Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem

98 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#16 » 13:22:09, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Hej Per
Sprängskissen du visade gäller den 4230?
För den sprängskiss jag får upp från JD ser ut så här
Bild
Verkar finnas fler utgångar, ventiler/reglermöjligheter på din bild.

Oh det är bl a en massa anslutningar för pumpkolvarna (8st), tror inte det är nå större skillnad på pumparna, bara olika bilder....ska ta en titt på det senare....Hittade nu också en sk stroke control valve....skulle kunna ha nåt att göra med variabelt deplacement.... :???: väntar på hydraul schema nu...
Om nu min pump är av fast modell utan lastavkänning, kan jag då ta bort överströmmaren på vedklyvens ventilpaket utan det blir fel?
För när jag inte kör några funktioner blir oljan aldrig särskilt varm. Tilläggas kan att jag kör en lite fulkoppling och har vedklyven kopplat till båda uttagen på ett dubbelverkande uttag och så spärrar jag spaken i ett maxläge och så går jag ut och kör klyven ventilen på klyven.

Ett alternativ vore ju att köra klyven utan eget venttilpaket, direkt med traktorns dubbelverkande. Men då måste man nog vara två.

Din vedklyvventil har följdaktligen då ett öppet center i neutralläge om jag förstår dig rätt. Din stationära riktningsventil har stängt centrum. Om din maskins system hade ett öppet centrum i riktningsventilen, det normala vore att ansluta riktningsventilen för klyven med en serienippel på utgången.
Du har nu skapet ett temporärt "öppet centrum" genom arbetsporten. Om den arbetsporten har en chockventil installerad så kommer ju den att fungera som överströmmare om den är lägre ställd än den i klyvventilen. Och det finns också en överströmmare för pumpen, men hur den aktiveras vill jag vara osagt, men den borde också vara aktiv. så överströmmaren i klyvventilen är endast nödvändig om de övriga två är ställda på högre tryck än klyven klarar av. Om du kör klyvcylindern i botten så skall du kunna lokalisera vilken överströmmare som öppnar. är det inte klyvventilens så behövs den uppenbarligen inte. Jag ser dock ingen anledning att ta bort den heller. Den behövs för att "plugga hålet" så att säga.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Ralle

#17 » 15:31:44, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ja, det är en intressant lösning på "Jon Dyr" :grin: , det måste medges. :thumme:

Men fungerar förbannat fint!
Trevligare lastartraktor från 80-talet får man leta efter!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

dimorep

#18 » 17:57:51, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra konstant flöde ut från en JD (20, 30, 40 eller 50 serien) och mata ett ventilpaket med "öppet center" har aldrig fungerat vid långvarig drift.

Därav att där heller inte finns någon ingång för att ansluta friflödande returuttag till heller. Till vissa mod. finns det en oljefilterkopp med ing. att köpa, men den kan fortfarande inte klassas som "fri retur".

Sunfab är en pumptillv. som löst detta med "by-pass ventil" väldigt smidigt. De har ett block som man bultar på pumpen över dess in och utlopp med en magnetventil som skiftar mellan "olja ut" och rundpumpning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mats i Myrhult

#19 » 19:21:56, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag uppfattat saken IRL så pumpar traktorn konstant runt olja med den lösning jag valt. Därav värmebildningen, vilket alltså inte är riktigt bra.
Om jag fattat rätt i ralles inlägg
Där är ju en skillnad med JD, skulle jag glömma en spak i arbetsläge gör det inget. Så länge det inte sitter nåt i uttaget, eller kolven som är kopplad dit är i ändläge, är det ingen skillnad mot att ha spaken i neutral.

så skulle jag kunna ta bort övertrycksventilen på vedklyven, för då skulle ingen olja cirkulera och min pump skulle ställa sig i neutral (för det verkar funka lika på min maskin som på ralles). Troligen variabel axialkolvpump alltså. Vilket jag vill minnas att JD haft i långliga tider.
enligt operators manual har jag en pump med "closed center, constant pressure, serving power steering, power brakes, implement control and transmission and differential lubrication. Standby pressure 155 bar." Den går till allt mao.
Men betyder det att det är en variabel axialkolvpump (som jag tror) eller en fast dito? Manualen är inte tillräckligt uttömmande på denna punkt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

nixs

#20 » 20:09:42, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte Jonny Dyr en variant med pump som frikopplade ett antal av pumpelementen när trycket är uppnått?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#21 » 21:07:06, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Har inte Jonny Dyr en variant med pump som frikopplade ett antal av pumpelementen när trycket är uppnått?

Jag misstanker att det ar den typen av pump.som sprangbilderna visar....jag sag inte att det var en "stroke regulator" ansluten till pumpen....pumpen bestar av kamaxel och radiella fjaderbelastade pumkpkolvar....genom att trycksatta utrymmet runt axeln (baksidan av kolvarna), sa kan kolvarna lyftas fran axeln och darigenom begransa deplacementet. olika reglertryck skulle da ge olika deplacement.
DETTA ar dock med reservation, obekraftat!
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#22 » 21:19:52, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Som jag uppfattat saken IRL så pumpar traktorn konstant runt olja med den lösning jag valt. Därav värmebildningen, vilket alltså inte är riktigt bra.
Om jag fattat rätt i ralles inlägg
Där är ju en skillnad med JD, skulle jag glömma en spak i arbetsläge gör det inget. Så länge det inte sitter nåt i uttaget, eller kolven som är kopplad dit är i ändläge, är det ingen skillnad mot att ha spaken i neutral.

så skulle jag kunna ta bort övertrycksventilen på vedklyven, för då skulle ingen olja cirkulera och min pump skulle ställa sig i neutral (för det verkar funka lika på min maskin som på ralles). Troligen variabel axialkolvpump alltså. Vilket jag vill minnas att JD haft i långliga tider.
enligt operators manual har jag en pump med "closed center, constant pressure, serving power steering, power brakes, implement control and transmission and differential lubrication. Standby pressure 155 bar." Den går till allt mao.
Men betyder det att det är en variabel axialkolvpump (som jag tror) eller en fast dito? Manualen är inte tillräckligt uttömmande på denna punkt.

