Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem
Postat: 06:15:02, 08-10-2010
En bra enkel formel för hydraulisk effekt är "l/s" x "MPa" = "kW" (1 MPa=10 bar)
Riktningsventilen är största källan till värmeutveckling i "open loop"-system
Ju flera slider i "paketet", desto större förluster.... men också ledningar, kopplingar, filter etc ger upphov till effektförlust i form av värme. Till och med det faktum att oljan komprimeras ca 1% av ca 200bar genererar värme. Inte att förglömma luft i oljan som också komprimeras.
I ett sk konstantflödessystem (rundpumpning) har vi stora förluster både i stand-by läge (neutral) och i arbetsläge. Extrem fallet är när vi driver fram maximalt pump flöde (max varvtal) genom överströmningsventilen. men också när vi tar ut max pump flöde som vi bara delvis styr ut till cylindern, och resten delvis går till tank. Speciellt illa är detta vid höga lasttryck. Om det är möjligt så bör rundpumpningssystem köras med variabelt varvtal. Anpassa pumpflödet med gaspedalen efter behov. Bättre att reducera pumpflödet och köra med fullt spakutslag.....på så sett går 100% av flödet till mekaniskt arbete, tryckfallet över sliden ger upphov till majoriteten av effektförlusterna.
Det finns exempel på riktigt dåligt utformade system. Till exempel småmaskiner såsom Kubota-maskiner med hydrostatdrift och arbetshydraulik av rundpumpningstyp. Hydrostatdriften fungerar bäst på ett fast förhöjt varvtal, vilket kolliderar med hur man bäst kör arbetshydrauliken.
I dag är många rundpumpningssystem utrustade med en lastkännande dumpningsventil, som shuntar bort flödet från ett stäng center ventilpaket , i stand-by läge. Exempel är Olsbergs systemet på Hiab lastbilskranar. Det reducerar värmeförlusterna väsentligt.
Konstanttryckssystemet är idag i stort sett ersatt av det snarlika lastkännande systemet. De äldre icke avlastade konstanttrycksssytemen var inte mycket bättre än rundpumpningssystemen vad gäller stand by förlusterna. De krävde även dumpningsventil vid kallstart, samt gick hårt åt lagringarna i den variabla hydraulpumpen. Inre läckaget var också relativt stort pga av max tryck även i stand-by läge.
Avlastat konstanttryckssystem, låter pumpen gå ner på ett lågt sk stand-by tryck, i strand-by läge, vilket minskar de mekaniska belstningarna på pumpen samt minskar det inre läckaget i stand-by läge.
Den väsentliga skillnaden mellan avlastat konstanttryck och Lastkännande system är att avlastat konstanttryck har ett fast maxtryck som alltid ligger på när en slid påverkas, medan ett lastkännande system har ett variablet lasttryck beroende på storleken av lasttrycket. I stand-by läge är båda systemen identiska. I arbetsläge så stryper man bort skilllnaden mellan arbetstryck och lasttryck, vilket innebär stor förlust vid låga lastryck i ett konstanttryckssystem. I ett Lastkännande system stryper man bara bort storleken av stand-by trycket, oavsett lasttryck. En begränsning i det lastkännande systemet är att energibesparingen bara funkar till 100% om alla funtioner som körs samtidigt, har samma lasttryck. Vet att det finns lastkännande system med flera variabla pumpar. En pump för funktioner som generellt har låga lasttryck, och en pump för funktioner som har höga lasttryck.
Det pågår även forskning och testverksamhet med grävare som har en variabel pump för varje funktion. Pumpen är dubbelverkande likt en hydrostat pump, och är kopplad i ett slutet system till cylindern. Ingen riktningsventil används, utan allt strys genom hydraulpumpen. Detta kommer i strt sett att eliminera majorittetn av alla strypförluster vi ser i konventionella system. En annan fördel är att en last som sänks genererar tryck och vridmoment tillbaka till pumpen, vilket reducerar effektuttaget från diesel motorn, om en annan last behöver lyftas samtidigt. Mao ett hydrauliskt "hybrid"-system...
Se artikel på Engelska
Några räkne exempel på effektförluster i de olika systemen
Vi förutsätter följande
120l/min = 2l/sec pump max pumpflöde
100bar = 10MPa lasttryck i cylindern
60l/min = 1 l/sec flöde till cylinder
200bar = 20MPa maxtryck
20 bar = 2MPa rundpumpningstryck för rundpumpningssystemet
30 bar = 3MPa stand-by tryck för konstanttryck och lastkännande
1.2 l/min = 0.02 l/sec Inre läckage Konstanttryck och Lastkännande i stand-by läge (höftat värde 2.5%)
12 l/min = 0.2 l/sec Inre läckage för rent Konstanttryck system stand-by läge (höftat värde 10%)
Rundpumpningssystemet i stand-by läge (neutral)
2 l/sec x 2 MPa = 4kW
Rent konstanttryck
0.2 l/sec x 20 MPa = 4Kw
Avlastat Konstanttryck ochLastkännade system i stand-by läge (neutral)
0.04 l/sec x 4Mpa = 0.16Kw
Väsentlig skillnad!!
Rundpumpnings systemet i arbetsläge (max varvtal och pumpflöde)
1 l/sec x 6MPa = 6kW till tank
Rent Konstanttryck och avlastat konstanttryck i arbetsläge
1 l/sec x 10MPa (max tryck minus lasttryck)= 10kW
Lastkännande systemet i arbetsläge
1 l/sec x 3MPa = 3Kw
Väsentliga skillnader här också, dock delvis till rundpumpningssystemets fördel gentemot konstanttryckssystemen. Om vi släpper upp gasen och halverar pump varvtalet, ger sliden fullt utslag, så försvinner förlusten helt och hållet på rundpumpningssystemet. I arbetsläge kan rundpumpningssystemet vara riktigt ekonomisk om föraren kan varaier pumpvarvtalet på ett "ekonomiskt sätt"...."flow on demand"....likt en variabel pump....
Riktningsventilen är största källan till värmeutveckling i "open loop"-system
Ju flera slider i "paketet", desto större förluster.... men också ledningar, kopplingar, filter etc ger upphov till effektförlust i form av värme. Till och med det faktum att oljan komprimeras ca 1% av ca 200bar genererar värme. Inte att förglömma luft i oljan som också komprimeras.
I ett sk konstantflödessystem (rundpumpning) har vi stora förluster både i stand-by läge (neutral) och i arbetsläge. Extrem fallet är när vi driver fram maximalt pump flöde (max varvtal) genom överströmningsventilen. men också när vi tar ut max pump flöde som vi bara delvis styr ut till cylindern, och resten delvis går till tank. Speciellt illa är detta vid höga lasttryck. Om det är möjligt så bör rundpumpningssystem köras med variabelt varvtal. Anpassa pumpflödet med gaspedalen efter behov. Bättre att reducera pumpflödet och köra med fullt spakutslag.....på så sett går 100% av flödet till mekaniskt arbete, tryckfallet över sliden ger upphov till majoriteten av effektförlusterna.
Det finns exempel på riktigt dåligt utformade system. Till exempel småmaskiner såsom Kubota-maskiner med hydrostatdrift och arbetshydraulik av rundpumpningstyp. Hydrostatdriften fungerar bäst på ett fast förhöjt varvtal, vilket kolliderar med hur man bäst kör arbetshydrauliken.
I dag är många rundpumpningssystem utrustade med en lastkännande dumpningsventil, som shuntar bort flödet från ett stäng center ventilpaket , i stand-by läge. Exempel är Olsbergs systemet på Hiab lastbilskranar. Det reducerar värmeförlusterna väsentligt.
