att ALLA O-ringar och liknande tätningar strax efteråt börjar läcka...
Traktorer har relativt stor pumpkapacitet och små oljevolymer vilket gör att de via den yttrehydrauliken mest är lämpade för att manövrera dubbelv. kolvar.
På fast monterad hyd. så brukar det finnas en termometer på hyd.tanken, oftast i kombination med nivåglaset. På industrimaskiner som styrs med tex en PLC så är det i princip alltid en oljetempgivare inkopplad till den.
Att ha koll på oljetempen är en klar fördel och kan spara in många dyra haverier. Om temperaturen börjar "skena" i ett system som annars arbetar med en jämn oljetemp (och inget annat är ändrat) så är det en indikation om att något är fel.
Många oljetillv. har angett max. rek oljetemp samt hur mycket livslängden på oljan förkortas med om temperaturen är över det.
På vissa ent.maskiner (hög pumpkapacitet och liten oljevolym) så är det så korta bytesintervaller på hyd.oljan som 1000h. På industisidan så är det vanligt med rek. bytesintervall på mellan 4000 och 6000 h, dvs 1 gång / år vid 3 skifts användning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...