EDIT:Sorry min kommentar försvann....jäkla mobiltelefon....
Senast redigerad av akkamaan 04:01:43, 12-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ralle

#23 » 23:27:29, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
nixs skrev:Har inte Jonny Dyr en variant med pump som frikopplade ett antal av pumpelementen när trycket är uppnått?

Jag misstanker att det ar den typen av pump.som sprangbilderna visar....jag sag inte att det var en "stroke regulator" ansluten till pumpen....pumpen bestar av kamaxel och radiella fjaderbelastade pumkpkolvar....genom att trycksatta utrymmet runt axeln (baksidan av kolvarna), sa kan kolvarna lyftas fran axeln och darigenom begransa deplacementet. olika reglertryck skulle da ge olika deplacement.
DETTA ar dock med reservation, obekraftat!

Jag har nog hört någon säga något liknande nån gång, så det kan nog stämma.
Detta ska väl då ge ett variabelt flöde, om man smyger med någon funktion så kommer kolvarna bara att sjunka lite mot kammarna, och då få en liten slaglängd. Är jag rätt ute då?
Stämmer rätt bra då jag tycker att en gammal JD är lättare att smyga med lastaren med än en annan traktor av samma årgång.
Samt att man har mycket bättre fart på grejerna redan på tomgång, men det har väl mera med pumpens kapacitet att göra.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

akkamaan (trådstartaren)

#24 » 04:05:53, 12-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:
akkamaan skrev:
nixs skrev:Har inte Jonny Dyr en variant med pump som frikopplade ett antal av pumpelementen när trycket är uppnått?

Jag misstanker att det ar den typen av pump.som sprangbilderna visar....jag sag inte att det var en "stroke regulator" ansluten till pumpen....pumpen bestar av kamaxel och radiella fjaderbelastade pumkpkolvar....genom att trycksatta utrymmet runt axeln (baksidan av kolvarna), sa kan kolvarna lyftas fran axeln och darigenom begransa deplacementet. olika reglertryck skulle da ge olika deplacement.
DETTA ar dock med reservation, obekraftat!

Jag har nog hört någon säga något liknande nån gång, så det kan nog stämma.
Detta ska väl då ge ett variabelt flöde, om man smyger med någon funktion så kommer kolvarna bara att sjunka lite mot kammarna, och då få en liten slaglängd. Är jag rätt ute då?
Stämmer rätt bra då jag tycker att en gammal JD är lättare att smyga med lastaren med än en annan traktor av samma årgång.
Samt att man har mycket bättre fart på grejerna redan på tomgång, men det har väl mera med pumpens kapacitet att göra.


Jag tror du har rätt där, borde vara så det funkar....
Trist att JD är så protektionistiska, kring information om systemen....svårt att hitta några filer på nätet.....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ralle

#25 » 07:31:42, 12-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Trist att JD är så protektionistiska, kring information om systemen....svårt att hitta några filer på nätet.....

ja, jag har i 5 år (sen jag köpte traktorn) letat efter hydraulschema och elschema, men ej hittat något.

Så hittar någon skulle jag bli jätteglad!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Mats i Myrhult

#26 » 08:57:16, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! Nu har jag upptäckt kolven på sprängskissen. Så det är en radialkolvpump på våra JD. Då är jag bättre med på vad Per och nixs pratar om.

Ralle: det kan vara samma pump på en 4230 och en 3640. Replacementpumpen till 4230 heter R73741 och en av flera möjliga på 3640 är R73741.
Du kan kolla upp din maskin på http://jdpc.deere.com/jdpc/servlet/com. ... 7341983128
Osäker på om jag fick med för mycket slask i den adressen.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult

#27 » 09:12:51, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade även dessa bilder:
stroke control valve, själva kontrollventilen är nr 39. Nr 15 är en optional manual control valve.

Bild

Finns tydligen en electric destroke solenoid valve också. Verkar vara extrautrustning, eller möjligen monterad endast med viss utrustning, QR-lådan är en misstänkt kandidat, för jag har sett noteringar på andra ställen om avvikande hydaulikbestyckning att det gäller endast QR..
Bild
Senast redigerad av Mats i Myrhult 09:13:37, 13-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ralle

#28 » 09:31:00, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt JD parts är reservdelsnumret på min pump AR97872.
Verkar inte vara samma, jag tror din pump är större.

Nån electric destroke solenoid valve hittar jag inte på min traktor.
Om det är nåt man tog bort på nyare eller om det har med QR lådan att göra vet jag inte. QR finns ju inte till 3640.

Så här der pumpen ut:
Bild

Och så här gavel med ventiler, antagligen motsvarande Mats bild ovan:
Bild
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Mats i Myrhult

#29 » 09:44:53, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäpp, min pump är på 66cc medan din är på 40cc, men konstruktionen är i princip densamma, bilderna är i stort sett identiska.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan (trådstartaren)

#30 » 12:59:49, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mats och Ralle för att ni reder ut det här!
Lantbrukstarktorer i allmänhet är inte riktikt min starka sida, i synnerhet inte JD, som är lite okonventionella med sin lite annorlunda hydraulik....försöker lära mig mera......skall köpa nån begagnad literartur om JD hydraulik tror jag....hahhaah

Ändrat pga stavfel....
Senast redigerad av akkamaan 02:37:47, 17-10-2010, redigerad totalt 2 gånger.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se