Konstanttryckssystemet är idag i stort sett ersatt av det snarlika lastkännande systemet. De äldre icke avlastade konstanttrycksssytemen var inte mycket bättre än rundpumpningssystemen vad gäller stand by förlusterna. De krävde även dumpningsventil vid kallstart, samt gick hårt åt lagringarna i den variabla hydraulpumpen. Inre läckaget var också relativt stort pga av max tryck även i stand-by läge.
Avlastat konstanttryckssystem, låter pumpen gå ner på ett lågt sk stand-by tryck, i strand-by läge, vilket minskar de mekaniska belstningarna på pumpen samt minskar det inre läckaget i stand-by läge.
Den väsentliga skillnaden mellan avlastat konstanttryck och Lastkännande system är att avlastat konstanttryck har ett fast maxtryck som alltid ligger på när en slid påverkas, medan ett lastkännande system har ett variablet lasttryck beroende på storleken av lasttrycket. I stand-by läge är båda systemen identiska. I arbetsläge så stryper man bort skilllnaden mellan arbetstryck och lasttryck, vilket innebär stor förlust vid låga lastryck i ett konstanttryckssystem. I ett Lastkännande system stryper man bara bort storleken av stand-by trycket, oavsett lasttryck. En begränsning i det lastkännande systemet är att energibesparingen bara funkar till 100% om alla funtioner som körs samtidigt, har samma lasttryck. Vet att det finns lastkännande system med flera variabla pumpar. En pump för funktioner som generellt har låga lasttryck, och en pump för funktioner som har höga lasttryck.
Det pågår även forskning och testverksamhet med grävare som har en variabel pump för varje funktion. Pumpen är dubbelverkande likt en hydrostat pump, och är kopplad i ett slutet system till cylindern. Ingen riktningsventil används, utan allt strys genom hydraulpumpen. Detta kommer i strt sett att eliminera majorittetn av alla strypförluster vi ser i konventionella system. En annan fördel är att en last som sänks genererar tryck och vridmoment tillbaka till pumpen, vilket reducerar effektuttaget från diesel motorn, om en annan last behöver lyftas samtidigt. Mao ett hydrauliskt "hybrid"-system...
Se artikel på Engelska
Några räkne exempel på effektförluster i de olika systemen
Vi förutsätter följande
120l/min = 2l/sec pump max pumpflöde
100bar = 10MPa lasttryck i cylindern
60l/min = 1 l/sec flöde till cylinder
200bar = 20MPa maxtryck
20 bar = 2MPa rundpumpningstryck för rundpumpningssystemet
30 bar = 3MPa stand-by tryck för konstanttryck och lastkännande
1.2 l/min = 0.02 l/sec Inre läckage Konstanttryck och Lastkännande i stand-by läge (höftat värde 2.5%)
12 l/min = 0.2 l/sec Inre läckage för rent Konstanttryck system stand-by läge (höftat värde 10%)
Rundpumpningssystemet i stand-by läge (neutral)
2 l/sec x 2 MPa = 4kW
Rent konstanttryck
0.2 l/sec x 20 MPa = 4Kw
Avlastat Konstanttryck ochLastkännade system i stand-by läge (neutral)
0.04 l/sec x 4Mpa = 0.16Kw
Väsentlig skillnad!!
Rundpumpnings systemet i arbetsläge (max varvtal och pumpflöde)
1 l/sec x 6MPa = 6kW till tank
Rent Konstanttryck och avlastat konstanttryck i arbetsläge
1 l/sec x 10MPa (max tryck minus lasttryck)= 10kW
Lastkännande systemet i arbetsläge
1 l/sec x 3MPa = 3Kw
Väsentliga skillnader här också, dock delvis till rundpumpningssystemets fördel gentemot konstanttryckssystemen. Om vi släpper upp gasen och halverar pump varvtalet, ger sliden fullt utslag, så försvinner förlusten helt och hållet på rundpumpningssystemet. I arbetsläge kan rundpumpningssystemet vara riktigt ekonomisk om föraren kan varaier pumpvarvtalet på ett "ekonomiskt sätt"...."flow on demand"....likt en variabel pump....