Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem

98 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

dimorep

#31 » 15:21:02, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiljer en del mellan hyd.systemen på Tysk / USA byggda JD, och om det är PS eller QR v-låda samt om det är HFWD (hyd.framhjulsdrift), förutom årsmodellerna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Mats i Myrhult

#32 » 17:55:09, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer gott det, dimorep! Jag hade tänkt fråga ralle om han hade usa- eller europabygd maskin. Men minnet, minnet.
Principen, konstruktionen, verkar inte skilja mycket mellan pumparna. Däremot det man kan kalla bestyckning och utgör säregenskaper för hydraulsystemen skiljer ju en del. En hel del. Man får väl säga att det är rätt klyftigt kommit på av JD att komma på en grundkonstruktion som enkelt kan varieras på många sätt för att passa alla behov, utan bli stämplad so märkesnörd? :mrgreen:
Liknar ju Scania och deras modulfilosofi väldigt mycket. Yes sir! Scania tycker vi också om! :grin:
Tänk vad mycket som ändrats här i världen sedan jag föddes!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ralle

#33 » 18:35:01, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 3640 är väl, om jag fattat rätt, europabyggd. Har sett "Germany" nånstans vet jag, och det är en salig blandning av mm och tumgänga märkte jag när jag skulle montera snöplogen.
Amerekansk taktor byggd i Tyskland, eller hur är det... :klia:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#34 » 19:56:20, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskussionen är onekligen intressant men har vi inte kommit lite från ämnet nu? Kanske man borde skilja ut detta från den ursprungliga tråden?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Mats i Myrhult

#35 » 21:16:54, 13-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen smiley med rodnande kinder?
Nå, strypningar och andra motståndshöjare medför värme i hydraulsystem.
Hur varmt är max vad man bör tillåta sin olja att bli? 100°C, 120°C, 150°C?
Oljan (dess förfinade egenskaper) bryts ju ned av höga temperaturer, detta kan medföra ökade slitage i systemet. Men kan det finnas något annat som tar direkt stryk av hög värme, alltså utan att oljan försämrats och och slitaget därför blir för stort?
Är sådant (höga temperaturer) känsligare med nya hydraulsystem med mycket elektronik?
Tänk vad mycket som ändrats här i världen sedan jag föddes!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

stegmaster

#36 » 02:08:33, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Nå, strypningar och andra motståndshöjare medför värme i hydraulsystem.
Hur varmt är max vad man bör tillåta sin olja att bli? 100°C, 120°C, 150°C?

Maks 85*C, står det i instruksjonsboken til min vedmaskin.
Annars en interssant tråd.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Chevrolet Tahoe

Mats i Myrhult

#37 » 10:05:45, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, endast 85°C. Spontant får jag känslan att jag sett flera hydraulsystem som regelmässigt vid det arbete som ofta eller vanligtvis utförs har kommit över den temperaturen. Men nu finns ju normalt inte oljetempmätare på dessa, så det är svårt att säga säkert. Men det har varit för varmt för att lägga handen på. Har även sett en del där lacken missfärgats. Vanligen tuffar de och går ändå.
Tänk vad mycket som ändrats här i världen sedan jag föddes!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Fredrik_

#38 » 10:36:57, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränns att ta på ligger runt 60*..
Tappvarmvatten ska inte vara mer än 55-60* av den anledningen!!
Som referens...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#39 » 11:35:59, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger kanske inte hur varm oljan bör / får vara med kanske lite som referens...

De fleste hydslangarna är gjorda för en max kontinuerlig oljetemp på 100* och kortvarigt max 120 - 125*.

Traktorer som belastas både via transm. och pto:n samtidigt som yttre hyd. används med stora oljeuttag (drivning av hyd.motorer eller rundpumpning) så händer det att slang / rörhållare gjorda av plast smälter = riktigt varm olja! :uupps:
Brukar alltid resultera i att ALLA O-ringar och liknande tätningar strax efteråt börjar läcka... :/
Traktorer har relativt stor pumpkapacitet och små oljevolymer vilket gör att de via den yttrehydrauliken mest är lämpade för att manövrera dubbelv. kolvar.

På fast monterad hyd. så brukar det finnas en termometer på hyd.tanken, oftast i kombination med nivåglaset. På industrimaskiner som styrs med tex en PLC så är det i princip alltid en oljetempgivare inkopplad till den.

Att ha koll på oljetempen är en klar fördel och kan spara in många dyra haverier. Om temperaturen börjar "skena" i ett system som annars arbetar med en jämn oljetemp (och inget annat är ändrat) så är det en indikation om att något är fel.

Många oljetillv. har angett max. rek oljetemp samt hur mycket livslängden på oljan förkortas med om temperaturen är över det.

På vissa ent.maskiner (hög pumpkapacitet och liten oljevolym) så är det så korta bytesintervaller på hyd.oljan som 1000h. På industisidan så är det vanligt med rek. bytesintervall på mellan 4000 och 6000 h, dvs 1 gång / år vid 3 skifts användning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#40 » 11:52:52, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Många oljetillv. har angett max. rek oljetemp samt hur mycket livslängden på oljan förkortas med om temperaturen är över det.

På vissa ent.maskiner (hög pumpkapacitet och liten oljevolym) så är det så korta bytesintervaller på hyd.oljan som 1000h. På industisidan så är det vanligt med rek. bytesintervall på mellan 4000 och 6000 h, dvs 1 gång / år vid 3 skifts användning.


Om man inte har ordentlig kylning på oljan så kan man behöva byta oftare. Men till exempel Volvo grävare går sällan ens upp i 60 grader en varm sommardag. Kylkapaciteten är tilltagen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#41 » 16:29:44, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att montera in en oljetempmätare på yttre hydraulik till traktorn. Borde ju gå att fixa vid snabbkopplingen till returen. Då får man svart på vitt.
Tänk vad mycket som ändrats här i världen sedan jag föddes!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan (trådstartaren)

#42 » 17:06:19, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Skulle vara intressant att montera in en oljetempmätare på yttre hydraulik till traktorn. Borde ju gå att fixa vid snabbkopplingen till returen. Då får man svart på vitt.


En sån här temperaturmätare har många användningsområden, bl a vid felsökning....finns en uppsjå av dem online...priser från några hundralappar och upp....

Innan du handlar, tänk igenom begreppet D:S ratio....dvs förhållandet mellan avstånd och diameter på ytan man mäter på/inom....med D:S ratio 12:1, menas att den mäter på inom 1cm diameter på 12 cm avstånd, eller 2 cm på 24 cm avstånd...
Även temperaturområde kan vara lämpligt att ta hänsyn till....
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

dimorep

#43 » 18:07:02, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats, på din 4230 så är det väl en varningslampa (på panelen till höger om ratten) som varnar vid för hög oljetemp i transm.?
Ivf. 40 och 50 serien har det och vill minnas att tempgivaren sitter på konsollen till hyd/transm. oljefiltert.

På jobb brukar jag använda mig av en Fluke Ti värmekamera som är helt otroligt bra (nästan värd sitt pris..). :mrgreen:
Fördelen är att man kan stå på avstånd och zooma in samt få "äkta" bilder i fotokvalite med IR temp.bilden "bild i bild", vilket gör det lätt att efteråt exakt visa hur varmt det var för kunden eller tillv. vid ev. garantianspråk.
Fotar man en hydr.ledning med en strypning på så går det exakt att se på fotot var den är och hur mycket tempen stiger över den. Sak samma i ett elsystem om det är dålig kontakt i tex en strömplint eller om det är dålig cirkulation i en motors kylsystem.
Tyvärr så mäter den bara upp till 260 grader så det går inte att mäta temp.skillnader på grenröret med den då motorn är varm. Men vid kallstart så går det (en ganska bra stund) att se om någon cyl. jobbar hårdare eller om någon släpar efter.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#44 » 18:08:27, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stektermometer eller vanlig utomhusd:o om rätt tempintervall finns funkar hyffsat också..
Kan ju redan finnas tillgängligt :thumme:
Lägg givaren imot och linda runt för isoleringens skull..

Självklart är IR-modellen smidigast, och användbart till mycket!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#45 » 20:38:50, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips!
Ja det finns en tempvarningslampa för transmissionen på traktorn. Dock längst ner till vänster. Har aldrig sett den lysa.

Ir-termometerar, som den Per tipsar om, kostar ca 700 spänn och där nånstans verkar det att man ska börja i kvalitet om det ska vara något att ha. Finns för över 2000 också, om man har onödigt mycket pengar.

Ska nog skaffa något sådant för jag tycker det verkar mest akut med vedklippen, Kjellfri (urk) som drivs av el motor. Den hydrauliken blir definitivt för varm. Har funderat på att skaffa en riktig tank till den.[quote][/quote]
Tänk vad mycket som ändrats här i världen sedan jag föddes!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates